نامه‌ی اعتراض علما و مراجع به کشتار 19 دی قم


915 بازدید

انتشار مقاله توهین‌آمیز علیه امام در روزنامه اطلاعات در روز 17 دی 56، واکنشهای شدیدی بین مردم شهرهای مختلف داشت. از جمله در دو روز پس از آن قم شاهد تجمعات اعتراضی جدی بود که با سرکوب شدید روبرو شد. پس از سرکوب 19 دی قم، چندتن از علما و مراجع در نامه‌ای به آیت‌الله سیداحمد خوانساری که رژیم شاه برای ایشان احترام زیادی قائل بود، از این اقدام شکایت کردند. متن این سند به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت مستطاب آیت‌الله معظم آقای حاج سیداحمد خوانساری دامت برکاته.

30 محرم‌الحرام 1398[20 دیماه 1356]

پس از عرض سلام، از وضع فعلی قم همه ناراحت هستیم و به دولت فعلی ایراد داریم. خواهشمند است وجود محترم اقدام بفرمایید. مقاله روزنامه اطلاعات که متضمن اهانت به مقام شامخ روحانیت و تعرض به احکام مسلّمه اسلام بود، موجب تشنج شدید گردید. چرا دولت مراقبت از وضع مطبوعات بر وفق مصالح کشور اسلامی نمی‌کند. اجتماعات روز گذشته قم احتیاج به توسل به اسلحه گرم نداشت، متأسفانه مأمورین متوسل به اسلحه شدند که منجر به کشته‌شدن عده‌ای بی‌گناه و مجروح‌شدن عده زیادی گردید و هنوز وضع بسیار متشنج است. مستدعی است حضرتعالی اقدامات لازمه را بفرمایید تا در آتیه اینگونه مطالب و پیش‌آمدها تکرار نشود و صدمات و توهینات وارده جبران گردد. سلامت و دوام تأییدات عالی را از خداوند متعال مسألت داریم.

سید کاظم شریعتمداری-محمدرضا الموسوی الگلپایگانی-شهاب‌الدین الحسینی المرعشی النجفی-الاحقر هاشم آملی-مرتضی الحائری-محمدصادق الحسینی الروحانی


نامه‌ی اعتراض علما و مراجع به کشتار 19 دی قم