دو کتاب تازه از «یاران امام به روایت اسناد ساواک» رسید


1648 بازدید

دو کتاب تازه از «یاران امام به روایت اسناد ساواک» رسید

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی، «حجت‌الاسلام غلامحسین جمی» عنوان کتاب پنجاهم مجموعه یاران امام(ره) به روایت اسناد ساواک است. 

غلامحسین جمی سال 1304 در قریه اهرم مرکز تنگستان از توابع بوشهر به دنیا آمد. وی در سال 1327 راهی آبادان شد و نزد آیت‌الله شیخ عبدالرسول قائمی تحصیل دروس حوزوی را پی گرفت. با ظهور جمعیت فداییان اسلام به رهبری سیدمجتبی میرلوحی (نواب صفوی) و ایجاد کانون و شعبه‌ای از این جمعیت در آبادان، غلامحسین جمی با بسیاری از اعضا آشنا شد و با آغاز حرکت امام خمینی(ره) در دهه 1340 در مساجد آبادان به سخنرانی پرداخت. 

فعالیت‌ها و سخنرانی‌های غلامحسین جمی در آبادان سبب شد تا او سکان‌دار و چهره پیشرو انقلاب در آن خطه شود. وی آذر سال 1361 و در انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان به نمایندگی مردم استان خوزستان برگزیده شد. حجت‌الاسلام غلامحسین جمی مدت‌ها از بیماری رنج می‌برد و سرانجام هفتم دی ماه 1387 در سن 83 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. 

همچنین «آیت‌الله سیدعباس ابوترابی» عنوان کتاب پنجاه‌ویکم مجموعه یاران امام به روایت اسناد ساواک است. سیّدعباس ابوترابى‌‏فرد سال 1295 در قزوین زاده شد. وی برای تحصیلات حوزوی، رهسپار قم شد و در فلسفه و عرفان، ابتدا ‏محضر امام خمینى(ره) را درک کرد و پس از آن سال‌ها در خدمت علامه طباطبایى شاگردی کرد. ‎ابوترابی از سال 1342 به نهضت امام خمینى(ره) پیوست و از جانب امام، عهده‌دار اختیاراتى در امور حسبیه شد . ماموران ساواک وی را مرداد 57 بازداشت کردند اما با تحصن چند روزه مردم، آیت‌الله ابوترابی 26 شهریور همان سال آزاد شد. 

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، این چهره انقلابی را سال 1377 به تولیت مسجد و مدرسه علمیه امام حسین(ع) در تهران، منصوب کرد. آیت‌الله ابوترابی 12 خرداد 1379 در راه سفر به مشهد، بر اثر ‏سانحه رانندگى، همراه پسرش حجت‌الاسلام على‏اکبر ابوترابى‏فرد، دعوت حق را لبیک گفتند.


ایبنا