محاصره منزل امام خمینی در نجف توسط مأموران رژیم بعث عراق

تهدید سفارت عراق در تهران از سوی طرفداران امام خمینی در مهرماه ۱۳۵۷


سند شماره ۱:

تاریخ سند: ۱۰ مهرماه ۱۳۵۷

خیلی محرمانه

موضوع: تهدید سفارت عراق

در تاریخ ۵۷/۷/۴ یک نفر ناشناس با سفارت عراق در تهران تماس گرفت و به زبان فارسی به یکی از کارمندان سفارت عراق اظهار داشت: ببخشید آقا! من می‌خواستم یک خبر از آیت‌الله خمینی بگیرم. کارمند موصوف در جواب گفت والله آقا توسط وزارت امور خارجه ....... که ناشناس حرف کارمند سفارت را قطع نموده و چنین گفت:«محبت بفرمایید به عراق اعلام کنید در صورتی که این وضعش[=محاصره منزل امام خمینی در نجف] را ادامه بدهد ما اقدام خودمان را می‌کنیم و ابتدا از خود سفارت در ایران شروع می‌کنیم. عراق باید بداند این کاری که کرده برایش خیلی گران تمام می‌شود. همین، فراموش نکنید.

ملاحظات:

۱- مراتب جهت اطلاع و هرگونه اقدام مقتضی اعلام گردید. ضمناً جهت حفاظت سفارت عراق و مؤسسات وابسته به آن قبلاً دستورالعمل‌های حفاظتی به شهربانی کشور شاهنشاهی و سازمان‌های ذینفع از طریق این اداره کل صادر گردیده است.

۲- در پیرو تهدید فوق، تهدیدات تلفنی دیگری نیز توسط افراد ناشناس از تهران و سایر شهرستان‌ها به عمل آمده است.

 

سند شماره ۲:

تاریخ سند: ۱۱ مهرماه ۱۳۵۷

خیلی محرمانه

موضوع: تهدید تلفنی

شخص ناشناسی در تاریخ ۸-۵۷/۷/۵ با سفارت عراق تماس گرفت و اظهار داشت من سخنگوی بیش از یک میلیون نفر از تهران هستم، و سپس خود را گروه مجاهدان ایران معرفی کرده و گفت به موقعیت داخلی و خارجی سفارت عراق آشنا هستیم و از حکومت نظامی و غیره ترسی نداریم و اگر حکومت عراق نسبت به خمینی رفع محاصره نکند، به هر طریق که شده سفارت را خراب می‌کنیم. پیام ما را به دولت عراق برسانید و بگویید که در اثر یک بی‌احترامی که در جراید به خمینی(۱) شده بود بیش از ۸ هزار کشته در تهران و ۱۲ هزار کشته در ایران داده‌ایم(۲). عدنان عبدالکاظم دهش کارمند وابستگی نظامی عراق در پاسخ ناشناس موصوف اظهار داشت دولت عراق توجه خاصی به خمینی دارد و خمینی را مانند عراقی‌ها می‌داند و ۱۵ سال است که در عراق است و این اخبار دروغ است و نیروهای نظامی عراق برای خاطر خمینی و حفظ جان و مراقبت از او بوده‌اند تا کسی نتواند آسیبی به او برساند[!].

ملاحظات: در طی چند روز گذشته کراراً اشخاصی با سفارت عراق تماس حاصل و به نام چریک‌های از جان گذشته و گروه مجاهدان ایران، سفارت عراق در تهران و کارمندان آن را تهدید نموده‌اند، که قبلاً موضوع به اداره کل سوم اطلاعیه شده است.

------------------------------------------------------------------------------------------------

۱- منظور چاپ مقاله موهن «ایران و استعمار سرخ و سیاه» است که در ۱۷ دی‌ماه ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید.

۲- البته آمار عنوان‌شده غیرواقعی و بسیار اغراق‌آمیز است.

 

اسناد بیشتر درباره هجرت امام خمینی(ره) از نجف به پاریس را در اینجا بخوانید


تهدید سفارت عراق در تهران از سوی طرفداران امام خمینی در مهرماه ۱۳۵۷