ثبت و نشر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فرماندهان شاخص لشکری


1666 بازدید

کتابخانه ملی ایران و سازمان موزه انقلاب اسلامی در تفاهم‌نامه‌ای به مشارکت و تعامل در فرآیند جمع‌آوری، ثبت و نشر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فرماندهان شاخص لشکری و مدیران کشوری و بین‌المللی خواهند پرداخت.

 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، چندی پیش اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به دلیل فرارسیدن هفته دفاع مقدس با مرتضی قربانی رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به امضاء تفاهم‌نامه‌ای پرداختند که این تفاهم‌نامه دربردارنده 16 بنده و 3 ماده بود که از مهمترین آن می‌توان به بند 7 با پرداختن به این مقوله «مشارکت و تعامل در فرآیند جمع‌آوری، ثبت و نشر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فرماندهان شاخص لشکری و مدیران کشوری و بین‌المللی»، اشاره کرد.
مفاد این تفاهم‌نامه به شرح ذیل است:
«از همه نگارندگان حوادث جنگ و همه کسانی که توان انجام وظیفه در این امر مهم را دارند درخواست می‌کنم در ثبت و ضبط این دوران غفلت نکنند و این گنجینه تمام نشدنی را برای آیندگان به ودیعه بگذارند».
«مقام معظم رهبری»
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به منظور مشارکت و همکاری و هم‌افزایی در اجرای برنامه‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌ها و اقدامات مربوط به راه‌اندازی مرکز ملی اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وابسته به سازمان موز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح که من بعد به عنوان سازمان موزه نامیده می‌شود، توافق می‌نماید در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور در راستای اهداف و مأموریت‌های سازمانی، در محورهای زیر از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده نمایند.
ماده (1): موضوع
این تفاهم‌نامه به منظور همکاری فی ما بین سازمان موزه و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه خدمات بهینه در حوزه اسناد دفاع مقدس می‌باشد.
ماده (2): تعهدات طرفین
1: حمایت و مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در طرح‌های جمع‌آوری، ساماندهی، نگهداری و بهره‌برداری مرکز ملی اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.
2: استفاده سازمان موزه از ظرفیت‌های علمی و تخصصی سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران در طراحی تخصصی، توسعه، نگهداری و بهره‌برداری اسنادی.
 
 
3: استفاده سازمان موزه از ظرفیت‌های مخازن آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی در تجمیع، سازماندهی و نگهداری اسناد.
4: اختصاص فضای اداری برای فعالیت‌ اسنادی سازمان موزه در ساختمان آرشیو ملی ایران.
5: استفاده از ظرفیت‌های سازمان موزه در تجهیز و تأمین ملزومات مخازن آرشیو، فضای اداری و استودیوی حرفه‌ای، دیداری و شنیداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی.
6: استفاده از ظرفیت‌های اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران در شناسایی و گردآوری اسناد ملی مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سطح بین‌الملل.
7: مشارکت و تعامل در فرآیند جمع‌آوری، ثبت و نشر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فرماندهان شاخص لشکری و مدیران کشوری و بین‌المللی.
8: استفاده از ظرفیت‌های متقابل سازمانی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی.
9: تعامل سازمانی به منظور شناسایی، جمع‌آوری و ساماندهی اسناد ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وزارتخانه‌ها و نهادهای کشور.
 
 
10: تعامل و همکاری در ارائه خدمات اسنادی به پژوهشگران، محققان و برگزاری نمایشگاه‌های اسنادی.
11: به منظور مرجعیت سازمان موزه برای اسناد دفاع مقدس، سازمان موزه اقدامات لازم برای ابلاغ ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح را فراهم آورد و سازمان اسناد هم برای صحت و سقم اسناد دفاع مقدس، سازمان موزه را مسئول بداند.
12: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای انجام بهینه مفاد این تفاهم‌نامه به عنوان یکی از اعضا شورای راهبردی سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منصوب می‌شوند.
13: رئیس سازمان موزه به عنوان نماینده ستاد کل نیروهای مسلح به عضویت در شورای اسنادی مهتاب (مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی کشور) منصوب می‌شود.
14: معرفی نمایندگان تام‌الاختیار از طرفین و تشکیل کارگروه مشترک به منظور بررسی و تعیین موارد همکاری و مشارکت و در صورت لزوم تنظیم قراردادهای خاص و تسهیل در درخواست‌های مورد نظر.
15: سازمان‌ها و نهادهای لشکری درخواست هرگونه سند و مدرک مربوطه به انقلاب اسلامی، تاریخ جنگ‌های ایران و 8 سال دفاع مقدس را از طریق سازمان موزه اقدام نمایند.
16: سازمان‌ها و نهادهای کشوری، درخواست هرگونه سند و مدرک مربوط به دفاع مقدس را از طریق سازمان موزه اقدام نمایند.
این تفاهم‌نامه پس از امضاء رئیس سازمان موزه و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران لازم الاجرا می‌باشد و توسط رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح به کلیه دستگاه‌های نظامی و انتظامی ابلاغ و دستگاه‌های موظف به همکاری و اجرای مفاد آن می‌باشند.
ماده (3): مدت
این تفاهم‌نامه در 3 ماده و 16 بند و 1 تبصره در دو نسخه تنظیم شده که هر کدام به منزله نسخه واحد دارای اعتبار می‌باشد. مدت اعتبار این تفاهم‌نامه مدت 5 سال می‌باشد که تمدید آن منوط به توافق طرفین است.


فارس