جزییات تولیدات بلند سینمایی و مجموعه حوزه هنری در گفت‌وگو با فرخنده‌کیش


1595 بازدید

جزییات تولیدات بلند سینمایی و مجموعه حوزه هنری در گفت‌وگو با فرخنده‌کیش

مجموعه «دا» نگاهی شفاف و بی‌طرفانه از مقاومت مردم خرمشهر/با پنج فیلم در جشنواره فجر حاضر خواهیم بود
مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره با اشاره به توجه به اهداف و اولویت‌های حوزه در تولید آثار تاکید کرد امسال حوزه هنری با پنج یا شش فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد شدو در زمینه اقتباس از آثار نیز فعال خواهد بود.
 

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس ،حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در راستای اهداف و اولویت‌هایی که برایش از اهمیت خاصی برخوردار است مدتی است در حوزه سینما و به تازگی ساخت مجموعه فعال شده است و به دنبال اهداف خود از طریق رسانه و ابزار سینما است. در گفت ‌وگویی با فرید فرخنده‌کیش مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره ترتیب دادیم درباره تولیدات بلند سینمایی و اقتباس از کتاب‌های منتشر شده توسط سوره در سال جاری به گفت و گو نشستیم.
فرید فرخنده کیش درباره تولیدات سال جدید حوزه هنری در حوزه سینمایی و بلند گفت: تولیداتی که در حوزه هنری پیگیری می‌شود  بر پایه پنج هدف و نیاز اصلی آماده می‌شود دفاع مقدس ، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی،  سینمای دینی، کودک و نوجوان و خانواده است. حوزه هنری در تولیدات خود این موضوعات را مد نظر دارد. این تولیدات شامل کوتاه داستانی ، مستند ، بلند سینمایی و انشاء الله پویا نمایی خواهد بود.
 
 
 
با پنج فیلم در جشنواره فجر حاضر خواهیم بود
وی در ادامه درباره تولیدات سال گذشته گفت: سال گذشته سه فیلم سینمایی و مجموعه‌ای به نام خرمشهر را تولید کردیم . در سال جاری حداقل با پنج یا شش فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال بتوانیم شرکت کنیم که پیش بینی این است که حداقل سه فیلم سینمایی را فیلمسازان جوان بسازند. فیلمسازان جوان در حال حاضر متولی خاصی ندارند، امیدواریم در ادامه مسیر این رویه اصلاح شود و فیلمسازان جوان ما که پتانسیل و علاقمندی بسیار بالا دارند به گونه‌ای امکان حضور در سینمای حرفه‌ای فراهم شود.  و حتی الامکان کارگردانان آنها شهرستانی باشند و کمک کنیم به شناسایی این عزیزان که نیازمند این توجه هستند.
نمایش «مهمان داریم» در جشنواره فجر
وی درباره پروژه‌های سینمایی توضیح داد: تاکنون دو پروژه سینمایی ما قطعی شده است. «مهمان داریم» تولید آن از سال گذشته شروع شد و ظرف چند ماه آینده به اتمام خواهد رسید.  «مزار شریف» را هم در نیمه اول سال جاری تولید خواهیم کرد. تهیه‌کنندگی پروژه برعهده منوچهر شاهسواری و حسن برزیده کارگردانی آن برعهده دارد. داستان فیلم به شهادت رسیدن اعضای شریف کنسولگری ایران در مزار شریف به دست طالبان است. در این داستان هم اتفاق تاریخی را مرور می‌کنیم و داستان به گونه‌ای طراحی شده است که فیلم برای مخاطب  جذاب و قابل اکران باشد.
 
 
 
