قیام 19 دی خط بطلانی بر نیرنگ رژیم ستم‌شاهی


7219 بازدید

قیام 19 دی خط بطلانی بر نیرنگ رژیم ستم‌شاهی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین انقلاب دارای عوامل و ریشه‌های مختلفی است و شکل‌گیری انقلاب اسلامی یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند به بشریت این دوران، جهان اسلام و امت انقلابی است که ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری انقلاب به اقدامات امام خمینی(ره) در سال 1323 برمی‌گردد.

امام خمینی(ره) اسلام را از جنبه‌های فردی و شخصی خارج کردند و این دین آسمانی را به عنوان برنامه زندگی و هدایت در همه ابعاد زندگی انسان‌ها به عنوان تئوری حکومت دینی مطرح کردند و برای نخستین بار در برابر شبهات کسانی که دین را جدای از سیاست و مدیریت و زندگی مردم می‌دانستند با کتاب کشف الاسرار وارد صحنه شدند و این حرکت بنیانگذار جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، امام خمینی(ره) در جریان انجمن‌های ایالتی و ولایتی بار دیگر اسلام انقلابی، جهادی و استکبار ستیز را مطرح کردند.

امام خمینی(ره) در دوران حکومت شاهنشاهی کارهایی انجام می‌دادند که به مذاق حکومت چندان خوشایند نبود. حاجی‌صادقی با اشاره به این امور تصریح کرد: موضع تند امام خمینی(ره) نسبت به کاپیتولاسیون نشان دهنده ایستادگی ایشان در برابر استبداد و مقابله در برابر استعمار بود که این امر به دستگیری و تبعید امام خمینی(ره) منجر شد.

امام خمینی در سال 42 به کادرسازی برای نظام الهی پرداخت و در طول 10 تا 15 سال به وسیله سربازانی مانند شهید سعیدی‌ها،‌ غفاری‌ها، بهشتی‌ها، مطهری‌ها و .... این کار را انجام داد.

 

شهادت حاج آقا مصطفی خمینی و شکل‌گیری قیام 19 دی

 

دشمن نابکار با به شهادت رساندن حاج آقا مصطفی در آبان سال 56 تصور می‌کرد، می‌تواند با شهادت وی جلوی اقدامات امام خمینی(ره) را بگیرد ولی غافل از اینکه خداوند همین نیرنگ آنها را مایه برکت انقلاب قرار داد.

حاجی صادقی می‌گوید: شهادت حاج آقا مصطفی بار دیگر امام خمینی(ره) را به صورت علنی وارد صحنه جامعه کرد، ولی در آن دوران حتی بر زبان آوردن نام امام خمینی(ره) ممنوع بود و حتی اگر رساله امام در دست کسی مشاهده می‌شد، از آزادی محروم می‌شد.

رژیم تصور می‌کرد امام خمینی(ره) به دلیل شهادت فرزندش دیگر قابل مطرح شدن نیست، آنها برای اینکه ثابت کنند که از قدرت و توانایی برخوردار بوده و می‌توانند در برابر امام بایستند بنابراین مقاله توهین‌آمیز با امضای احمد رشیدی مطلق را در تاریخ 17 دی 56 در روزنامه اطلاعات چاپ کرد که در این روزنامه به طور صریح بی حجابی فضلیت و حجاب، کهنه‌پرستی و ارتجاع و قیام 15 خرداد 42، توطئه استعمار سرخ و سیاه مطرح شده بود و اهانت به ساحت مقدس امام خمینی(ره) در دستور کار قرار گرفته بود.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: چاپ این مقاله توهین‌آمیز در حقیقت پاسخی به احترام مردم نسبت به امام خمینی(ره) و شهادت حاج آقا سید مصطفی بود.

انتشار مقاله توهین‌آمیز به امام خمینی(ره) نه تنها ارزش بنیانگذار جمهوری اسلامی را کاهش نداد، بلکه مانند جرقه‌ای در انبار کاه سبب قیام مردم قم شد.

مدرسین حوزه علمیه قم دروس حوزه را در روز 18 دی تعطیل اعلام کردند و در این روز، طلاب با تشکیل اجتماع بزرگی تظاهرات خود را به سوی منازل مراجع آغاز کردند و تعدادی از علما و مراجع قم در سخنرانی‌های خود، به حمایت از امام و محکومیت اهانت به ساحت ایشان پرداختند.

بازاریان قم با مشاهده حرکت حوزه علمیه، مغازه‌های خود را در 19 دی تعطیل کردند و روز نوزدهم دی ماه ساواک و شهربانی به کمک نیروهای کمکی از تهران به قم وارد و در حوالی مدارس علمیه متمرکز شدند. اقشار مختلف مردم با راهپیمایی به سوی منازل بزرگان حوزه، رفتند و نیروهای رژیم با مشاهده حرکت عظیم مردم تصمیم به حمله گرفتند و تیراندازی شروع شد و در این روز عده فراوانی از طلاب و مردم قم به شهادت رسیدند.

حاجی صادقی با بیان اینکه این اقدام سبب شد مردم جنبش و حرکت بزرگی را بیافرینند تصریح کرد: در حقیقت 19 دی احیاکننده 15 خرداد یعنی تحقق قیام مردمی بود، البته باید در نظر داشت انقلاب اسلامی جز با قیام مردمی شکل نمی‌گرفت.

وی عنوان می‌دارد: مردم با قیام خودشان در 19 دی انقلاب اسلامی را ضمانت اجرایی کردند، به طوری که اگر قیام 19 دی نبود، 22 بهمن و پیروزی انقلاب شکل نمی‌گرفت و در حقیقت 22 بهمن ثمره 19 دی بود و آن را به نتیجه رساند.

بر اساس تاکیدات امام و مقام معظم رهبری 19 دی را باید روز قیام امت و یوم‌الله دانست زیرا در این روز بود که در واقع رکن سوم انقلاب اسلامی در قالب «لیقوم الناس بالقسط» محقق شد و شکل گرفت.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه بقای انقلاب و نظام نیز به احیا، وجود و تداوم 19 دی است گفت: باید جریان 19 دی را همچنان زنده، فعال و پویا نگاه داریم، زیرا 19 دی روزی نبود که تمام‌شدنی باشد بلکه 19 دی شروعی بی‌پایان بود.

 

پیام قیام 19 دی

اثبات توخالی بودن شعار فضای باز سیاسی، نمایاندن وحشت شاه از حرکت مذهبی و سیاسی به رهبری روحانیت و در راس آنها حضرت امام خمینی(ره)، بی‌ثمرماندن تلاش‌های رژیم و انزوای متحجران و مروجان جدایی دین از سیاست از جمله پیام‌های قیام 19 دی است.

حاجی صادقی درباره پیام‌های قیام 19 دی گفت: قیام 19 دی تولی و پیوند امت با ولایت بوده و مردم در این قیام نشان دادند که مقدسات خطوط قرمز آنها است و هر کجا به مقدسات و باورهای آنها تعرض شود، همه سدها را می‌شکنند.

وی با اشاره به شباهت‌های 19 دی و نهم دی عنوان داشت: در 19 دی به مرجعیت، ولایت و رهبری توهین شد و مردم 19 دی را ‌آفریدند، در عاشورای 88 نیز به امام حسین(ع) توهین شد که مردم نهم دی را به ارمغان آوردند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: قیام 19 دی روحیه ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی مردم را نشان داد و ثابت کرد که مردم حتی برای بقای دین خود حاضر هستند جان بدهند.

حاجی صادقی سومین پیام قیام 19 دی را بصیرت مردم ذکر کرد و گفت: مردم نشان دادند که با چاپ مقاله‌ و برخی جریان‌ها فریب نمی‌خورند و در حقیقت مردم به خوبی عمق قضایا را مشاهده می‌کنند و نقشه‌های دشمن را می‌فهمند.

 

مردم قم و تاریخ انقلاب

مردم قم در همه صحنه‌های انقلاب از پیشتازی خاصی برخوردار بودند و انتظار از مردم قم همین بود.

حاجی صادقی تصریح کرد: صدا، ‌خانه و چهره امام خمینی(ره) برای مردم قم نسبت به شهرهای دیگر آشناتر بود و با وجود تبعید 10 تا 15 ساله ایشان از قم، مردم قم امام خمینی(ره) را به یاد داشتند و قم در بصیرت پیشتاز بود.

وی تصریح کرد: مردم قم به خوبی فهمیدند که رژیم پشت این مقاله چه هدفی را دنبال می‌کند و این مقاله توهین به شخص امام خمینی(ره) نیست بلکه توهین به اسلام انقلابی، جهادی و سیاسی است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران عنوان داشت: مردم قم در زمینه بصیرت،‌ ولایتمداری، جرأت و جسارت در برابر استکبار پیشتازی کردند، بنابراین باید این روز را برای آنها مبارک دانست.

 

شروع حرکت انقلاب از قم

در واقع مردم قم با حرکت خود در 19 دی 56 حرکت امت انقلابی را کلید زدند و با این حرکت، خروش امت ایران برای شکل‌گیری انقلاب شروع شد.

حاجی‌صادقی با بیان اینکه حرکت امت انقلابی برای دو کار  است گفت: حرکت امت از طرفی برای طاغوت‌ستیزی، طاغوت‌زدایی و استکبارستیزی و از طرفی دیگر برای استقرار نظام اسلامی بود.

وی خاطرنشان کرد: مردم قم نقش کلیدی این قیام را بر عهده داشتند، بنابراین مردم قم را باید تجلی آیه «والسابقون السابقون» نامید و علاوه بر اینکه خودشان حرکت کردند و سبقت در حرکت گرفتند، عامل حرکت دیگران شدند.


فارس