انقلاب چگونه موجب غرور ایرانیان شده است؟


1664 بازدید

انقلاب چگونه موجب غرور ایرانیان شده است؟

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، سایت دیدبان نوشت: وقوع انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، دستاوردهای مختلفی را با خود به همراه داشته است؛ به طوری که دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران امروز بعد از گذشت سه و نیم دهه از وقوع انقلاب، در برخی از موارد حیرت انگیز بوده است و ایران اسلامی در برخی حوزه ها با پیشرفت های چشمگیری همراه بوده است. بدون تردید بیان همه ی دستاوردهای انقلاب در این نوشته کوتاه نمی گنجد و اگر قرار باشد همه ی دستاوردها بیان شود با لیست بلند پایه ای همراه خواهیم بود، لذا آنچه در ادامه می آید، اشاره ای گذرا فقط به بخشی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است:

 

* ارتقای مشارکت سیاسی و نقش آفرینی پر رنگ مردم در تصمیم سازی ها

یکی از مهم ترین و اصلی ترین پیامدهای وقوع انقلاب اسلامی ایران و تشکیل نظام مردم سالاری دینی، حضور پر رنگ مردم در صحنه های گوناگون و تصمیم سازی های بخش های محتلف حاکمیت است. در حالی که قبل از وقوع انقلاب مردم در انتخاب مسئولین کشور و تصمیم هایی که اتخاذ می شد، هیچ گونه نقش آفرینی نداشتند و ملت با انتخابات واقعی، بیگانه بودند، اما به یکباره وقوع انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی فضار را بکلی متفاوت کرد. نقش آفرینی مردم در تصمیم های مربوط به حاکمیت به قدری پررنگ است که حتی در ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی نیز برای وقوع این امر از مردم رای گیری شد و ملت با رای و نظر خود چنین قالبی از نظام سیاسی را انتخاب کردند چیزی که در همه ی دنیا بی نظیر است. در ادامه نیز مشارکت مردم در عرصه های مختلف مربوط به نظام و کشور چشم گیر است تا جایی که همواره پیوند بین ملت و نظام بسیار عمیق و ناگسستنی بوده است، بطوری که در بزنگاه های مختلفی که نظام اسلامی با خطر طمع بیگانگان مواجهه شده است، حضور مردم خنثی کننده توطئه ها بوده است. علاوه بر این برگزاری به طور متوسط در هر سال یک انتخابات در کشور و حضور حد نصاب بسیار بالای مردم در این انتخابات ها موجب شده است، که امروز بعد از گذشت 35 سال از حیات نظام اسلامی، نتوان بین مردم و نظام اسلامی تفکیک قائل شد. «دستاورد بزرگى که انقلاب اسلامى به مردم ما داد، مردم را زنده کرد.» (1369/11/10)

 

* تزریق روح اعتماد به نفس ملی در مردم

یکی از بزرگترین مظالمی که نظام های شاهنشاهی، به ویژه قاجاریه و پهلوی در حق ملت ایران روا داشتند، سلب اعتماد به نفس از ملت و تحقیر مردم بود. این ظلم بزرگ در حق ایرانیان به قدری زیاد بود که این تلقی در فضای عمومی جامعه ایجاد شده بود که ایرانی به هیچ عنوان توان پیشرفت، ترقی و رقابت با دیگر کشورها را ندارد. اما آنچه با وقوع انقلاب اسلامی اتفاق افتاد تزریق روح اعتماد به نفس ملی در بین ملت و جامعه بود. وقوع انقلاب به مردم ثابت کرد که ایران اسلامی و مردم ایران با اتکا بر ظرفیت های دورنی خود می توانند عقب ماندگی های خود را جبران کند. این مهم زمانی بیشتر جلوه گری کرد که مردم بعد از انقلاب شاهد انواع پیشرفت ها در عرصه های مختلف بودند؛ پیشرفت هایی که با وجود انواع توطئه ها و تحریم های دشمنان اتفاق افتاد و ملت ایران با اتکا بر استعدادها و ظرفیت های درونی خود، به این سطح از پیشرفت ها دست یافتند. این مسئله به قدری محل اهمیت است که بدون ترید، دیگر دستاوردهای انقلاب را هم می بایست مبتنی بر این مهم دانست. «امروز اعتماد به نفس و امید ملت ایران از همه‌ى دوره‌هاى گذشته بیشتر و چشمش بازتر است. امید و نشاط در میان ملت بزرگ ایران یکى از دستاوردهاى اسلام و انقلاب است. این را ما قدر مى‌دانیم و مغتنم مى‌شماریم و براى پیشرفت در این راه تلاش مى‌کنیم.» (1382/09/25)

