اسرائیل چرا موفق به ترور نصرالله نشد


1578 بازدید

اسرائیل چرا موفق به ترور نصرالله نشد

با وجود دست برتر سیدحسن نصرالله در حضور علنی متوالی در ایام محرم و در مراسم شب و روز عاشورای حسینی به نظر می‌رسد اسرائیل نتوانست هیچ تحرکی برای ترور وی از خود نشان دهد.
 
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، حضور علنی بی‌سابقه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در ایام محرم و در مراسم عاشورای حسینی که دو بار در روزهای 13 نوامبر به مدت 61 دقیقه[شب عاشورا] و روز عاشورا به مدت 18 دقیقه انجام شد، یک اتفاق امنیتی و سیاسی بود.
بعد از جنگ 33 روزه در سال 2006 این یک اتفاق نادر بود که نصرالله به صورت علنی در میان مردم ظاهر شده و دقایقی را در کنار آنها باقی بماند، حال این سوال مطرح است که چه اتفاقی افتاده که باعث شده نصرالله تا این حد نسبت به حضور علنی خود مطمئن باشد و پیام‌های وی از این حضور چیست؟
منابع آگاه از عملکرد حزب الله اعلام کردند که کسانی که در مورد حضور علنی و مستقیم نصرالله بویژه برای بار دوم دقت نظر کرده‌اند؛ نشان می‌دهد که نصرالله بدون اینکه مانعی پیش روی خود قرار بدهد؛ یا از پشت شیشه ضد گلوله سخنرانی کند، در این مراسم مردمی حاضر شده بود،‌ این در حالی است که سایر سیاستمداران لبنانی نسبت به این رویه عادت دارند، وی همچنین خیلی عادی لیوان آبی نیز در مقابل خود داشت و برگه‌هایش نیز در مقابلش بود که عناوین مسایلی که باید به آنها اشاره کند، در آن نوشته شده بود.
این منابع در مورد روایت اسرائیل در مورد عدم ترور سید حسن نصرالله در این حضور علنی با وجود تهدیدهای گسترده مبنی بر ترور وی در هر جایی که دیده شود، اعلام کردند عذر اسرائیلی‌ها جالب‌تر از بی تحرکی در این راستا بود؛ چرا که تل‌آویو اعلام کرد که حزب‌الله لبنان در زمان سخنرانی سید حسن نصرالله موفق به ایجاد پارازیت در  تجهیزات الکترونیکی اسرائیل شده و از سوی دیگر سید حسن نصرالله سخنرانی خود را 18 دقیقه طول داد، در حالیکه یک جنگنده اسرائیل به 21 دقیقه زمان نیاز دارد تا از فرودگاه بلند شده و با ورود به بیروت عملیات موشک باران اینچنینی را انجام دهد.
حتی اگر این توجیهات درست باشد؛ این بدان معنی است که حزب الله لبنان موفق به ایجاد یک پیروزی الکترونیکی برای خود در هر جنگ آینده با اسرائیل خواهد شد، چرا که باعث خواهد شد هواپیماهای این رژیم با هم برخورد کنند یا با ایجاد پارازیت مانع از پرواز آنها شود، به این ترتیب اسرائیل بدون داشتن رادار کور خواهد بود و کاری از پیش نخواهد برد.
این در مفاهیم نظامی به معنای تعطیلی مراکز فرماندهی و ایجاد فضای مناسب برای پایان جنگ به نفع حزب الله در اولین روز جنگ خواهد بود.
این منابع همچنین این سوال را مطرح کردند اگر هواپیماهای اسرائیلی به 21 دقیقه زمان نیاز دارند تا بتوانند عملیات موشک باران منطقه مورد استقرار نصرالله را انجام دهند، چرا حتی صدای پرواز جنگنده ها بر فراز صیدا یا صور نیز شنیده نشد؟ چرا در سخنرانی روز 13 نوامبر  که نصرالله 61 دقیقه بر بالای تریبون سخنرانی کرد، اقدام به حمله نکردند.
این منابع اعلام کردند که اسرائیل نمی خواهد به دبیرکل حزب الله لبنان تعرض کند،‌ چرا که بنا به دلایل مختلف نمی‌خواهد خود را وارد جنگی جهنمی کند.
اول: آمریکا بنا به دلایل داخلی به دنبال ورود در هیچ جنگی با پوشش اسرائیلی نیست.
دوم: آمریکا وارد مرحله ای پیشرفته در مذاکرات خود درباره برنامه هسته ای ایران با تهران شده است. با وجود اعلام اسرائیل مبتنی بر تلاش برای به شکست کشاندن این مذاکرات به نظر می‌رسد؛ نمی تواند ریسک کرده و منطقه را به سمت جنگی بکشاند که می‌داند این بار واشنگتن در کنار وی نخواهد بود.
سوم: حزب الله از طریق اقدامات تاکتیکی روزمره همواره به اسرائیل اجازه می‌دهد که بخشی از آمادگی‌های این حزب را رصد کند تا به میزان آمادگی های این حزب پی ببرد، این در حالی است که حزب الله در نبرد سوریه نیز وارد شده است.
این منابع تاکید کردند که از سویی دبیرکل حزب الله لبنان اهمیتی به تهدیدات و خطرات اسرائیلی‌ها برای ترورش نمی‌دهد و از سوی دیگر با این حرکت می خواست این نکته را به مردم و هواداران خود بگوید که هنگامی که آنها را برای مشارکت در مراسم عزاداری ایام عاشورا و بی اهمیتی به تهدیدات تکفیری ها، دعوت می کند،‌خود نیز در کنار آنها حضور دارد.
این منابع بعید ندانستند که حزب الله با این اقدام می خواست این نکته را گوشزد کند که ورود آنها در جنگ سوریه به جای افزایش خطرات، باعث آرامش آنها و کاهش خطرات علیه آنها شده است، علاوه بر اینکه حضور متوالی وی در میان مردم نیز نشانگر حمایت و روحیه معنوی وی به محور مقاومت در مقابل تهدیدات تکفیری هاست.


فارس