خاطرات 9 سال زندانی شدن بدون دلیل، در گوآنتانامو


1500 بازدید

 خاطرات 9 سال زندانی شدن بدون دلیل، در گوآنتانامو

«محمد ولد صلاحی» از سال 2002 تا 2010 در زندان آمریکایی گوانتانامو واقع در کشور کوبا بدون اینکه اتهامات علیه وی ثابت‌شده باشد، به سر برد و حالا در کتابی خاطرات خود را از سال‌های زندان منتشر کرده است.

نوشتن این کتاب در سال 2005 در زندان انفرادی شروع شد که صلاحی به‌صورت نامه به وکیلش ارسال می‌کرد. بعد از حادثه یازدهم سپتامبر صلاحی یکی از مظنونینی بود که از کشورهای اسلامی به زندان گوانتانامو آورده شد.

وی ابتدا به اردن فرستاده شد و بعدازآن به زندان گوانتانامو منتقل شد. البته قبل از این‌ها سازمان جاسوسی آمریکا وی را به بگرام در افغانستان برده بود. در این کتاب که قرار است بیستم ژانویه سال 2015 میلادی منتشر شود، وی درباره شکنجه‌ها و رفتارهای غیر انسان مأموران زندان گوانتانامو نوشته است.

وی می‌نویسد تمام این سال‌های رنج و درد در حالی می‌گذشت که بدون هیچ اتهامی زندانی‌شده بودم.

سال گذشته در سایت اسلیت (Slate) گوشه‌هایی از نوشته‌های صلاحی منتشر شد که وی به آزار و اذیت‌های جنسی مأموران زندان اشاره‌کرده بود.

وی می‌نویسد: در سلولی که ما را نگه می‌داشتند همیشه سرما و تاریکی جزء اصلی زندگی بود. همیشه ما از سرما می‌لرزیدیم و از نشستن در روشنایی روز ممنوع بودیم. همیشه در سلول انفرادی نگه‌داشته می‌شدیم.

«نانسی هولندر» وکیل صلاحی از سال 2005 تلاش خود را برای آزادی وی آغاز کرد. وی می‌گوید: در طول این شش سال هیچ اتهامی علیه وی به اثبات نرسید. وی درباره مطالب کتاب نیز می‌گوید بیشتر نوشته‌های آن به شرایط سخت این زندان برای ساکنان آن اشاره می‌کند که کمترین آن شکنجه‌های جسمی و روانی بود.

صلاحی بعد از آزاد شدن از زندان به‌سختی شروع به تحصیل کرد و در حال حاضر مشغول یادگیری زبان اسپانیایی است و پنجمین زبانی است که صلاحی اقدام به یادگیری آن می‌کند.


ایبنا