نامه‌ای که بعد از شهادت پدر به مقصد رسید: نامه یتیم تحت تکفل شهید تهرانی‌مقدم


2749 بازدید

نامه‌ای که بعد از شهادت پدر به مقصد رسید: نامه یتیم تحت تکفل شهید تهرانی‌مقدم

خبرگزاری تسنیم: سردار شهید حسن تهرانی مقدم در دوران حیات خود کفالت تعدادی از یتیمان کم‌بضاعت را به‌عهده گرفته بود و هزینه تحصیل و زندگی آنها را تأمین می‌کرد. یکی از این افراد سال ۹۱ در کنکور سراسری در دانشگاه امام حسین(ع) پذیرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سردار شهید حسن تهرانی مقدم در دوران حیات خود کفالت 14 تن از یتیمان کم‌بضاعت را به‌عهده گرفته بود و هزینه تحصیل و زندگی آن‌ها را تأمین می‌کرد. یکی از این افراد سال 91 در کنکور سراسری در دانشگاه امام حسین(ع) پذیرفته می‌شود. او نمی‌دانست مقدمی که حامی او در تمام سال‌های زندگی بوده همان سردار به‌نام سپاه و رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه است. او نمی‌دانست فردی که پدر موشکی ایران لقب گرفته، او را سال‌های سال است که به فرزندی خود پذیرفته؛ شهیدی که موشک‌هایش خواب را از سر دشمنان ملت ایران ربوده و امنیتی درخور برای هم‌وطنانش به‌همراه آورد؛ سرداری که شلیک‌های دقیقش به جنگ شهرها پایان داد و عراق را به عقب راند، جنگی که حملات هوایی و موشکی‌اش تا خانه اهالی تهران هم کشیده شده بود.
22 آبان‌ماه 90 رعشه‌ بر تن تهران افتاد. یکی از زاغه‌های مهمات سپاه منفجر شد. سردار حسن تهرانی مقدم به‌همراه هم‌رزمانش در پادگان امیرالمؤمنین(ع) در حالی‌که در تلاش برای ارتقای توان دفاعی ایران اسلامی بودند بر اثر انفجار زاغه مهمات همزمان با عید غدیرخم به شهادت رسیدند. فرزند یتیمی که شهید تهرانی مقدم کفالت او را به‌عهده گرفته بود از این ماجرا خبر ندارد و نمی‌داند سرداری که رهبر انقلاب بر پیکر او نماز خوانده و او را پارسای بی‌ادعا خطاب کرده همان بزرگ‌مردی است که برای او کمک‌هزینه می‌فرستاده تا در مسیر زندگی‌اش محکم و استوار باشد. او بعد از قبولی در دانشگاه نامه‌ای می‌نویسد تا از «پدر خود» تشکر و قدردانی کند. او این نامه را به خیریه‌ای که واسط میان او و سردار بوده، می‌فرستد تا برایش ارسال کنند. هرچند نامه را در روزهای ابتدایی ماه مهر نوشته اما نامه بعد از شهادت سردار به دست مسئولین خیریه می‌رسد. تا مدت‌ها بعد از شهادت از مؤسسه که پیگیری کردیم متوجه شدیم که هنوز نمی‌داند این مقدم همان مقدم است.
شهادت سردار تهرانی مقدم منجر به قطع حمایت‌ها نشد و امروز خانواده ایشان همان مشی پدر موشکی ایران و پدر ایتام را ادامه می‌دهند. تأکید شهید تهرانی مقدم بر این بوده که کفالت ساداتی را که پدر آنان به رحمت خدا رفته، به‌عهده بگیرند و به همین منظور 14 یتیم از سادات را انتخاب می‌کنند. شهید حسن تهرانی مقدم از لشگریانی بود که سال‌ها در هیئت محبان الفاطمه(س) سینه‌زنی کرد. آخرالامر هم دستمال اشک‌هایش در روضه‌های حضرت حسین(ع) را با خود برد. دستمالی که بر روی کاغذی که روی آن چسبانده بود، با دست‌خط خودش نوشته بود: «عنایت فرموده و این دستمال مشکی را در کفن بنده قرار دهید. حسن مقدم».
حسن تهرانی مقدم علاوه بر فرزندان خود در تهران کفالت ساداتی از استان‌های خوزستان، فارس، مرکزی، قم، خراسان جنوبی، گیلان و اصفهان را پذیرفته بود. یکی از دوستان تهرانی مقدم می‌گفت: «زندگی حاج حسن سندی بود برای اینکه خوبی پایان نداشته باشد».
متن نامه سراسر قدرشناسی این فرزند خاص و همیشگی سردار شهید حسن تهرانی مقدم به‌شرح زیر است:
بسمه تعالی
با عرض سلام و احترام فراوان خدمت حامی عزیزم، حسن تهرانی مقدم!
از اینکه این‌جانب را مورد عنایات مهربانانه خود قرار می‌دهید کمال تشکر و قدردانی را دارم و این است که در سایه الطاف شما حامی عزیز است که همچنان به زندگی خود با امیدواری و نشاط ادامه داده و می‌توانم نسبت به مسائل و اتفاقاتی که در اطراف خودم بروز می‌دهد کارایی لازم را انجام دهم. هم اکنون با عنایات شما و خداوند متعال و دعاهای مادرم توانستم در دانشگاه امام حسین(ع) تهران تحصیل کرده و راه پیشرفت خود را هموار گردانم.
صحبت آخر اینکه چگونه تشکر کردن را نمی‌دانم ولی اینکه توسط یک نامه می‌توانم با شما رابطه برقرار کنم و تشکر کنم خدای خود را شکرگزارم و امیدوارم که خداوند متعال دعاهای بنده حقیر را واجب بداند و به شما و خانواده محترمتان سلامتی و توفیق عطا فرماید.
91/7/9
 
از آوردن نام این فرزند همچنان که خود شهید از اعلام آن امتناع داشتند، پرهیز و نام این بزرگوار را در تصویر بالا حذف می‌کنیم.


تسنیم