نگارش تاریخ شفاهی آزادگان به دور از اسطوره‌سازی


1575 بازدید

نگارش تاریخ شفاهی آزادگان به دور از اسطوره‌سازی

کتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» به کوشش حوزه هنری استان گیلان از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شده است. رزیتا رجایی، نویسنده این اثر با بیان این‌که کتاب مذکور خاطرات محمدرضا نعمتی، رزمنده رودباری را دربردارد، گفت: نویسندگان و پژوهشگران باید به‌دور از هرگونه پیش‌فرض ایدئولوژیک به نگارش تاریخ شفاهی آزادگان بپردازند./
رجایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» اظهار کرد: این اثر را باهدف بیان واقعیت‌های دوران هشت سال دفاع مقدس از زبان محمدرضا نعمتی، رزمنده رودباری به نگارش درآورده‌ام.

وی ادامه داد: این کتاب در قالب داستان به بیان احساس‌های خوب و ناخوشایند محمدرضا نعمتی درباره حضورش در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد.

نویسنده کتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» با اشاره به محتوای کتاب توضیح داد: محمدرضا نعمتی در سن بسیار پایین رهسپار جبهه می‌شود. در آن‌جا اتفاقاتی رخ می‌دهند که اسارت وی را به دنبال دارند.

رجایی ادامه داد: به گفته راوی داستان، مهم‌ترین و پُررنگ ترین خاطره این کتاب به زلزله شهر رودبار در دوران اسارت وی مربوط می‌شود. نعمتی، وقتی در دوران اسارت متوجه وقوع زلزله در شهر رودبار می‌شود، به هنگام آزادی هیچ تمایلی برای بازگشت به شهر رودبار ندارد. وی وقتی به این شهر برمی‌گردد با مزار لیلا، خواهرش و خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های خود برخورد می‌کند.

وی با بیان این‌که در این بخش از کتاب بیشتر بر علاقه لیلا به محمدرضا تاکید کرده‌ام، گفت: این علاقه به حدی بود که لیلا در دوران اسارت برادرش ازدواج نکرده بود؛ زیرا می‌خواست ازدواجش با رضایت برادرش انجام شود.

نویسنده کتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» اظهار کرد: جوانان جامعه، مخاطبان این کتاب را تشکیل می‌دهند، اما معتقدم خودِ رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس، مخاطبان اصلی این‌گونه کتاب‌ها هستند زیرا آن‌ها بیش از همه تمایل دارند خاطراتشان و وقایع مهم آن دوران مکتوب شود تا رشادت‌های آن‌ها و جنایت‌های دشمن به دست فراموشی سپرده نشود.

رجایی در پاسخ به این سوال که «برای نویسندگان و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چه پیشنهادی دارید؟» گفت: نویسندگان باید به دور از هرگونه پیش‌فرض ایدئولوژیک، بدون بزرگ‌نمایی و اسطوره‌سازی به نگارش این‌گونه آثار اقدام کنند؛ زیرا اسطوره‌سازی و بزرگ‌نمایی این رزمندگان باعث می‌شود جوان‌ها دسترسی به آن‌ها و مقام شاخص آن‌ها را غیرممکن بپندارند و در نتیجه به مطالعه کتاب‌های مربوط به جنگ رغبت نشان ندهند.

وی ادامه داد: جوان‌ها باید بدانند که رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس نیز مانند خودشان انسان‌های معمولی بودند و آن‌ها در کنار اخلاق‌ و منش‌های خوب، از اخلاق و منش‌های بَد نیز برخوردار بودند. در این صورت، می‌توان زمینه را برای آشنایی آن‌ها با رزمندگان، شهدا و وقایع دوران دفاع مقدس فراهم کرد.

چاپ نخست کتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» نوشته رزیتا رجایی با شمارگان 500 نسخه، 108 صفحه به قیمت 40 هزار ریال در قطع رقعی از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شده است.

رزیتا رجایی به‌تازگی تالیف کتابی را به پایان رسانده است که خاطرات میرشمس ابوالقاسمی، رزمنده دوران دفاع مقدس را دربردارد. این اثر به‌زودی از سوی انتشارات ایلیا منتشر خواهد شد.


ایبنا