بهائیت هیچ گونه اصول دینی مدونی ندارد


2173 بازدید

بهائیت هیچ گونه اصول دینی مدونی ندارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم،حجت الاسلام و المسلمین مهراب صادق نیا در برنامه شب آسمانی که از این پس در تمامی ایام هفته به جز پنج شنبه و جمعه بر روی آنتن شبکه قران و معارف سیما خواهد رفت،گفت: یک خصلت در بهائیت است که وقتی انسان می خواهد در باره آن صحبت کند نمی تواند مسایل سیاسی و اجتماعی را نادیده بگیرد بنابراین من قول نمی دهم که در بحث، بهاییت را از جریانات سیاسی پیراسته بدانم

وی ادامه داد: بهائیت کمتر از دویست سال عمر دارد اما به قدری سیاسی است که نمی توان این بعد بهائیت را نادیده گرفت.

صادق نیا تصریح کرد: بسیاری افراد از جمله شهید مطهری که درخیمه اسلام بود و حتی افرادی مانند احمد کسروی یا افراد میانه رویی مانند جلال آل احمد معتقد بودند که بهائیت و حتی بابیت ساخته دولت‌های استعمار است.

این کارشناس مذهبی با بیان این که اگر نسبت به پیدایش بهائیت توسط استعمار هم تردید داشته باشیم هیچ شکی نداریم که توسعه یافتن بهائیت تحت حمایت‌های استعمار بوده است،افزود:تعریف بهائیت ساده نیست اما در تعریفی بسیار ساده باید گفت بهائیت مجموعه تعالیمی است که تحت عنوان هدایت الهی توسط حسین علی میرزا و پسرش ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیدایش بهائیت به سال 1229 هجری شمسی بر‌می گردد که در آن زمان فردی به نام سید محمد علی شیرازی،معروف به باب ابتدا ادعای نیابت امام زمان، بعد ادعای امام زمانی سپس ادعای نبوت و پس از ان نیز ادعای خدایی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان، تصریح کرد: محمد علی شیرازی شاگرد کاظم رشتی بود که در حقیقت پس از مرگ کاظم رشتی که مدعی بود به زودی امام زمان ظهور می کند نه تنها او بلکه 37 تن از دیگر شاگردان کاظم رشتی ادعای امام زمانی کردند و به این ترتیب فرقه‌های زیادی از جمله بابیه، شیخیه و... به وجود آمدند.

وی افزود: در نهایت وقتی محمد علی شیرازی محکوم به اعدام شد شخصی از مریدان خود به نام یحیی صبح ازل را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و یحیی نیز به همراه برادر خود حسین علی میرزا شروع به تبلیغ و ترویج اندیشه‌های شیرازی نمود اما در نهایت بین این دو برادر نزاع درگرفت و در این زمان حسین علی میرزا ادعای نبوت کرد و از آن زمان به بعد بهاییت توسط حسین علی میرزا شکل گرفت.

صادق نیا اظهار داشت: بهائیان مدعی هستند که ما یک دین در برابر دیگر ادیان مانند اسلام و مسیحیت نیستیم بلکه ما خودمان را در برابر باقی ادیان تنزل داده‌ایم.بهائیان ادعا دارند که یک زبان عمومی دارند به گونه‌ای که هر فرد با هر دینی می تواند بهائی هم باشد البته این خصلت تمامی ادیان نوظهور است که تلاش می کنند چترشان را به گونه‌ای باز کنند تا باقی ادیان را زیر خود بگیرند و مرزی بین خود و دیگر ادیان نکشند.

وی با اشاره به این که بهائیت معتقد است دین دوره دارد و باید در هر دوره دین جدیدی بیاید،خاطرنشان کرد: آن‌ها معتقدند که دوره اسلام و مسیحیت به پایان رسیده و دین جدید بهائیت است و جالب این است که دوره بهائیت  را 500 هزار سال می‌دانند.آنها عید خود را عید نوروز می دانند و بسیار سعی می‌کنند که خود را با فرهنگ ملی مأنوس نشان دهند در صورتی که در خارج کشور هیچ اصراری بر ایرانی بودن خود ندارند و ادعا می‌کنند که دینشان جهانی است از طرفی پایه گذاران آن‌ها بسیار سعی داشته اند تا بین خود و اسلام تمایز وجود داشته باشد مثلا ماه رمضان را 15 روزه اعلام می کنند و یا می‌گویند نماز جماعت فایده‌ای ندارد.

وی در پایان ،گفت: در نهایت می‌توان گفت که ما در بهائیت با یک اصول دینی مدون سروکار نداریم بلکه آن 12 موردی هم که بهائیت به عنوان قاعده معرفی می ‌کنند قواعدی است که جای نقد بسیار زیادی دارد.


تسنیم