درگذشت آیت الله محمد یزدی یار امام و یاور رهبری


1302 بازدید
محمد یزدی

درگذشت آیت الله محمد یزدی یار امام و یاور رهبری

آیت‌الله «محمد یزدی» رئیس شورای عالی جامعه مدرسین صبح چهارشنبه 19 آذرماه 1399 دارفانی را وداع گفت. مرحوم آیت الله یزدی از شاگردان قدیمی حضرت امام (ره) بود که در دوران نهضت اسلامی بارها طعم تبعید و زندان علیه رژیم طاقوت را تحمل کرد و بعد پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت های مختلفی از جمله : امامت موقت جمعه تهران، عضویت در فقهای شورای نگهبان ، ریاست قوه قضاییه و همچنین پنج دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و همچنین ریاست این مجلس را بر عهده داشت.

زندگینامه :

آیت الله محمد یزدی (۱۳۱۰-۱۳۹۹ش) روحانی شیعه، فقیه و سیاستمدار ایرانی در جوانی پس از گذراندن دروس سطح به قم آمد و از محضر عالمانی چون آیات عظام بروجردی، اراکی و امام خمینی بهره برد. سخنرانی‌های روشنگرانه علیه رژیم پهلوی ایشان  در شهرهای مختلف ایران از جمله فعالیت‌های وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که منجر به تبعید و زندانی شدن وی گردید.

آیت الله یزدی پس از انقلاب مسئولیت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف بر عهده داشته است که می‌توان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد. وی نماینده مجلس خبرگان رهبری و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. از او آثاری در زمینه‌های مختلف از جمله فقه، اصول، علوم قرآن، تفسیر و عقاید به چاپ رسیده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.  ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد.  از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.

سیدعلی خامنه‌ای

۱۹ آذر ۱۳۹۹


موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی