کمک به انجمن مطالعات میترائی!


1885 بازدید

کمک به انجمن مطالعات میترائی!


تاریخ 20/12/56

خزانه‌داری کتابخانه پهلوی

شماره:1 ـ70

"انجمن مطالعات میترائی "که با توجهات عالیه علیاحضرت شهبانوی ایران در منچستر انگلستان تشکیل شده است،و در آغاز کار از طرف کتابخانه پهلوی مبلغ 750 پوند انگلیس به عنوان کمک بدان اهداء گردید، درخواست کرده است که برای هزینه‌های مشابه در سال جاری مبلغ 250 پوند انگلیس مجدداً بدان کمک گردد.

چون این انجمن وابسته به دانشگاه منچستر و متکی به عنایات عالیه علیاحضرت شهبانوی ایران است، و مبلغ درخواستی نیز مبلغ کمی است، مقرر دارید این مبلغ از طرف کتابخانه برای انجمن مذکور حواله شود. 1

توضیحات و آدرس لازم را آقای سهراب نادر شاهی خواهند داد.

مدیر عامل کتابخانه پهلوی

شجاع‌الدین الشفا2

1375/530 ـ 27/12/36









1ـ فرح پهلوی به منظور جلب توجه خارجی‌ها مبالغی را تحت عناوین خاص به کتابخانه‌ها، موسسات و بنیادهای خیریه خارجی اهدا می‌کرد، این درحالی بود که در کشور کوچک‌ترین حمایتی از سازمان‌های مشابه صورت ‌نمی‌گرفت و کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور بسیار اندک و محدود بودند.

2ـ شجاع‌الدین شفا فرزند علیرضا شفاءالدوله در سال 1297 ه‍ ش در قم به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایى را در قم و متوسطه را در تهران (مدرسه علمیه) به پایان رسانید. وى تحصیلات عالى را در دانشگاه تهران، سوربن فرانسه و سن ژوزف بیروت گذراند. نامبرده به اخذ لیسانس ادبیات از دانشگاه سوربن، دکتراى افتخارى در رشته ادبیات از دانشگاه رم و دکتراى افتخارى در رشته علوم انسانى از دانشگاه مسکو نایل گردید. شفا با کار ساده‏اى در اداره کل تبلیغات و رادیو (مترجمى) خدمات دولتى خود را آغاز کرد و به دلیل داشتن روحیه بلندپروازى و ارتباطات به اصطلاح علمى و سخنورى و حرافى، به سرعت مراتب ترقى را طى کرد. مشارالیه سمت‌هایى منجمله : ریاست اداره کل تبلیغات و انتشارات، مشاور مطبوعاتى و فرهنگى دولت، مشاور عالى وزارت کار، رایزن فرهنگى و مطبوعاتى دربار شاهنشاهى، مدیرعامل کتابخانه پهلوى و ... را عهده‏دار بود. ساواک در سند بیوگرافى او آورده است : «فردى عیاش و خوشگذران، بى‏قیدوبند و زن‏باره است به طورى که به وسیله زن مى‏شود همه نوع اسرار از او درآورد. زن اولش «بنان خانم قانع» خواهر سرتیپ جهانگیر ارفع عضو تبلیغات بود که شفا پس از ... مجبور شد او را بگیرد.» در گزارش دیگرى ساواک چنین آورده است :« وابسته مطبوعاتى ایران در پاریس (پرویز عدل) در نامه‏اى (احتمالاً در سال 1340) به وزیر دربار مطالبى در خصوص سوءاستفاده شفا اظهار داشته، از جمله به چند فقره شکایت، کلاهبردارى و صدور چک بى‏محل، ارتباط وى با سفیر کبیر مصر و سوءاستفاده‏هایى در خارج از کشور اشاره کرده و خواستار رسیدگى به وضع وى شده است.» در گزارش دیگرى از ساواک آمده است : «در سال 1338 چون میزبانى و راهنمایى مخبرین در مراسم ازدواج شاه و فرح به عهده‌ی او بود، وى مبلغ بیست هزار لیره از مخبر روزنامه‌ی معروف «پارى ماچ» رشوه مى‏گیرد تا به او اجازه تهیه‌ی عکس‌هاى مناسبى از مراسم فوق‏الذکر را بدهد.» یکى از وابستگان دربار در سال1340 اظهار نمود که قرار بوده شفا به علت سوءاستفاده مالى و ولخرجی‌هایش در تهیه‌ی مقدمات جشن‌هاى 2500 ساله و سوء رفتار و اخلاق در مسافرت‌هاى خارج از کشور، از سمت خود عزل گردد. وى به خاطر عنایت شاه و وفادارى و چاپلوسى و تملق‏گویى‏هایش به اخذ نشان تاج‌گذارى مفتخر گردید. شفا بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در اروپا علیه جمهورى اسلامى دست به اقدامات سوء تبلیغى زد و از جمله کارهاى وى مى‏توان به کتابى تحت عنوان «جنایت و مکافات» که در خارج از کشور چاپ شده اشاره نمود. اصولاً شفا فردى ضددین (ضد اسلام) و شدیداً مقهور اندیشه‌ی غرب و به ویژه اباحه‏گرى (لیبرالیسم) بود. وی در سال 1389 در لندن درگذشت.

(اسناد ساواک ـ پرونده‏ انفرادى)