تعداد شهیدایرانی ازابتدای انقلاب تاسال ۹۲


1759 بازدید

حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به تشکیل بنیاد شهید گفت: در اسفندماه سال 58 فرمان امام راحل برای ایجاد بنیاد شهید و امور ایثارگران صادر شد و بعد از 22 اسفند که سالگرد تاسیس این بنیاد بود به عنوان روز شهید و بزرگداشت شهدا مصوب شد.  ما در اسفند ماه شاهد شهادت فرماندهان بزرگ جنگ تحمیلی بوده‌ایم ابتدا زا این فرماندهان یادی بکنیم شهادت شهید خرازی در 8 اسفندماه، شهادت شهید همت 17 اسفندما، شهادت شهید حاج عباس کریمی 24 اسفندماه و شهادت مهدی باکری 25 اسفندماه بوده است. در بین مردم واژه‌هایی وجود دارد که از ویژگی خاص برخوردار است و قداست خاصی برای آن قائل هستند مثلا واژه مجتهد، واژه عالم، واژه ولی، واژه امام و واژگانی که مردم برای آن احترام خاصی قائل هستند. یکی از واژه‌هایی که بین ما مسلمانان از ویژگی خاص برخوردار است و با احترام به آن نگاه می‌کنیم واژه شهید است.

امروز در جامعه ما به فرموده امام خانواده شهدا و شهیدان چشم و چراغ جامعه هستند پس از آنان از ویژگی خاص برخوردارند.

وی افزود: قرآن در سوره‌های مختلف از شهید و شهدا به بزرگی یاد می‌کند در مفاهیم اسلامی شهید قداست خاص دارد و خدا د رقرآن در سوره توبه می‌فرماید آنان که در راه خدا هجرت و جهاد کردند با مال و جان خود درجه و مقام بالایی دارند و آنها سعادتمند و رستگار هستند. همچنین در سوره آل عمران خدا می‌فرماید: گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند مرده‌اند آنها زنده‌اند و در نزد خدا روزی می‌خورند. ما در فقه اسلامی هم برای شهید احترام خاصی قائلیم. کسی که از دنیا برود یقینا باید او را غسل و کفن کرد و نماز بر او خواند تا دفن شود اما شهیدی که در راه خدا کشته شده است دیگر نیازی به غسل و کفن ندارد. در روایاتمان آمده که در عالم قبر از شهید سوال و جوابی نمی‌شود. زیرا او استثنا است. روایتی از پیامبر آمده است که یکی از اصحاب سوال کرد چرا از شهید در عالم قبر سوال و جوابی نمی‌کنند پیامبر فرمود شهید همان زمانی که شمشیر را بالای سرش می‌گیرد و بارقه‌ای که از شمشیر او ظاهر می‌شود در واقع آزمایش و سوال و پاسخش می‌باشد.

حجت‌الاسلام شهیدی در ادامه تصریح کرد: شهید مانند شمع است. شمع می‌سوزد از بین می‌برد اما اطراف خود را نوافشانی می‌حکند اگر امروز در دنیا عالمی زندگی می‌کند و از  علمش جامعه برخوردار است و یا اگر مخترعی از اختراع خود مردم را بهره‌مند می‌کند همه خاطر وجود شهید است. اگر شهید جامعه را آرام نگه نمی‌داشت امنیتی نبود که مخترع و عالم بتوانند کاری انجانم دهند و علم‌شان بروز کند. بنابر این مقام شهید از آنها بالاتر است. منطق شهید منطقی سوختن و روشن کردن است. دمیدن روح به اندام مرده ارزش های اسلامی است. ما امروز در جامعه خود وقتی می‌خواهیم کسی را از نظر ارزشی والا محسوب کنیم می‌گوییم واقعا مقام مجاهد و شهید را دارد. زمانی که در جنگ احد بنا شد مردم با کفار مکه بجنگند یکی از اصحاب پیامبر که اکنون در مدفن شهدای احد در جوار سیدالشهدای جنگ احد حضرت حمزه دفن است به شهادت رسید. فرزندان او ابتدا لباس رزم پوشیدند و پدر نیز که یک پایش لنگ بود شروع به پوشیدن لباس رزم کرد بچه‌ها و بستگان او را نهی کردند و گفتند نیازی نیست که شما بیایی ما شرکت می‌کنیم اما او گفت من هم می‌خواهم در این جمع شرکت داشته باشم. زمانی که همسرش به میان آنها رسید دید شوهر یکی از پسران و برادرش در جنگ شهید شدند آنها را روی شتر گذاشت و خواست به سمت مدینه حرکت اما هر چه کرد شتر قدم برنداشت. برای پیامبر تعریف کرد که او می‌گفت می‌خواهم به میدان جهاد بروم و دیگر به خانه بازنگردم. پیامبر او پس آرزوی او برآورده شده است و او را همین جا در نزد دیگر شهدا دفن کنید.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش آن در جامعه گفت: همواره فرهنگی که سازنده جامعه اسلامی بود فرهنگ ایثار و شهادت بوده است. پیامبر 5 سال تبلیغ اسلام را می‌کرد در این مدت بیش از 85 نفر به او ایمان نیاوردند و بعد از آن موضوع هجرت مطرح شد باید بگوییم آنچه پیامبر و اسلام را به مقام والایی رساند و رشد داد همین فرهنگ شهادت و ایثار بود. پیروزی ما از اول انقلاب تا به امروز مدیون همین فرهنگ است. ما و ملت ایران مدیون جامعه ایثارگری هستند. اگر امروز آسوده هستیم به خاطر آن است که آسودگی از ایثارگران سلب شده است. و اگر می‌خواهیم انقلاب، قرآن و اسلام حکفرما باشد باید بدانیم فرهنگ ایثار و شهادت باید در جامعه بماند. اما در رابطه با شهدا می‌فرمود اینها شمع محفل بشریتند و رهبری نیز همه فرمایشاتشان در رابطه با فرهنگ ایثار و شهادت به همین صورت است وقتی در ابتدای مسئولیتم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم ایشان فرمودند عمده کاری را که انجام می‌دهید نشر فرهنگ ایثار و شهادت باشد. زیرا اگر روزی کشور مجددا به خطر بیفتد باز هم  این ایثاررگران هستند که کشور را از خطر نجات می‌دهند. به همین دلیل تمام تلاشمان را کردیم تا روز شهید در جامعه به خوبی خودنمایی کند.

