دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی زیر ذره‌بین منتقدان می‌رود


1568 بازدید

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی زیر ذره‌بین منتقدان می‌رود

هادی ربانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مراسم نقد و بررسی این مجموعه با حضور سیدکاظم موسوی بجنوردی، سرپرست مرکزدایره‌المعارف بزرگ اسلامی، دکتر احمد پاکتچی، رییس گروه علوم و قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر صادق سجادی، معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

وی گفت: در این آیین حجت‌الاسلام  دکتر محمدکاظم رحمان‌ستایش، محمد اسفندیاری و حسین علی‌زاده به نقد و بررسی 20 جلد این دایرةالمعارف خواهند پرداخت.

ربانی با اشاره به مدخل‌های جلد بیستم این دایرةالمعارف عنوان کرد:مدخل امام حسن(ع)، مدخل امام حسین(ع) و مدخل حدیث که ارتباط مستقیم به مباحث اسلامی دارد، از مدخل‌های مهم این دایرةالمعارف بزرگ به شمار می‌روند.

مسوول انجمن قلم حوزه یاد‌آور شد: هدف از نقد و بررسی این کتاب استفاده از ظرفیت‌های نویسندگان حوزه برای نگارش مقالات دایرةالمعارف است.

وی با بیان این‌که این دایرةالمعارف احتمالا در 40 جلد منتشر خواهد شد، گفت: نگارش دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی از سال 1362 آغاز شده و طی این 30 سال، 20 جلد از این دایر‌ةالمعارف منتشر شده‌است. 

ربانی با بیان این‌که هفت جلد از این مجموعه، به زبان عربی و سه جلد به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند، اظهار کرد: چاپ این دایرة‌المعارف بااستقبال بسیاری از کشورهای مسلمان مواجه شده، به گو‌نه‌ای که علاوه بر این مجموعه، 11 دایرة‌المعارف و دانشنامه دیگر نیز در دست تدوین هستند. یکی از این کتاب‌ها «دانشنامه ایران» نام دارد که تاکنون سه جلد آن منتشر شده‌است. 

وی افزود: این نشست علمی با همکاری انجمن قلم حوزه و کانون نویسندگان قم ساعت 18 سه‌شنبه(17 دیماه) در قم بلوار جمهوری، کوچه 2 فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه، سالن همایش برگزار خواهد شد.


ایبنا