سیاست خارجی دولت خاتمی در یک کتاب بررسی شد


1735 بازدید

سیاست خارجی دولت خاتمی در یک کتاب بررسی شد

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تازگی کتابی با نام «سیاست خارجی دولت خاتمی (1384ـ1376)» را روانه بازار کرد.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ابوالفضل صدقی، نویسنده کتاب «سیاست خارجی دولت خاتمی (1384ـ1376)» در این اثر به بررسی سیاست خارجی دولت خاتمی از آغاز تا پایان ریاست جمهوری وی می‌پردازد.

با پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1376 نگرش جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آمد. نخبگان سیاسی و فکری حامی دولت اصلاحات تلاش کردند با اتخاذ سمت‌گیری تنش‌زدایی و گفت‌وگو، باب جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بگشایند. این دوره تجربه‌ای مهم برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود تا ناکارآمدی سیاست مذکور در برابر نظام سلطه جهانی به اثبات برسد.

نگارنده در این کتاب با رجوع به حوادث تاریخی آن دوره به این نتیجه می‌رسد که هشت سال سیاست خارجی دولت خاتمی هر چند توانست سطح روابط دیپلماتیک با کشورهای اروپایی و حوزه‌ پیرامونی ایران را افزایش دهد، اما هرگز نتوانست وارد حوزه‌های قرمز نظام بین‌الملل شود و دستاورد راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران کسب کند، چراکه در نظام بین‌الملل کنونی مقاومت و ایستادگی هوشمندانه در برابر زورمداران و سلطه‌گران عالم عنصر تعیین‌کننده‌ است و این جهت‌گیری باید مسیر اصلی سیاست خارجی دولت‌ها را مشخص کند.

نخستین چاپ کتاب «سیاست خارجی دولت خاتمی (1384ـ1376)» با شمارگان دو هزار نسخه، در 304 صفحه به بهای 95 هزار ریال منتشر شده است.


ایبنا