منابع و اسناد مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی کم‌نظیر است


1694 بازدید

منابع و اسناد مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی کم‌نظیر است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی با قدردانی و ستایش تلاش‌های انجام گرفته برای گردآوری اسناد در این مرکز، منابع این دایره المعارف را ارزشمند و منحصر به فرد دانست.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: خوشبختانه در فرصت مناسبی که به برکت انقلاب اسلامی برای پژوهش و احیای میراث گرانقدر فرهنگ و معارف اسلامی فراهم آمده است، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی توفیق یافته با همت و تلاش دست اندرکاران، پژوهشگران، استادان و محققان با تکیه بر روش‌های علمی و استناد بر موثق‌ترین منابع و تازه‌ترین اطلاعات به تدوین دایره المعارف بپردازد که نیازهای علمی جوامع اسلامی را در این زمینه تا آنجا که ممکن است برآورده کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم قرآنی، اصول عقاید، کلام، اصول فقه، حدیث، رجال، اخلاق، ادیان، ملل و نحل، منطق، فلسفه، عرفان، ادبیات، هنر، مردم شناسی، معماری و آثار اسلامی، تاریخ، جغرافیا، ریاضیات، نجوم و طب را از جمله موضوعاتی برشمرد که دراین دایره المعارف از آنها بحث می‌شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور تلاش‌های بی وقفه ای را که طی سالیان  توام با رنج و مشقت فراوان انجام شده است، حاصل کوشش‌های بی‌دریغ گروهی از کارکنان، دانش پژوهان، محققان، استادان مرکز و دوستداران فرهنگ اسلام و ایران دانست و افزود: منابع و اسناد موجود در این کتابخانه آن را به معتبرترین کتابخانه تخصصی کشور بدل کرده که در نوع خودش در دنیا کم‌نظ‌یر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر توسعه مراکز فرهنگی و لزوم حمایت بیشتر از این‌گونه مراکز تاکید کرد و گفت: همگان باید ضمن صیانت از این گونه گنجینه‌های ارزشمند در احیای آن  بکوشند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه  سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) از بخش‌های مختلف دایره‌المعارف بزرگ اسلامی دیدن کرد.

مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در اسفندماه 1362 با هدف تدوین و تالیف کتاب‌های مرجع و معتبر علمی با استناد به بیشترین منابع موجود به زبان‌های مختلف جهت ارتقای فرهنگ اسلامی و علمی تاسیس شد.

بیش از هفتصدهزار عنوان کتاب در کتابخانه این مرکز نگهداری می‌شود که بیش از دوهزار عنوان آن نسخه های خطی و بیش از شش هزار عنوان آن نسخه‌های چاپ سنگی است.


ایبنا