انتخابات آمریکا موجب تقویت روحیه طرفداران مصدق گردیده


2713 بازدید

 


موضوع : نتیجه انتخابات آمریکا

شماره : 2ـ 3ـ 4182 تاریخ 19/8/1339

موفقیت سناتور کندى1 در انتخابات آمریکا موجب تقویت روحیه طرفداران مصدق گردیده و به امید اینکه شاید از طرف حکومت جدید آمریکا موجبات تقویت آنها فراهم شود این روزها جنب‌وجوش بیشترى از ناحیه آنان مشاهده مى‌شود.

عمده فعالیت تبلیغاتى این عده در فرهنگ و دانشگاه است و علت آن اینست که دبیران و آموزگاران به علت کمى حقوق و گرانى فوق‌العاده هزینه زندگى عموما ناراضى هستند و زمینه در بین فرهنگیان کاملاً آماده هرگونه تبلیغاتى علیه دولت و دستگاه حاکمه میباشد.

رؤساى دبیرستانها میگویند در زنگهاى تفریح موقعى که دبیران دور هم جمع میشوند بجاى اینکه صحبت از برنامه تحصیل دانش‌آموزان و تبادل نظر در رفع مشکلات درسى بنمایند وقت آنها صرف انتقاد از اوضاع عمومى کشور میشود و از اینکه به زندگى و حقوق آنها توجه نمیشود و هزینه زندگى پیوسته در حال افزایش است ناراحت و عصبانى میباشند.

اصل در پرونده جبهه ملى مرکز و رونوشت در پرونده‌هاى بررسى فعالیت امریکا در ایران و کل وزارت فرهنگ بایگانى شود. 19/8/39



1ـ حمایت بى قید و شرط آمریکا از شاه چندان طول نکشید. در محافل ذى نفوذ آن کشور از کمکهاى امریکا به ایران و در آمد سرشار نفت به هدر رفته که امر اصلاحات اجتماعى خرج نشده است انتقاد مى‌شد. فساد عمیق دستگاه دولتى نیز انتقاد این محافل را برانگیخت تا حدى که امریکا حاضر نبود با حمایت مالى رژیم شاه را از ورشکستگى نجات دهد. روى کار آمدن دولت کندى به این شایعات دامن زد که ایالات متحد خواستار روى کار آمدن دولتى مستقل از شاه در ایران است و چنین فضایى عرصه را براى فعالیت گروهها که بعد از کودتاى 28 مرداد در انزوا بسر مى‌بردند فراهم کرد. براى اطلاعات بیشتر به مصدق و نبرد قدرت. همایون کاتوزیان ـ احمد تدین (تهران: رسا، 1371) رجوع شود.
 

 


انتخابات آمریکا موجب تقویت روحیه طرفداران مصدق گردیده