تاریخ شفاهی کمیته استقبال از امام خمینی


2200 بازدید

تاریخ شفاهی کمیته استقبال از امام خمینی

ه گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مرکز در جدیدترین اثر خود کتاب «تاریخ شفاهی کمیته استقبال از امام خمینی» تالیف اکبر قاسملو و معصومه آقاجان‌پور را منتشر کرد.

کمیته استقبال از امام خمینی در 3 بهمن 1357 با ترکیبی از گروه‌های مختلف سیاسی از جمله آیت‌الله مرتضی مطهری، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با شورای انقلاب، حجت‌الاسلام محمد مفتح، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام شیخ فضلالله محلاتی، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با روحانیت مبارز، هاشم صباغیان، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با نهضت آزادی، اسدالله بادامچیان، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با هیات‌های موتلفه اسلامی، کاظم سامی، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با جاما، حسین شاه‌حسینی، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با جبهه ملی، تهرانچی عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با بازار، علی دانش‌منفرد، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته استقبال با انجمن اسلامی معلمان تشکیل شد و در نخستین تصمیم خود، مدرسه رفاه را به عنوان مرکز استقرار خود انتخاب و اقدام به جذب نیرو کرد. جذب نیرو که به دلیل امنیتی فقط با معرفی اعضای اصلی کمیته صورت می‌گرفت، روند منظم و ثابتی داشت؛ به طوری‌که در مدت زمان کوتاهی نزدیک به صد هزار نفر جذب کمیته استقبال شدند.

این اثر با هدف گردآوری و تدوین خاطرات افرادی که در کمیته استقبال از امام نقش داشتند تدوین شده و به دنبال دلیل و چگونگی تشکیل کمیته، عملکرد اعضا و چگونگی ورود امام به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی است.

در قسمت‌هایی از مقدمه این کتاب چنین می‌خوانیم: «فضای سیاسی جامعه ایران و حوادث منتهی به بازگشت امام مانند ایجاد فضای باز سیاسی، درگذشت آیت‌الله مصطفی خمینی، مقاله روزنامه اطلاعات، حادثه سینما رکس آبادان، حادثه 17 شهریور 1357 و در نهایت خروج شاه از ایران، زمینه را برای بازگشت امام و پیروزی انقلاب مهیا کرد. با خروج شاه، امام که قصد بازگشت به میهن را داشتند، در تصمیم خود جدی‌تر شده و اعلام کردند در نخستین فرصت به کشور باز خواهند گشت. مبارزان انقلابی که زمینه ورود امام به کشور را مهیا نمی‌دیدند، ابتدا درصدد مخالفت برآمدند اما چون تصمیم امام قطعی بود لازم دیدند تا با تشکیل کمیته‌ای، ضمن مهیا کردن زمینه ورود امام حفاظت از جان ایشان را هم عهده‌دار شوند.

هدف اصلی کمیته، آماده‌کردن زمینه برای ورود امام به ایران و تامین امنیت ایشان بود. به همین منظور به سرعت واحدهایی چون واحد انتظامات، واحد تدارکات مالی، واحد برنامه‌ریزی و تشریفات، واحد برنامه‌ریزی داخلی، واحد تبلیغات، واحد خبرنگاران داخلی و خارجی، واحد روابط شهرستان‌ها و روابط عمومی تشکیل داد و موفق شد با برنامه‌ریزی دقیق ضمن آماده کردن و تامین امنیت فرودگاه، بهشت زهرا، مسیر انتقال امام و مدارس رفاه و علوی و همچنین با برگزاری تظاهرات و تحصن، در زمانی‌که بختیار اقدام به بستن فرودگاه کرده بود، زمینه را برای ورود امام مهیا کند. با فراهم‌شدن این مقدمات امام در روز 12 بهمن در میان تدارکات گسترده و استقبال مردم وارد ایران شد و فصل جدیدی از مبارزات انقلابی علیه رژیم پهلوی شروع شد.

امام پس از ورود با استقرار در مدرسه رفاه و سپس علوی، این بار هدایت انقلاب را در داخل کشور بر عهده گرفتند. هرچند با ورود امام به ایران به نظر عده‌ای از جمله صباغیان وظایف کمیته خاتمه یافت اما از نظر اکثر اعضا، این کمیته بعد از 12 بهمن به کار خود ادامه داد و ضمن حفظ امنیت مدرسه رفاه و علوی و تدارکاتی برای دیدارهای مردمی با امام نقش مهمی در حوادث منتهی به پیروزی انقلاب ایفا کرد و حتی بعد از پیروزی انقلاب تا زمان تشکیل نهادهای انقلاب به کار خود ادامه داد.»

چاپ نخست کتاب «تاریخ شفاهی کمیته استقبال از امام خمینی» نوشته اکبر قاسملو و معصومه آقاجان‌پور در 304 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.


ویژه نامه ایام روزنامه جام جم