 

* استقلال ملت

در حالی که قبل از انقلاب، ایران در عرصه های گوناگون به عنوان کشوری وابسته به خارح محسوب می شد، اما وقوع انقلاب اسلامی، یکی از مهم ترین دستاوردها و نتایجش استقلال کشور و مردم بود. کشوری که تا قبل از انقلاب در عرصه های گوناگون نمی توانست ابتکارات خود را بروز دهد و کوچکترین بستری برای بروز و ظهور استعدادهای خود نداشت، حال به جایگاهی رسیده است که با افتخار روی پای خود می ایستد و بدون هرگونه وابستگی نسبت به دنیا امور خود را پی می گیرد. یکی از برهه های حساس و بارز نمود این استقلال را می توان در هشت سال دفاع مقدس دید که ایران تنها و تنها با اتکا به خود مقابل کشورهای مختلف و ابرقدرت های دنیا ایستادگی کرد. به گزارش دیدبان مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «در جنگ تحمیلى، ما این همه شهید دادیم، این همه جانباز دادیم، این همه خانواده داغدار شدند. این، بهاى بزرگى است؛ اما در مقابل، چه؟ در مقابل، استقلال کشور، پرچم اسلام، هویت ایران اسلامى را در مقابل آن طوفان عظیم حفظ کردیم. آن طوفانى که درست کرده بودند، طوفان صدام نبود. صدام، آن سرباز جلوِ جبهه‌ى دشمن بود. پشت سر صدام همه‌ى دستگاه و دنیاى کفر و استکبار قرار گرفته بودند. اگر فرض کنیم از اول هم وارد این توطئه نبودند، در ادامه واضح و روشن بود؛ همه آمدند پشت سر صدام. آمریکا آمد، شوروىِ آن روز آمد، ناتو آمد، کشورهاى مرتجع و وابسته‌ى به استکبار آمدند؛ پول دادند، اطلاعات دادند، نقشه دادند، تبلیغات کردند. این جبهه‌ى عظیم آمده بود تا ایران بزرگ، ایران رشید و شجاع، ایران مؤمن را بکلى در هم بپیچد. یک منطقه‌ى دست‌نشانده‌ى براى استکبار را در درجه‌ى اول، مغلوبِ عنصر پست و کوچکى مثل صدام کند و در درجه‌ى بعد هم در مشت و چنگال آمریکا نگه دارد. مصیبتى را که در طول دویست سال بر سر کشور ما آوردند و این همه مشکل براى این ملت درست کردند، این مصیبت را صد سال دیگر، دویست سال دیگر ادامه بدهند. ملت ما ایستاد، امام بزرگوار ایستاد. البته جانهاى عزیزى را دادیم، شهیدان بزرگى را دادیم، جوانهاى محبوبى را فدا کردیم؛ اما این بهاى گزافى در مقابل آن دستاورد نبود.» (1387/10/19)

 

* مقابله با استکبار و تحقیر آمریکا

ایران اسلامی در حالی با شعار نه شرقی و نه غربی نظام سیاسی خود را پایه گذاری کرد، که قبل از آن، ایران حیات خلوت آمریکا در منطقه محسوب می شد، و آمریکا حساب ویژه ای بر روی ایران باز کرده بود. اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی نه تنها جمهوری اسلامی دیگر متحد و همراه آمریکا نبود، که تنها کشوری بود که به دلیل تکیه بر مبانی و اصول انقلاب خود راه خود را با آمریکا به طور کلی جدا کرد و تمام عیار در مقابل زیاده خواهی های استکبار و به ویژه آمریکا قدم علم کرد. امروز در جهان تنها کشوری که مقابل آمریکا ایستاده است و حاضر نیست با زیاده خواهی های آمریکا همراهی کند جمهوری اسلامی ایران است. نوع مواجهه جمهوری اسلامی با ایالات متحده در طول سی و پنج سال گذشته، تحقیر آمریکا و مشخص شدن هیمنه پوشالی این کشور برای جهانیان را در پی داشته است. بسیار روشن است که قدرت ایالات متحده آمریکا در سی و پنج سال پیش با امروز به هیچ عنوان قابل قیاس نیست و در این بین نقش برجسته ایران اسلامی غیرقابل انکار است. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند: «بزرگترین قدرتهاى دنیا، شعار خودشان را قرار داده‌اند مقابله‌ى با جمهورى اسلامى! خیال میکنند ملت ایران را با این کار دارند ارعاب میکنند، تهدید میکنند؛ نمیدانند که ملت ایران احساس هویت میکند که مى‌بیند مادى‌ترین و خبیث‌ترین قدرتهاى مادى عالم، مانع خودش را ملت ایران مى‌بیند براى رسیدن به اهداف شومى که دارد؛ این چیز کمى نیست. می‌گویند می‌خواهیم ما در خاورمیانه چنین کنیم، چنان کنیم و ده برابر این از اهداف شومشان را هم نمی‌گویند؛ ملت ایران مانع است؛ ملت جمهورى اسلامى مانع است. این نشان‌دهنده‌ى عظمت این ملت است، عظمت این نظام است؛ عظمت این دولت است که توانسته مانع بشود از اینکه مستکبران عالم بتوانند - حداقل در یک حوزه‌ى مشخصى از جغرافیاى عالم - به اهداف خودشان برسند. این را ملت ایران با حرکت در عرصه‌ى احکام دین به دست آورد.» (1388/04/29)