شهیدی در ادامه با اشاره به برنامه‌های روز شهید گفت: از 22 بهمن یعنی روز پیروزی انقلاب تا 22 اسفند یعنی روز بزرگداشت شهدا طرحی را به عنوان طرح سپاس و دیدار از خانواده شهدا دنبال کردیم که طبق آن از 22 هزار خانواده ایثارگر دیدار می‌شود و طبق رهنمود رهبری طرح دیدار از خانواده شهدا و جانبازان با دیدار رئیس جمهور شروع شد. وقتی ایشان این دیدارها را ادامه دادند در دولت نیز همه دولتمردان را تشویق کردند تا با خانواده‌ شهدا و جانبازان سر زده و روحیه بگیرند. دو روز گذشته به اتفاق رئیس جمهور به دیدار خانواده 5 شهید در جنوب تهران رفتیم. مادر 92 ساله 4 شهید که همسرش را نیز از دست داده بود با ما سخن می‌گفت. او می‌گفت من در دو سال 4 شهید دادم که 3 شهیدش در یک سال بود و در یک روز دو فرزندم را از دست دادم. این مادر شهید می‌گفت سال 65 همسرم سیدحمزه گفت من هم به جبهه می‌روم. چهلم شهادت سیدحمزه خودم هم به پشت جبهه رفتم و آنجا خدمت کردم. ما هر چقدر هم که از خانواده چنین شهدایی تجلیل کنیم باز هم از تقدیر و تشکر از آنها ناتوانیم.

وی افزود: روز اول محرم به همراه رئیس جمهور به دیدار یک جانباز رفتم که دو دست، دو چشم و یک پای خود را از دست داده بود. او 17 ساله بود که جزو گروه تخریب شد و با انفجار نارنجک در دستش جانباز شد. در 22 سالگی ازدواج کرد. رئیس جمهور از همسر او سوال کرد شما با این مجروحیت چطور با ایشان ازدواج کردید. همسرش گفت من خودم فرزند و خواهر شهیدم زمانی که پدر و برادرم شهید شدند با خود گفتم آنها راه امام حسین را رفتند من هم باید راه حضرت زینب س) را پیش بگیرم. به همین دلیل گشتم و گفتم باید جانبازاترین فرد را پیدا کنم پرس‌و جو کردم ایشان را معرفی کردند به عنوان جانبازترین فرد. من خودم به نزد او رفته و خواستگاری کردم. دکتر روحانی از ایشان پرسید ایا الان از همسرت راضی هستی گفت: بهترین مرد جهان شوهر من است. باید این فرهنگ غنی ایثار و شهادت در جامعه ما زنده شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به آمار بالای شهدای جنگ تحمیلی و 8 سال دفاع مقدس گفت: ما 222 هزار و 285 شهید در طول جنگ تا اول امسال داشته‌ایم و 550 هزار و 27 جانباز نیز داشته‌ایم. از آمار شهدایی که عنوان شد حدود 18 هزار نفر شهید ترور بودند این در حالی است که دنیا به ما می‌گوید شما تروریست هستیددر حالی ما به طور میانگین روزی 43 شهید تقدیم انقلاب کردیم ما به دشمن اعلام می‌کنیم که ما تروریست نیستیم آنهایی که می‌گویند گزینه‌ها روی میز است می‌گوییم شما همه را امتحان کرده‌اید و همه گزینه‌هایتان از روی میز به زیر میز رفته است و حالا ما واژه شهید، جانباز و شهادت را روی میز داریم. ما اعلام می‌کنیم تا وقتی که این همه جانباز داریم و ملت ما تحت امر فرماندهی کل قوا هستند پیروزیم. بترسید از روزی که رهبری ما دستور بدهد و شما نمی‌توانید گوشه چشمی به کشور ما داشته باشید.


تسنیم