هادی محمدی: گفتمان انقلاب اسلامی مسیر حل قضیه فلسطین است


2580 بازدید

هادی محمدی: گفتمان انقلاب اسلامی مسیر حل قضیه فلسطین است

هادی محمدی در نشست «بررسی وضعیت فلسطینی‌ها در سالروز یوم‌النکبه» که ظهر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: اتفاقی که در فلسطین روی داده بسیار عمیق و گسترده است از 800 هزار نفر جمعیت فلسطین در زمان شکل‌گیری اسرائیل تعداد زیادی کشته شدند و تقریباً همه مردم جابه‌جا شدند و طوفان بزرگ جمعیتی در فلسطین روی داد که در هیچ‌کجا سابقه ندارد.

وی افزود: تمام حقوق فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و همه حقوق این مردم نادیده گرفته شده به طوری که صهیونیست‌ها می‌گفتند که ما به سرزمین بدون ملت آمده ایم یعنی هویت 800 هزار نفر را نادیده گرفتند و حق حاکمیتشان را در نظر نگرفتند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه یک دزدی تاریخی  روی داده اظهار داشت که  سازمان ملل با نادیده گرفتن حق مردم فلسطین مرتکب جنایاتی در حق مردم شده است، همین الان هم اگر بحث صلح در میان است استاندارد اسرائیل بر آن حاکم است که بر اساس آن طرف فلسطین حق ندارد سلاح داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه اسرائیل اکنون با کمبود جمعیت مواجه است و حاضر است از افغانستان و هند مهاجر وارد کند ولی فلسطینی حق ورود به سرزمینش را ندارد و اگر در فلسطین است، حق حیات را ندارد، گفت: پروژه اشغال فلسطین سه ضلع دارد که یک بخش آن صهیونیسم است که روی آن برنامه‌ریزی کرد، آنها چند انتخاب داشتند و فلسطین انتخاب اصلی آنها نبود و از اینجا پای بازیگران بزرگ آن زمان یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه به مسئله باز می‌‌شود.این کشورها شرکت تشکیل می‌دهند تا مهاجرت را تسهیل کنند و ضلع سوم در اشغال فلسطین ساختارهای بین‌المللی هستند.

وی با اشاره به اینکه نظریه‌های واقع‌گرایانه که به دنبال گرفتن حق از طریق این واقعیت هستند که زورمان به اسرائیل نمی‌رسد پس هرچه دادند بگیریم، جواب نمی‌دهد گفت:‌پذیرش این نظریه مبنایش پذیرش نظام سلطه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه نظریه دیگر را مبتنی بر ساختارها دانست که بر این اساس باید حقوق فلسطینی‌ها را بر اساس ساختارها دنبال کرد، افزود: بر این اساس باید بگوئیم کارنامه این سازمان‌ها و ساختارهای بین المللی چگونه بوده است، اتحادیه عرب چه کرده است؟ سازمان همکاری‌های اسلامی چه کرده است؟ و یا سازمان ملل به عنوان ساختار بین‌المللی این همه قطعنامه صادر کرده ولی کدام یک اجرا شده است درحالی که اسرائیل حاصل پروژه مشارکت بین‌ استعمار و صهیونیسم در کنار ساختارهای بین المللی است و قرار نیست این ساختار‌های بین‌المللی به اسرائیل لطمه‌ای بزنند و این نظام‌ ماهیتی این چنین دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظریه‌های واقع‌گرایانه و ساختاری نمی‌توان حقوق مردم فلسطین را احقاق کرد ابراز داشت که نظریه دیگر گفتمان انقلاب اسلامی ایران است که در طی سه دهه اخیر کاربرد خودش را نشان داده و اصلاً برپایه ایدئولوژی،جغرافیا و مذهب نیست بلکه برمبنای اصول انسانی است و گفتمانی عدالت محور است و از این رو می‌کوشند تا آنرا مخدوش کنند به آن رنگ بزنند هرچند این گفتمان راه خود را ادامه می‌دهد.

هادی محمدی با بیان اینکه حق مبارزه مردم فلسطین برای حقوقشان باید توسط گفتمانی پشتیبانی شود که این گفتمان همان گفتمان انقلاب اسلامی ایران است، اظهار داشت که اگر یاسر عرفات با گفتمان چپ و ناسیونالیسیت وارد شد ولی نتوانست پاسخگو مسئله باشد یا جریان اسلامی که از دهه 80 به بعد وارد شد که اکنون برخی از آنها کم آورده‌اند که یا باید اصلاح کنند خودشان را یا باید نسلی جدید بیاید تا از حق انسانی ملت فلسطین دفاع کند.


فارس