فراکسیون پارلمانى حزب ایران نوین


2592 بازدید

موضوع : فراکسیون پارلمانى حزب ایران نوین
به : 322 تاریخ 4/2/48
از : 20 / ه / 8 شماره : 24255/20 ه 8
طبق دعوت قبلى ساعت 1600 روز گذشته (چهارشنبه 3/2/48) جلسه فراکسیون پارلمانى حزب ایران نوین با شرکت اکثریت نمایندگان فراکسیون در محل حزب ایران نوین تشکیل گردید و قبلاً اطلاع داده شده بود که آقاى نخست‌وزیر و وزرا در این جلسه شرکت خواهند داشت و دستور جلسه بحث درباره امور جارى مملکت عنوان شده بود .
در این جلسه عده‌اى از نمایندگان درباره احتیاجات حوزه‌هاى انتخابى خود مطالبى
گفتند که آقاى نخست‌وزیر جواب داد و سپس به تقاضاى نخست‌وزیر جلسه محرمانه اعلام و مخبرین جراید از جلسه خارج شدند و آن گاه آقاى نخست‌وزیر پیرامون روابط ایران و عراق به تفصیل صحبت و اظهار نمود چندى پیش عراق در حدود پنج هزار نفر از اتباع ایران را از آن کشور اخراج کرده است و اخیرا سفیر عراق تقاضا کرده بود ایرانیانى که به حج مى‌روند ترتیبى داده شود که بتوانند در مراجعت براى زیارت به عراق بروند و دولت هم موافقت مى‌کند و در نتیجه ده هزار ایرانى در مراجعت از عربستان سعودى به عراق مى‌روند ولى دولت عراق با آنها بدرفتارى مى‌کند.
آقاى هویدا همچنین گفت در عراق چون وضع دولتها ثابت نیست نمى‌شود مذاکره کرد و چندى پیش با نخست‌وزیر وقت عراق مفصل مذاکره و موافقت‌هایى هم تحصیل کردیم ولى در مراجعت خود او به زندان افتاد و حالا هم معلوم نیست دولت کنونى تا چه مدت بر سر کار باقى خواهد ماند.
آقاى هویدا درباره آمادگى نیروهاى مسلح شاهنشاهى در حوادث اخیر صحبت کرد و افزود که به محض تهدید دولت عراق نیروهاى هوایى و دریایى و زمینى ایران به حال آماده‌باش درآمده‌اند و 77 اکیپ جراحى به جنوب رفته است و درباره تمام وضع جنوب حتى اگر پالایشگاه نفت هم مورد حمله قرار مى‌گرفت و آب و برق قطع مى‌شد قبلاً راجع به آنها پیش‌بینى شده و جنراتور برق و لوله آب به جنوب فرستاده شده است و دولت ایران به قدرى همه مسائل را مورد توجه قرار داده است که مثلاً براى محفوظ نگاهداشتن اموال تاریخى موزه‌ها نیز فکر شده بود که در صندوق‌ها جاى داده شده و به منطقه امنى فرستاده شوند. هزینه‌هایى که در چند سال اخیر با تصویب نمایندگان براى تقویت نیروهاى مسلح شاهنشاهى بخصوص هوایى و دریایى شده اکنون نتیجه خود را داده و اگر ما ضعیف بودیم هرگز نمى‌توانستیم در مقابل عراق اینطور ابراز قدرت بکنیم و حق خود را بگیریم.

آنگاه آقاى هویدا درباره مسائل داخلى صحبت کرد و گفت مرتبا شایع مى‌کنند که دولت مى‌رود و یا با انتشار لیست‌هاى مختلف عده‌اى که مى‌خواهند رجال ایران را لکه‌دار و بدنام کنند سمپاشى مى‌کنند و حتى در ابتداى دولت من گفتند که هویدا بهائى و دولت بهائى است ولى چنان که مى‌بینیم پنج سال گذشته و دولت با تصویب شاهنشاه آریامهر بر سر کار مانده است ولى من اطمینان مى‌دهم که باز هم سرکار خواهد ماند. زیرا اقلاً تا شش ماه دیگر من برنامه‌اى دارم که طبق دستور شاهنشاه آریامهر باید آن را اجرا کنم. مثل رفتن به آلمان و فرانسه و مذاکره با آن دول و سپس رفتن به مراکش و بعد از آن رفتن به پاکستان و غیره (البته آقاى هویدا چنان که شیوه او است مطالب خود را به طور شوخى و بذله‌گویى مى‌گفت و مدتى نمایندگان مجلس را به خنده وادار ساخت) و مثلاً در مورد رفتن دولت مى‌گفت، بلى من قرار است بروم ولى به آلمان و فرانسه براى مذاکره نه اینکه استعفا بدهم.
مهندس ارفع لیدر فراکسیون پارلمانى حزب درباره کم‌یابى گوشت و اینکه مخالفین کمیابى گوشت را بهانه قرار داده‌اند و دولت را به بى‌لیاقتى متهم مى‌کنند صحبت کرد و آقاى هویدا پاسخ داد اصولاً چون قوه خرید مردم بالا رفته مصرف گوشت در مملکت زیاد شده است و این امر هم به فوریت حل نمى‌شود و دولت باید فرصت داشته باشد که مسئله گوشت را حل کند و تا حدودى دام را در مملکت زیاد و یا از خارج وارد کند.
در مورد کم‌یابى گوشت آقاى هویدا افزود دولت ترکیه که با ما قرارداد داشت به موقع گوشت را تحویل نداد و در نتیجه کمبود گوشت در مملکت پیدا شد و اصولاً توزیع گوشت در ایران خوب نیست و دولت قرار است کشتارگاه را تحت نظر وزارت تولیدات قرار دهد و سپس توزیع گوشت را به شیوه‌هاى مرسوم اروپا از طریق خواربارفروشى‌ها در بسته‌هاى نایلونى انجام دهد و البته این موضوع نباید در خارج درز کند و قصابها نفهمند که دولت چنین خیالى دارد. ضمنا آقاى هویدا گفت که گوشت در ایران چون ارزان است همه مى‌خواهند بخورند ولى اگر قیمت آن بالا برود و به سطح بین‌المللى برسد ناگزیر مصرف پایین خواهد آمد و گوشت نایاب نخواهد شد ولى با وجود این قرار نیست که ما قیمت گوشت را گران کنیم در این موقع یکى از نمایندگان گفت اگر گوشت در ممالک اروپایى گران است ولى درآمد مردم آن ممالک از ایرانیان زیادتر مى‌باشد صحیح نیست که قیمت گوشت را دولت گران‌تر کند. در آخر جلسه ارفع لیدر فراکسیون از آقاى نخست‌وزیر تشکر کرد و جلسه تعطیل گردید.
نظریه 20 / ه / 8 :
صحت خبر درباره مطالب اظهار شده به شرح فوق در جلسه مورد تایید است.
بارز
آقاى جریان
4/2/48
 

 

 

 


فراکسیون پارلمانى حزب ایران نوین