گوگل دادگاه اسکن کتاب را برد


1507 بازدید

گوگل دادگاه اسکن کتاب را برد

 گوگل از دادگاهی که از سوی نویسندگان برای اسکن دیجیتالی میلیون‌ها کتاب بدون اجازه در دادگاه اقامه شده بود، پیروز بیرون آمد./
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بوک سلر، دادگاهی در نیویورک اعلام کرد: اسکن کتاب‌ها توسط گوگل و فراهم کردن امکان جستجو توسط کاربران تحت قانون کپی رایت آمریکاست. این دادگاه با صدور این رای به جدالی هشت ساله پایان داد.

اتحادیه نویسندگان آمریکا اعلام کرد که به این تصمیم که توسط قاضی دنی چین گرفته شده‌است، اعتراض خواهد کرد.

بر مبنای حکم این دادگاه این روند کاملا تسهیل کننده است و به دانشجویان، آموزگاران، و عموم مردم امکان می‌دهد  کتاب‌هایی را که می‌خواهند پیدا کنند.
 
او افزوده است: با این کار، فروش کتاب‌ها نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه موجب افزایش فروش آنها نیز می‌شود. وی در حکم خود نوشت: ازنظر من «گوگل بوکز» مزایای متعدد عمومی دارد و به پیشرفت هنر و علوم منجر می‌شود و در همین حال حق محترمانه و مشروع نویسندگان و دیگر افراد خلاق را نیز رعایت می‌کند.

وی افزوده است: این سایت دسترسی‌های جدیدی برای کتاب‌هایی که تجدید چاپ نمی‌شوند، فراهم می کند و می تواند ضمن ایجاد مخاطبان جدید، منبع درآمد جدیدی نیز برای نویسندگان و ناشران باشد.

پل آیکین رییس اتحادیه نویسندگان با صدرو بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم آنها درخواست استیناف نسبت به این حکم است و افزود: ما با این حکم مخالف هستیم و با شنیدن مفاد این حکم مایوس شده‌ایم. این حکم به معنای چالشی بنیادین با کپی رایت است و شایسته است یک دادگاه عالی به این دادخواست رسیدگی کند.

در این بیانیه آمده‌است: گوگل با این کار همه ارزش‌های کپی‌رایت جهان را زیر سوال‌برده، منافع خالقان آثار ادبی را از میان برده‌است.


ایبنا