اظهار نظر یکنفر دیپلمات یکى از سفارتخانه‏ هاى بلوک شرق در ایران


1995 بازدید

اظهار نظر یکنفر دیپلمات یکى از سفارتخانه‏ هاى بلوک شرق در ایران
اخیرا یکى از دیپلماتهاى سفارتخانه یک کشور اروپاى شرقى در تهران، نقطه نظرهاى خود را درباره اوضاع جارى ایران بشرح زیر عنوان نموده است : «اوضاع داخلى ایران فکر کلیه دیپلماتهاى مقیم اینکشور را بخود مشغول نموده و بخصوص دیپلماتهاى کشورهاى سوسیالیستى میبایستى در مورد بررسى اوضاع کنونى ایران با دقت عمل نمایند. در حال حاضر معلوم گردیده که دولت فعلى ایران بمعرفى بختیار بهیچوجه مورد قبول مردم نیست و بعد از رفتن شاه حملات مردم متوجه بختیار است. گرچه تا بحال هیچگونه قرینه‏اى دال بر تضعیف موقعیت بختیار بدست نیامده ولى باید گفت در آینده بسیار نزدیک موقعیت او هم متزلزل خواهد شد، البته با عکس‏العملهاى ارتش روشن گردیده که بختیار از حمایت نظامیان برخوردار است و از طرفى دولت آمریکا و انگلیس نیز از او طرفدارى مینمایند لکن فعلاً نمیتوان در مورد آینده دولت بختیار مطلبى عنوان نمود. پیش‏بینى میشود پس از ورود خمینى به ایران کلیه مذهبیون نظرات اصلى خود را اعلام نمایند و در آن موقعیت است که عکس‏العمل بختیار و ارتش میتواند آینده این کشور را معلوم نماید. براى ما روشن گردیده که خمینى قدرت مطلق نیست و از طرفى بنظر ما تشکیل جمهورى اسلامى هم نمیتواند براى مقابله با بحران فعلى ایران یک راه حل باشد. گرچه میلیونها ایرانى از خمینى طرفدارى میکنند ولى باید به نیروهاى فعال دیگرى هم که وجود دارند توجه داشته باشیم، مثلاً نقش حزب توده در ایران، ما مطلع شده‏ایم که حزب توده ایران حمایت خود را از جنبش خمینى اعلام نموده البته این یک تاکتیک سیاسى است و با موقعیت فعلى ایران وفق میدهد لیکن در برد دور این تاکتیک میتواند مفید و قابل بهره‏بردارى باشد. در هر حال دولتهاى آمریکا و انگلیس سعى دارند ایران را همچنان بعنوان یک کشور آزاد1 که با سیستم کاپیتالیستى اداره میشود حفظ نمایند و براى ما مسلم است که در حال حاضر یک همکارى بسیار نزدیک بین آمریکا و انگلیس بوجود آمده تا راه حلى براى ایران پیدا نمایند و آمریکا در این کوشش خود بیشتر روى تجربیات انگلیسى‏ها تکیه مینماید. در هر صورت چنین بنظر میآید که این دو کشور با کودتاى نظامى در ایران مخالفند.»

دیپلمات مزبور ادامه داد : «با خروج شاه از ایران و ادامه اعتصابات میتوان چنین نتیجه‏گیرى نمود که بجز مذهبیون که بظاهر نقش اصلى در هدایت جنبش مردم را بعهده دارند، گروهها و احزاب دیگرى نیز دست اندر کارند. مثلاً حزب کمونیست و یا حزب برادر ما (منظور حزب توده) که بصورت بسیار فعال و جدى در این مخالفتها شرکت دارند. نگاهى به اطراف این مسئله را روشن میکند. در خیابانها چه چیزهائى بفروش میرسد؟ کتابهاى کمونیستى، لنینیستى و حتى کتابهائى که تاکتیک سوسیال دمکرات را در جنبشها نشان میدهد فروخته میشود. این کتابها انقلاب شوروى را بازگو مینماید. انقلاب فوریه را بطور کامل و بررسى شده به آگاهى مردم میرساند. حتى کتاب کاپیتال با ترجمه رفیق اسکندرى که دبیر حزب توده ایران میباشد، در اینجا بفروش رفته و نمونه‏هائى از آن از طرف ما جمع‏آورى شده است. البته در کنار این کتابها جزواتى نیز از بیوگرافى خمینى و عکسهائى از او و با شرح حال مصدق نیز بفروش رفته است ولى تعداد آنها با مقایسه کتابهاى کمونیستى بسیار اندک بوده است. باید توجه داشت این کتابها در کجا و بدستور چه کسى بچاپ رسیده، مطمئنا در منزل سنجابى و یا پزشکپور نبوده. اینجاست که باید بیک حزب و یا گروه فعال که کاملاً متشکل است توجه داشته باشیم و بدانیم که آنها با نظم و دقت فراوانى مسائل را دنبال نموده و بموضوعات بنیادى نیز توجه دارند آنها میدانند چگونه باید بین طبقه کارگر و بورژوا ارتباط برقرار نمود و برایشان این مسئله مهم نیست که ببینند مثلاً اکثر اتومبیلهاى تهران و یا شهرستانها عکس خمینى را با خود دارند. ما در آینده بسیار نزدیک شاهد انقلاب سوسیالیستى در ایران خواهیم بود، بسیار نزدیکتر از آن که شما فکرش را بکنید بخصوص این انقلاب موقعى به اوج خود خواهد رسید که حزب مارکسیستى لنینیستى بطور کامل و آشکار فعالیت خود را شروع نماید. این جریاناتیست که اتفاق افتاده و فکر ما را بخود مشغول نموده است و بما نشان میدهد که روزهاى آینده در ایران چه باید بکنیم.» وى سپس به نقش ارتش اشاره و اظهار داشته : «مسئله ارتش را باید با دقت کامل مورد بررسى قرار داد زیرا ارتش ایران در حال حاضر با مشکلات بسیارى مواجه است زیرا این ارتش در یک دست اسلحه دارد و در دست دیگر گل میخک و باید دید با این وضع چگونه میتواند تصمیم بگیرد. بنابراین باید این احتمال را نیز در نظر گرفت که پس از ورود خمینى به ایران ارتش نیز او را بعنوان رهبر مورد شناسائى قرار خواهد داد یا خیر.»

دیپلمات مذکور سپس به تبلیغات ضد کمونیستى اخیر در ایران اشاره نمود و گفت بنظر کلیه سفراى سوسیالیستى این تبلیغات و حملات یا از طرف ساواک طرح ریزى شده و یا توسط آمریکا بانجام رسیده. گرچه احتمالاً گروههاى مذهبى افراطى نیز میتوانند چنین اقدامى بنمایند ولى ما معتقد هستیم که توده مردم هیچگاه چنین اعمالى را انجام نخواهند داد.

ارزیابى خبر : اظهار مطالب بالا از ناحیه دیپلمات مزبور صحت دارد.



1ـ منظور از لحاظ اقتصادى است نه سیاسى.