سخنرانی آیات نجفی مرعشی و گلپایگانی در مسجد اعظم قم


2365 بازدید

گزارش
از : بخش 316 تاریخ 10/2/46
محترما معروض مى‌دارد. ژاندارمرى کل کشوربه استناد گزارش ناحیه یک ژاندارمرى مرکز اعلام نموده که طبق اطلاع در تاریخ 9/1/46 آیت‌اله گلپایگانى و نجفى در مسجد اعظم قم که در حدود چهار هزار نفر شرکت داشته‌اند ضمن ایراد سخنرانیهایى از اجراء آئین‌نامه تحصیلاتى طلاب انتقاد نموده‌اند و آیت‌اله نجفى اظهار داشته که بعضى از مواد لایحه حمایت خانواده با قانون اسلام وفق نمى‌دهد.
ژاندارمرى کل کشور متعاقبا اعلام نموده
مراتب به شرف عرض پیشگاه مبارک شاهنشاه آریامهر رسید اوامر ملوکانه چنین شرف صدور یافت (این اشخاص که گفته مى‌شود بیشتر آنها سویل بوده‌اند از کجا آمده بودند و چه کسانى محرک آنها بوده‌اند این موضوع را روشن کنید و محرکین هم باید به کیفر برسند). در اجراى اوامر مطاع ملوکانه به ناحیه یک دستور رسیدگى داده شده و ناحیه مزبور در پاسخ گزارش داده است که :
1ـ مسجد امام حسن عسگرى داراى پنج نفر امام جماعت مى‌باشد که در پنج نقطه مسجد مجالس نماز با شرکت کسبه بازار برگزار مى‌شود.
2ـ در تاریخ مزبور طلاب و اهالى قم براى شنیدن سخنرانى سیدصادق روحانى در مسجد امام حسن عسگرى اجتماع و چون از طرف مراجع انتظامى محل روحانى از منبر رفتن منع شده مشارالیه در داخل شبستان آن مسجد بیاناتى ایراد نموده است.
ضمنا ژاندارمرى کل کشور خواستار شده که در اجراى اوامر مطاع ملوکانه از طریق ساواک اقدام شایسته به عمل آید.
اصولاً مسجد اعظم قم غیر از مسجد امام حسن مى‌باشد و از طرفى نامه‌هاى واصله از ژاندارمرى ارتباطى با یکدیگر ندارد و به علاوه طبق سوابق موجود و گزارشهاى واصله از ساواک قم و شهربانى کل کشور آیت‌اله نجفى در آن تاریخ در مسجد اعظم سخنرانى ننموده و تنها آیت‌اله گلپایگانى در روز 9/1/46 در مسجد اعظم پس از خاتمه درس طلاب در مورد آزمایش آنان صحبت و بعضى از مواد لایحه حمایت خانواده را مطابق قوانین اسلام ندانسته است. مضافا اینکه سید صادق روحانى که در تاریخ 10/1/46 مطالب خلاف مصالح کشور در مسجد امام حسن ایراد نموده بود بلافاصله دستگیر و به زابل تبعید شده است.
توضیح اینکه تعداد افراد شرکت کننده در مسجد اعظم در حدود دو هزار نفر و اکثرا از طلاب بوده‌اند.
با عرض مراتب فوق و در نظر گرفتن وظائف محوله و اینکه اصولاً آیت‌اله نجفى در روز 9/1/46 در مسجد اعظم سخنرانى ننموده و در مورد سید صادق روحانى هم به موقع اقدام لازم به عمل آمده است مراتب معروض تا هر نوع مقرر فرمایند اجرا شود.
رونوشت به پرونده‌هاى نامبردگان ضمیمه گردید.
مذاکره شد. در پرونده 9292 بایگانى شود.



محترما به عرض مى‌رساند: در شوراى هماهنگى رده 2 و 1 تصویب شد که چنانچه خبرى توسط یک سازمان غیرمسئول به دست آمد در اختیار سازمان مسئول قرار دهد تا پس از تکمیل و تأیید خبر موضوع را به عرض برساند و محاسن این روش نیز مورد توجه قرار گرفت. این پیشنهاد به خصوص مورد تأیید تیمسار فرماندهى ژاندارمرى کل کشور قرار گرفت معهذا ناقض این روش با توجه به اینکه ژاندارمرى در داخل شهر قم وظیفه اطلاعاتى ندارد خود ژاندارمرى مى‌باشد مراتب استحضارا به عرض مى‌رسد.
 


سخنرانی آیات نجفی مرعشی و گلپایگانی در مسجد اعظم قم