 

* تشعشات گفتمان انقلاب اسلامی در خارج از مرزها

یکی از مهم ترین پیامدهای وقوع انقلاب اسلامی ایران، تاثیرات گفتمان انقلاب در عرصه های برون مرزی و در بین کشورها و ملت های دیگر است. این موضوع بویژه در بین ملت های مسلمان و ملت های آزاده جهان تاثیر فراوانی داشته است. تا جایی که کشورهای مختلف از انقلاب اسلامی تاثیرات زیادی پذیرفته اند. مقاومت های امروز فلسطینی ها در برابر رژیم صهیونیستی، جنبش مقاومت در لبنان، گروه های اسلامی در کشورهای مختلف و جنبش های اسلامی که در برخی از کشورهای منطقه به وقوع پیوسته است، بدون تردید همگی نشات گرفته و تاثیر پذیرفته از انقلاب اسلامی ایران هستند. امروز ملت های مسلمان در سراسر دنیا و حتی مردم کشورهای آزاده جهان همگی، عقبه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران هستند. انقلاب اسلامی ایران علاوه بر اینکه احیا کننده جنبش شیعی در جهان است، نماد و عامل اصلی وحدت بین گروه های مختلف مسلمانان نیز می باشد.

 

* پیشرفت های حیرت انگیز در عرصه های علمی و فناوری

علاوه بر همه آنچه گفته شد، جمهوری اسلامی ایران در طول سال های گذشته در عرصه های مختلف علمی و فناوری نیز پیشرفت های فراوانی داشته است؛ پیشرفت هایی که البته در مواردی حیرت انگیز است. پیشرفت های علمی و فناوری ایران اسلامی در حوزه های مختلف به ویژه در سال های اخیر به قدری قابل توجه بوده است که جمهوری اسلامی را در برخی از موارد جزء کشورهای انگشت شمار اول دنیا قرار داده است. در برخی از حوزه های پزشکی ایران اسلامی، در بین همه ی کشورهای جهان سرآمد است. در برخی از حوزه ها تنها یکی دو کشور هستند که به همراه ایران در این حوزه پیشگام هستند. پیشرفت های جمهوری اسلامی در حوزه های پزشکی، نانو، سلول های بنیادین، پیشرفت های نظامی، انرژی هسته ای و ... نمونه های بارزی از دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند که به ویژه در یک دهه اخیر به دست آمده اند و سرعت پیشرفت های علمی ایران اسلامی در چند سال اخیر بسیار شدت گرفته است تا جایی که بر اساس آمارهای بین المللی سرعت رشد علمی ایران اسلامی در مقایسه با میانگین دنیا 11 برابر است.

 

* نتیجه گیری

پیشرفت ها و دستاوردهای ایران بعد از انقلاب اسلامی با ایران قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و همگان می دانند که پیشرفت هایی که در طول سی و پنج سال گذشته در ایران اتفاق افتاده است، ایرانی متفاوت از قبل از انقلاب را رقم زده است. از نگاه دیدبان نکته قابل اهمیت در این دستاوردها ایران اسلامی این است که این پیشرفت ها در شرایطی به وقوع پیوسته است که جمهوری اسلامی با انواع محدودیت ها و تحریم ها و توطئه ها از سوی دشمنان و بیگانگان مواجهه بوده است و جوانان و دانشمندان کشور با اتکا بر استعدادهای دورنی خود جامعه را به این سطح از پیشرفت رسانده اند. با این وجود بیان فهرست دستاوردها و پیشرفت های کشور در این نوشته کوتاه امکان پذیر نبوده، لذا تنها به برخی از دستاوردهای کلی و اساسی انقلاب اسلامی که مقدمه ی پیشرفت های دیگر هستند، اشاره شد.


فارس،