همکاری سرویس اطلاعاتی انگلیس با ساواک در شکار مبارزان فلسطینی


2289 بازدید

همکاری سرویس اطلاعاتی انگلیس با ساواک در شکار مبارزان فلسطینی
اسناد زیر حاکی از همدستی سازمان اطلاعاتی انگلیس با ساواک برای شناسایی سازمانهای فلسطینی است:

مدیریت کل داره هشتم 183پ
اداره کل هفتم 702
اظهارات رابط سرویس انگلستان
پیرو شماره: 2717/702 ـ 18/5/2537

رابط سرویس انگلستان در ملاقات مورخ 19/5/37، اطلاعاتی درباره حمله به سفارتخانه‌های عراق در لندن و پاریس در اختیار رابط این اداره کل گذاشت که به شرح زیر اعلام می‌گردد:
1ـ طبق شواهد به دست آمده حمله به سفارتخانه‌های عراق در لندن و پاریس به وسیله سازمان الفتح طرح‌ریزی و اجراء شده و هدف آن نیز انتقام از کشور عراق در مقابل حمایت رسمی آن کشور از سازمان ابونضال بوده است.
2ـ خولود مقربی (دختری که با بمب به اتومبیل سفیر عراق در لندن حمله کرده است) در 17 سپتامبر 1959 در بیروت متولد شده و خود را دانشجو معرفی کرده است. نامبرده با گذرنامه الجزایری به شماره 684663 A ـ 78 ـ D ـ 141 صادره 21 آوریل 1978 در بیروت مسافرت می‌کرده و عضو گروه تروریستی الطعیر Al-Thair به معنی انتقام می‌باشد. بنا به اظهارات خولود مقربی مرکز سازمان مذکور که به سازمان الفتح وابسته است در بیروت بوده و دارای 400 عضو می‌باشد.
رابط سرویس انگلستان در خاتمه اظهارات خود درخواست نمود در صورت امکان ساواک اطلاعاتی درباره سازمان مذکور در اختیار وی بگذارد.
علیهذا خواهشمند است دستور فرمایید در صورت امکان و مصلحت در زمینه درخواست رابط سرویس انگلستان اقدام و نتیجه را به این اداره کل اعلام دارند تا به آگاهی وی برسد.
گیرندگان:
1ـ مدیریت کل اداره دوم (212) پیرو شماره فوق جهت اقدام مقتضی
2ـ مدیریت کل اداره سوم (311) پیرو شماره فوق جهت اقدام مقتضی
مدیر کل اداره هفتم از طرف 21/5
جهت اقدام مقتضی
خبر به استثنای نکات عملیاتی در اختیار بخش‌های عراق و فلسطین قرار گرفت
* * *
مدیریت کل اداره هشم 832 پ
اداره کل هفتم 702
اظهارات رابط سرویس انگلیس
رابط سرویس انگلستان در ملاقات مورخ 2/6/37 به رابط این اداره کل اظهار داشت:
مقامات پلیس انگلیس یک فرد فلسطینی به نام فهد محی متولد 1956 اورشلیم فرزند محی‌الدین را به اتهام حمله به اتوبوس شرکت هواپیمایی ال‌عال و کشتن یک میهماندار اسرائیلی بازداشت کرده‌اند. نامبرده ضمن بازجویی اعتراف نمود در بیروت توسط شخصی به نام تارک (رئیس واحد متبوعه وی) برای این مأموریت توجیه و در حدود دو هفته قبل نیز به لندن وارد شده است.
رابط سرویس انگلیس درخواست نمود چنانچه ساواک در این زمینه اطلاعاتی داشته باشد در اختیار نامبرده گذاشته شود.
با توجه به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید در صورت امکان در زمینه درخواست رابط سرویس انگلیس اقدام و نتیجه را به این اداره کل اعلام دارند تا به آگاهی وی برسد.
گیرنده:
مدیریت کل اداره سوم (311)
جهت اطلاع و اقدام مقتضی
از طرف مدیریت کل اداره هفتم