شایعات منتشره در قم


2034 بازدید

شایعات منتشره در قم
موضوع : قم و حوزه علمیه



شماره : 310 اداره یکم عملیات تاریخ 11/3/42



در قم بین مردم شایع است که آقاى خمینى بوعاظ دستور داده است در روزهاى 9-10 محرم (تاسوعا عاشورا) از مدرسه فیضیه استفاده نمایند و مردم را تبلیغ نمایند که بروید داخل مدرسه فیضیه و ببینید دولت با زور و قلدرى چه بلائى بسر یک مشت طلبى [طلبه] بى‏پناه آورده است و در ضمن به طلابیکه در مدرسه مسکن دارند دستور داده است در این دو روزه آنچه لباس پاره‏پاره و حتى خونى و لنگه کفشها را و هم چنین فرشهاى مندرس و کتابهاى سوخته شده تهیه و براى تماشاى مردم در جلو حجرات ظاهر که مى‏بینید تعداد زیادى از رفقاى ما را (طلبه‏ها) از بین بردند و کشتند. بپرونده آیت‏اللّه‏ خمینى ضمیمه شود



1 ـ عدم اسکان طلاب کمتر از سى سال.

2 ـ واگذارى حجرات به طلابى که از نظر شخص تحویل گیرنده موجه بوده و آیت‏اللّه‏ مذکور ضمانت طلبه متقاضى را بکند.

3 ـ تشکیل دفتر منظمى مانند مدارس دولتى که کلیه مشخصات و هویت ساکنین حجرات مدارس مذکور در آن ثبت و آخرین عکس آنان نیز اخذ و نگهدارى گردد.

4 ـ صدور کارت شناسائى ملصق بعکس بعنوان طلبه مدرسه فیضیه یا دارالشفاء که گویاى کلیه مشخصات صاحب کارت باشد.

5 ـ جلوگیرى شدید از تجمع طلاب سایر مدارس حوزه که فاقد کارت شناسائى ذکر شده در بند 4 هستند.

6 ـ مشخص نمودن مدرسین مدرسه و تعیین ساعات تشکیل درس طبق ضوابط معین و مشخص. در خاتمه بعرض میرساند موضوعى که امکان دارد اجراى بند 5 را دچار اشکال سازد وجود کتابخانه عمومى در داخل مدرسه فیضیه است که روحانیون براى آن اهمیت خاصى قائلند. لذا براى رفع این اشکال نیز پیشنهاد مى‏شود که درب ورودى کتابخانه مذکور از طرف خارج از مدرسه که اخیرا در طرح شهرسازى در حریم رودخانه داخل شهر قرار گرفته و تبدیل به فضاى سبز خواهد شد باز و درب ورودى فعلى از داخل مدرسه مسدود و منحصر به تردد مسئول کتابخانه گردد. رئیس ساواک قم ـ معینى لیکن فیضیه به حرکت خویش ادامه داد و روحانیت شیعه همچنان به مبارزه خود استمرار بخشید تا رژیم شاهنشاهى سرنگون شد و فیضیه مجددا بازگشائى و بازسازى شده و جایگاه خویش را نه تنها در ایران که در جهان اسلام، باز کرده و به رغم خواست دشمن مبنى بر نابودى این پایگاه اینک به عنوان اصلى‏ترین مرکز تربیت فضلاء و طلاب دانشمند جایگاه خاصى پیدا کرده و بسیارى از جوانان مشتاق را از سراسر جهان در خود جاى داده و به تعلیم آنان همت گماشته و فیضیه، امروز قلب جهان اسلام است.

با بهره‏بردارى از کتاب مدارس قم، صفحات 155 تا 160 و اسناد ساواک.