دهمین مجلد فهرست نسخ اهدایی رهبر انقلاب به آستان قدس منتشر شد


1548 بازدید

دهمین مجلد فهرست نسخ اهدایی رهبر انقلاب به آستان قدس منتشر شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ دهمین مجلد از مجموعه فهرست نسخ خطی اهدایی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی با موضوع «ادبیات»  از سوی کتابخانه آستان قدس رضوی منتشر شد.

این مجلد به معرفی و ارائه اطلاعات کتاب‌شناختی 700 نسخه خطی در حوزه ادبیات می‌پردازد که از سوی رهبر انقلاب به کتابخانه آستان قدس  رضوی اهدا شده است،‌ در میان مهمترین نسخ خطی اهدایی رهبر انقلاب به آستان قدس در حوزه ادبیات،‌ آثاری چون کلیات اشعار فدا، دیوان انوری کتابت قرن دوازدهم هجری قمری، مصباح و اشعارفارسی با آرایه‌های هنری وجود دارد که علاوه بر آنکه از نظر علمی وتاریخی نفیس هستند، از نظر هنرکتاب آرایی،کاغذسازی وجلد سازی نیز دارای اهمیت فراوان است.

کتابخانه آستان قدس رضوی،‌ مجموعه نسخ خطی رهبر انقلاب را در 14 مجلد فهرست نویسی است،‌ جلد نخست با عنوان علوم قرآنی و شامل جزوات قرآنی، تفسیر، تجوید و قرائت است که در آن 100 نسخه قرآن بسیار نفیس مربوط به قرون هشتم، نهم و یازدهم هجری که برخی از آنها از نظر تذهیب نفیس هستند معرفی شده است. جلد دوم و سوم با عنوان اخبار و احادیث و جلد چهارم و پنجم به فقه اختصاص دارد. جلد ششم به معرفی آثار با موضوعات حکمت، کلام و عقاید می‌پردازد. جلد هفتم نیز به بخش دیگری از حکمت، کلام و عقاید، جلد هشتم به عرفان، منطق، جلد نهم به اخلاق، ادعیه، جلده دهم نیز به ادبیات، جلد یازدهم به درایه، رجال، حدیث، اعجازات، سرگذشت‌نامه‌ها، تاریخ، داستان، افسانه، فهرست و کتاب‌شناسی اختصاص پیدا کرده است.

جلد دوازدهم  نسخه‌های طب، هیئت، نجوم، ریاضی، کیمیا، صنعت، طبیعیات، حیوان‌شناسی، جغرافی، جواهرشناسی، موسیقی و خوشنویسی را در خود جای داده است و جلد سیزدهم شامل صرف و نحو، معانی، بیان و لغت است. هم چنین یک جلد فهرست الفبایی و یم جلد نیز نمایه آثار را در خود جای خواهد داد که این دو مجلد نیز به زودی منتشر و مجموعه فهارس به اتمام خواهد رسید.

فهرست نسخ اهدایی رهبر انقلاب،‌ به شیوه الفبایی تنظیم شده است و در آن اطلاعاتی چون نام مؤلف، نام کاتب، تاریخ کتابت، مکان جغرافیایی و... درج شده است.

کتابخانه آستان قدس رضوی در راستای صیانت از آثار اهدایی معظم له، علاوه بر ایجاد پایگاه آسیب شناسی و اطلاعات شناختی مرمتی، حفاظت و نگه داری دقیق علمی، برخی از این آثار را به وسیله مرمت‌کاران کتابهای خطی، مرمت کرده و در راستای بهینه‌سازی و دسترسی نسخه‌شناسان و پژوهش‌گران از تمامی آثار اهدایی رهبر انقلاب، میکروفیلم تهیه کرده و به صورت لوح فشرده در اختیارمحققان قرار می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب،‌ بزرگترین واقف نسخ خطی آستان قدس رضوی هستند که تاکنون بالغ بر 17 هزار نسخه‌خطی و چاپ سنگی به این آستان اهدا کرده‌اند.


تسنیم،‌