«شاهنشاه در کوچه دلگشا» برای پنجمین‌بار دیده ش


1564 بازدید

«شاهنشاه در کوچه دلگشا» برای پنجمین‌بار دیده ش

موضوع این رمان تاریخ معاصر ایران است و در آن به وقایعی مانند کودتای 28 مرداد 1332 اشاره می‌شود. داستان از آنجا آغاز می‌شود که به محمدرضاشاه پهلوی خبر می دهند دولت انگلستان قصد کودتا علیه‌ سلطنت ایران را دارد و او هم مانند شاه عباس صفوی با لباس مبدل به کرمان می‌رود که در رژیم گذشته یکی از مراکز قدیمی نفوذ استعمار بریتانیا بود. در این سفر محمدرضاشاه با اقشار پایین جامعه همنشین می‌شود. 

در بخشی از این رمان می خوانیم: «شاهنشاه از داروخانه زدند بیرون و یکدفعه متوجه شدند که دوباره همه چیز به هم ریخته و تغییر کرده است مثل روز تعطیل، کرکره همه مغازه‌ها پایین است و کسی توی خیابان و میدان نیست که ناگهان فریاد جماعتی از پشت سر اعلی حضرت بلند شد: مرگ بر شاه، مرگ برشاه، بگو ... رمق از دست و پای شاهنشاه در رفت، ترس مثل صخره‌ای عظیم بر ذات همایونی نشست و له‌شان کرد شاهنشاه درمانده و بی‌پناه، دور و برشان را نگاه کردند تا بلکه پروفسور را پیدا کنند افسوس اثری از پروفسور نبود...»

انتشارات سوره مهر چاپ پنجم رمان «شاهنشاه در کوچه دلگشا»‌ را با شمارگان دو هزار و 500 نسخه و بهای 19 هزار و 900 تومان منتشر کرده است. 


ایبنا