وی درباره نگارش داستان توضیح داد: در حال حاضر دوستان در مرحله پژوهش و تحقیق اثر هستند این اتفاق تاریخی به شکل‌های مختلف روایت شده است دوستان تلاش می‌کنند به نزدیکترین و  مستندترین روایت مجموعه از طریق فردی که از این حادثه جان سالم به در برده است، برسند. پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای وسیعی در حال انجام است و نزدیک به دو ماه است تحقیقات آغاز شده و آقای برزیده دو تا سه سال خودشان روی پروژه کار می کند.
«مزارشریف » مهرماه جلوی دوربین می‌رود
فرخنده کیش در ادامه توضیح داد: نتایج پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای که تکمیل کننده پژوهش‌های آقای برزیده است تکمیل می‌کند تا قبل از نیمه سال فیلمنامه کامل شده و مجوز‌های لازم جهت تولید اخذ شود و تولید آن بعد از مهرماه رخ می دهد و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای جشنواره فیلم فجر آماده کنیم .
توجه به فیلمسازان شهرستانی در تولید فیلم‌های اول
وی درباره تولید فیلم‌های اول توضیح داد: دوستان مستعد تعداد زیادی مراجعه کردند و فیلمنامه ارایه دادند ما متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که داریم باید از بین فیلمنامه‌ها انتخاب کنیم و براساس اولویت ها  با توجه اهداف حوزه و توجه خاص به فیلمسازان شهرستانی که در عرصه تولید خودشان را به اثبات رساند. در تولید فیلم‌ها به لوکیشن‌های خارج از تهران و فضای آپارتمانی هم توجه داریم   وعلاوه بر  اهداف حوزه نگاه‌های دیگری هم  جست‌وجو می‌کنیم . همانگونه که در تولید فیلم «خسته نباشید» این تجربه را داشتیم که با توجه به موضوع خانواده، جنگ تحمیلی و توجه خاص به جایگاه شهدا در جامعه اسلامی ، منظری از گردشگری را پوشش دادیم و با مخاطبی که با فضای ایران آشنا نیست ارتباط برقرار کند و به لحاظ گردشگری  نقاط و  جاذ‌به های توریستی را هم مد نظر قراردادیم
تولید «شنام» و «حرمان هور» نیاز به فیلمنامه جذاب دارد/ تغییر در تهیه‌کننده
وی درباره توجه به آثارتولید کاملا حرفه‌ای باشد . تا به حال از دو کتاب «شنام» و «حرمان هور» به یک فیلمنامه جذاب نرسیدیم. به دنبال این هستیم با تغییر و تحولاتی که با تهیه‌کنندگان طرف قرارداد خواهیم داشت به فیلمنامه مناسب برسیم. تا به فیلمنامه مناسب نرسیم علاقمند به تولید فیلم در این حوزه نیستیم.
وی درباره نسخه‌های مختلف از «شنام» و «حرمان هور» گفت: ورژن های مختلف به دست ما از دو کار رسیده است اما هنوز به فیلمنامه مناسب نرسیدیم. آقای سعدی از تهیه کنندگان متعهد هستند و با کمال همکاری و توجه پیگیر «حرمان هور» هستند امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.
فرخنده کیش درباره کتاب‌های منتشر شده در انتشارات سوره مهر و اقتباس از این آثار گفت: ده کتاب را دردست بررسی داریم موضوعات خاطرات رزمندگان و روایت‌هایی که رزمندگان از جنگ داشتند و دو کتاب شامل بر خاطرات انقلاب اسلامی از 15 خرداد تا بهمن 57 در این مجموعه داریم که امیدواریم فیلم های شاخص و جذابی در کنار فیلم‌های جنگی جذاب مستنداتی برای آینده و جوانان باشد، تولید کنیم . تلاش می کنیم تا آثاری را که ریشه‌های مستند دارد را مورد توجه قرار دهیم  و در معرض دید جوانان قرار دهیم.
مجموعه «دا» روایت شفاف و بی‌طرفانه از مقاومت مردم خرمشهر
وی درخاتمه به مجموعه «دا» اشاره کرد  و گفت: مجموعه« دا» روایتی از خرمشهر و دفاع مقتدرانه سپاه و ارتش و اهالی خرمشهر از این شهری که مرکز جنگ بود انجام دادند، روایت می‌کند. این مجموعه پیش بینی ما 26 قسمت خواهد بود که نگاه ما بر این است که کامل تر و با مستندات بیشتر این مجموعه را بسازیم.
وی در ادامه گفت: مجموعه با نگاه به کتاب دا اما بر اساس مستندات دیگری که جمع ‌اوری میشود آماده خواهد شد که آقای اسعدیان در حال نگارش آن هستند و فکر می کنم از آثاری باشد که  روایت صادقانه، شفاف و بی طرفانه مقاومت مردم از خرمشهر داشته باشد. در این  مجموعه روایتی از خرمشهر و دفاع مقدس است که  انشاء الله به یادگار بماند به همین دلیل با توجه بیشتر و نگاه دقیق‌‌تر آماده شود.
فرخنده کیش درادامه تاکید کرد: یک تیم پژوهشی به دنبال جمیع اتفاقات آن دوره هستند که انشاءالله به شکل مطلوب قبل از پایان امسال فیلمنامه به سرانجام خواهد رسید و در بهترین زمان تولید که اوایل سال 93 است  مجموعه آماده تولید خواهد شد.


فارس