حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

علامه کاشف الغطاء مدافع فلسطین بود


علامه کاشف الغطاء مدافع فلسطین بود

 حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در پیش همایش کنگره بین المللی علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء که درسالن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد گفت: درمورد علامه لازم است در خصوص اندیشه، زندگی نامه و تفکرات و آثار ایشان بحث شود.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) عنوان کرد: در مورد تصحیح آثار باید گفت اگر چه کار عالمانه ای صورت گرفته، ولی نیاز به دقت بیشتری در تصحیح دارد و یا در بعضی جاها با توجه به ادیب و عالمانه بودن ایشان، کمتر فهم این عالم مورد توجه قرار گرفته است.

عابدی افزود: ازدیگر خصوصیات آثار ایشان توجه زیاد به مسیحیت و گروه‌های تبشیری و برخورداری از ابتکارات خاص بوده است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) عنوان کرد: مقایسه انجیل رسمی و غیررسمی و مقایسه بین مسحیت و عدم واحد بودن مسیحیت و دین بودا از دیگر خصوصیات آثار ایشان است که به صورت عالمانه مورد بحث قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: علامه کشف الغطاء در مورد معاد جسمانی بحث کرده و در همین مسئله تهمت‌هایی هم به ایشان زده شده و جالب است با وجود این همه جامعیت علمی و رساله‌های زیادی در مورد معاد، مورد تهمت هم قرار می‌گیرد.

وی افزود: ازدیگر خصوصیات ایشان نداشتن استاد در مورد مباحث کلامی و ارائه مباحث جدید درمورد اشراق و عقول عشره است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) عنوان کرد: ایشان در مورد عینیت ذات خدا، معتقد است که بعضی‌ها قائل اتحاد مفهومی بین اسماء ذات هستند و همین موضوع را به صورت نوع و بکر مطرح می‌کند.

وی با تاکید براینکه مباحث کلامی مستقل و اختصاصی درمورد نبوت بیان کرده است افزود: از دیگر مباحث کلامی ایشان درمورد اسرائیل و فلسطین است. برای دفاع از دین به فلسطین رفت و به کمترین مناسبت از مردم فلسطین دفاع کرده و اسرائیل را خطر بزرگ معرفی می‌کند.


مرکز خبر حوزه