از تاریخچه فراماسونری تا کودتا


2543 بازدید

 از تاریخچه فراماسونری تا کودتا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فروشگاه مرکزی شهر کتاب پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه تاریخ را معرفی کرد. براساس آمار فروش مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر کتاب، «ایرانیان دوران باستان تا دوره معاصر»، «تاریخچه فراماسونری»، «برج فرازان»، «کودتا»، «ما چگونه ما شدیم» و «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» در صدر فهرست پرفروش‌ها قرار دارند.

کتاب «ایرانیان دوران باستان تا دوره معاصر» نوشته همایون کاتوزیان با ترجمه حسین‌ شهیدی نخستین اثر در فهرست پرفروش‌های حوزه تاریخ قرار گرفته است که موضوع آن نیز بررسی چیستی، چگونگی و چرایی تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. در این مسیر، نویسنده ملاحظاتی تطبیقی نیز میان تاریخ ایران و تاریخ اروپا انجام داده تا نشان دهد که جامعه و تاریخ پر نقش‌ونگار ایران با آن‌چه در غرب گذشته، تفاوت‌های مهمی داشته است.
 
این کتاب در 12 فصل در‌بردارنده تاریخ ایران باستان تا قرن نوزدهم میلادی، همچنین تحولات تاریخ ایران از قرن نوزدهم تا انقلاب بهمن 1357 تدوین شده و از سوی نشر مرکز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«تاریخچه فراماسونری» با نگاه ویژه به اروپا

«تاریخچه فراماسونری» اثر «جرمی هاروود» با ترجمه علی شیعه‌علی دیگر کتاب پرفروش در شهر کتاب به‌شمار می‌آید که از سوی نشر سبزان به بازار آمده است. این کتاب به یکی از پررمز و رازترین مسایل جهان یعنی فراماسونری می‌پردازد و نگاهی مختصر به شکل‌گیری، ریشه‌ها، نمادها و مراسم دارد.

این کتاب، در چهار بخش، معرفی، اسطوره و تاریخ، معماری و نشانه‌ها و نماد فراماسونری را بررسی می‌کند. فراماسونرها مدعی هستند که قدیمی‌ترین و بزرگترین تشکیلات مخفی و منسجم در دنیا بوده‌اند. اکنون حدود 6 میلیون فراماسونر در سرتاسر دنیا وجود دارد. آن‌ها طی سال‌های اخیر اشخاص شناخته شده را به خود جذب کرده‌اند. «تاریخچه فراماسونری» با هدف نگاهی گذرا و مختصر بر روند شکل‌گیری، رسوم و آیین‌ها، نمادها، همچنین تاثیرگذاری بر تاریخ بخشی از جهان و به‌ویژه اروپا نوشته شده است. 

«برج فرازان» بررسی وقایع تاریخی اروپاست

«برج فرازان» اثر «باربارا تاکمن» با ترجمه عزت‌الله فولادوند دیگر کتاب پرفروش حوزه تاریخ است و به وقایع تاریخی 1890 تا 1914 میلادی و آغاز جنگ جهانی اول در اروپا می‌پردازد، همچنین چهره‌های شاخص اروپا در این مقطع زمانی را معرفی می‌کند.

تمامی وقایعی که منجر به وقوع جنگ‌های جهانی شد، تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی اروپا، آمریکا، روسیه و ژاپن، ظهور «ایسم‌»ها همگی مسایلی هستند که بسیاری از سوالات ما را درباره چرایی و چگونگی پیشرفت جهان غرب و نیز جامعه سنتی ژاپن پاسخ می‌دهد و شباهت‌های فراوان میان سیر تحولات جامعه امروز با دوره گفته شده را شرح می‌دهد. چاپ نخست «برج فرازان» از سوی انتشارات سخن منتشر شده بود که در این لیست قرار دارد. چاپ دوم این کتاب را انتشارات ماهی روانه بازار کتاب کرده است. 

آثار «یرواند آبراهامیان» همچنان در صدر

«کودتا» تازه‌ترین اثر «یرواند آبراهامیان» نویسنده کتاب ارزشمند «ایران بین دو انقلاب» به شمار می‌آید. این کتاب را حسین فتاحی ترجمه کرده و از سوی نشر نی به مخاطبان تاریخ ارایه شده است. این کتاب مساله «کودتا؛ 28 مرداد، سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن» را در چهار فصل «ملی شدن صنعت نفت»، «مذاکرات انگلیس و ایران»، «کودتا» و «میراث کودتای 28 مرداد» بررسی می‌کند. 

در معرفی این کتاب آمده است: «مروری تاریخی و بسیار مهم از رویدادی سرنوشت‌ساز... نویسنده در این اثر به صورتی عالمانه نشان می‌دهد که کودتای ۲۸ مرداد بیشتر در مخالفت سرسختانه آمریکا و انگلیس با کنترل منابع نفتی توسط ایران ریشه داشت تا «لجاجت» دولت ایران یا «الزامات جنگ سرد».» 

آبراهامیان در بخشی از کتاب می‌نویسد: «دیرپاترین تاثیر کودتا، اثرگذاری آن بر حافظه جمعی (مردم ایران) بود. این اقدام نه تنها نگاه پارانوئید (توطئه‌اندیشانه) غالب در فرهنگ سیاسی را تشدید کرد بلکه آمریکا را نیز به این تصویر افزود.» 

«ما چگونه ما شدیم» پاسخ زیباکلام به چرایی وضعیت ایرانیان

«ما چگونه ما شدیم» به‌قلم صادق زیباکلام که از سوی انتشارات روزنه تاکنون به چاپ بیستم رسیده، دیگر اثر پرفروش شهر کتاب در سال اخیر بوده است. نویسنده این کتاب بر اساس سیر تاریخی، به پرسش‌هایی پاسخ می‌دهد که همواره در ذهن ایرانیان به‌عنوان دلایل عقب افتادن ایران از دیگر کشورهای جهان به‌شمار می‌آید. «حمله اعراب»، «استعمار و سرمایه‌داری» و «نظریه توطئه» برخی از این دیدگاه‌ها هستند. 

زیباکلام در این کتاب ریشه‌های عقب ماندگی ایران را درون جامعه ایران، به تاریخ و گذشته آن معرفی کرده است. همچنین به سیر تحولاتی که بر این کشور رفته و برخی از اسباب و علل جغرافیایی که در این زمینه دخیل بودند، می‌پردازد. 

«دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» که با سرویراستاری جعفر شیر‌علی‌نیا به انجام رسیده و از سوی انتشارات سایان روانه بازار شده، از پرفروش‌های شهر کتاب است. این اثر تلفیقی از کتاب‌های متنی، تصویری، اطلس‌گونه و اسنادی درباره تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و چگونگی انجام عملیات‌های مختلف را بیان می‌کند.

در مقدمه کتاب آمده است: «روایتی از جنگ که در آن تمام این آثار گوناگون استفاده شده باشد، بدون آن‌که متن پاره پاره به نظر برسد و مخاطب را در شرایط زمان واقعه قرار دهد، دغدغه‌ام در این سال‌ها بوده است... جنس این کتاب نیز روایت است. روایت کسی که در موضوع جنگ ایران و عراق ورود پیدا کرده و سعی دارد آن‌ چه را دریافته برای مخاطبش از زوایای گوناگون شرح دهد.»


ایبنا