روایت عزت‌الله سحابی از نقش مجاهدین خلق در فاجعه سال ۱۳۶۶ مکه


1735 بازدید

عزت‌الله سحابی عضو شورای انقلاب در بخشی از خاطرات خود، موضوع فاجعه مکه در سال ۱۳۶۶ را چنین روایت می‌کند: در سال ١٣۶۶ اتفاق مهمی در تاریخ انقلاب ما رخ داد و آن حادثه‌ای بود که در مکه به مناسبت راهپیمایی و تظاهرات حجاج ایرانی برای برائت از مشرکین ایجاد شد.
امام خمینی اعلامیه‌ای تحت عنوان برائت از مشرکین صادر کرده بودند که در آن آمریکا، اسرائیل، رژیم عراق و کشورهای عرب که از صدام حمایت کرده بودند مورد حمله یا انتقاد شدید قرار گرفته بودند. حجاج و زائران ایرانی هم در تظاهرات خود این مطالب را در شعارهای خود می‌آوردند و همین امر موجب رنجش و احساس خطر مقامات عربستان شده بود. به طوری که نیروهای انتظامی و پلیس با شدت و حتی نفرت بسیار مراقب و ناظر بر این اقدامات و کاملا در حال آماده باش برای مقابله با شورش بودند.

 متاسفانه در اثر دخالت‌های مرموزی که انجام شد، در آن سال این تظاهرات سرکوب شد و تعداد زیادی از هموطنان ما کشته شدند. در سفری که آن سال به خارج داشتم یکی از دوستان به من خبر داد که شیطنت‌هایی از سوی مجاهدین این حادثه را رقم زده، یا به خشونت کشیده است! امیدوار بودم این خبر درست نباشد... ولی شنیده‌ها حاکی از آن بود که یکی از اعضای مجاهدین آقای عباس...، با لباس احرام بین تظاهرکنندگان هنگامی که جمعیت روی پل معروف به «هجوم» می‌رسند گلوله‌ای به طرف پلیس شلیک می‌کند.

 پلیس عربستان هم که کاملا در حال آماده‌باش بود به طرف جمعیت حمله می‌کنند و تیراندازی می‌شود، جمعیت سراسیمه به عقب بر می‌گردند و جماعت زیادی که بیشتر خانم‌ها بودند زیر دست و پا له می‌شوند و از بین می‌روند.

 سحابی می‌افزاید: نکته عجیب آن است که تعدادی از افراد پلیس عربستان هم در آن حادثه کشته می‌شوند! چند سال پیش که به اتفاق همسرم به حج عمره رفتیم، هتلی در آنجا بود به نام هتل «شهدا».

 وقتی درباره نام هتل پرسیدیم، به ما گفتند، این شهدا در واقع افراد پلیس عربستان‌اند که روز جمعه سیاه در سال ١٣۶۶ کشته شدند. این هتل را به نام آنان تاسیس کرده‌اند و درآمد آن را نیز به خانواده‌های آنان اختصاص می‌دهند.

 ما از کم و کیف حادثه و آنچه واقعا اتفاق افتاد باخبر نشدیم ولی عادی شدن روابط ایران با رژیم سعودی که در سال‌های بعد اتفاق افتاد می‌تواند دلیلی بر این موضوع باشد که هر دو کشور از حضور و دخالت دستان مرموزی جز دو طرف درگیر، که موجب شلیک گلوله و ضرورت سرکوب پلیس شده است، آگاه شده‌اند!


خبرگزاری ایرنا/ نیم قرن خاطره و تجربه، جلد دوم، ص١٨٣