جشن تولد رهبر بهاییان در محرم


2777 بازدید

جشن تولد رهبر بهاییان در محرم
از : پ / هـ تاریخ : 1/11/52
به : 5 / هـ 341شماره : 2546/ / 7 / هـ
موضوع : بهائیان پاوه
بدینوسیله چهار برگ نامه واصله به محفل بهائیان پاوه در مورد برنامه عید بهائیان (روز تولد حضرت بهأالله و حضرت باب‌) که روز جمعه و شنبه مصادف با اول و دوم ماه محرم می‌باشد به پیوست تقدیم می‌گردد.
نظریه شنبه‌: همان طوری که در برگ شرح احوال حضرت باب در قسمت آخر مشخص است به طور صراحت قید شده که ما دور قرآن را فرسخ کرده‌ایم و برای این است که دو روز اول و دوم محرم اول عید گذاشته شده است و در حالی که شیعیان عزاداری می‌کنند ما (بهائیان‌) آن عزاداری را قبول نداشته و شادی می‌کنیم و به همین جهت در پروگرام تقدیمی برنامه شادی موسیقی نیز در نظر گرفته شده است‌.
نظریه یکشنبه : خبر صحت دارد و فتوکپی نامه‌ها جهت استحضار به پیوست تقدیم می‌گردد جدی
نظریه پ : در مرخصی است
نظریه سه شنبه : : طبق تقویم بهائی روز جمعه و شنبه 7 و 8/11/52 مصادف با تولد بهأالله و همچنین اول و دوم ماه محرم می‌باشد. ضمناً گرچه پخش موسیقی در اوایل محرم از طریق رادیو و تلویزیون نیز آزاد است لیکن اجتماع بهائیان در ایام سوگواری و برگزاری جشن توأم با موسیقی با توجه به تعصبات مسلمانان در ایام محرم به مصلحت نمی‌باشد. معذلک با در نظر گرفتن اینکه ایام فوق سپری و اتفاقی نیز رخ نداد ـ اصلح است به گردانندگان بهائیان در مرکز تذکر داده شود که از هرگونه اقداماتی که در ایام سوگواری امکان برخورد با مسلمانان دارد خودداری نمایند. عطارد
نظریه چهارشنبه : فعالیت بهاییان مورد تأیید است‌. چون در حضرت ]حظیرة‌[القدس و در مجالس عمومی دور هم جمع نمی‌شوند لذا فعالیت آنان منحصر به منازل بهاییان است و 5 / هـ در جریان اعمال بهاییان و انجمن تبلیغاتی ضدبهائیان نیز می‌باشد. چنانچه احساس گردد که احتمال درگیری وجود دارد، به موقع به نحو مقتضی اقدام خواهد شد.