معرفی و بررسی کتاب «دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی»


جعفر شیرعلی نیا
2798 بازدید

معرفی و بررسی کتاب «دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی»

کتاب «دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی» در سال 1393 توسط انتشارات سایان به علاقه مندان تاریخ انقلاب اسلامی ارائه شده است. این کتاب که توسط آقای جعفر شیرعلی نیا و همکارانش در قطع رحلی با چاپ نفیس و کاغذ کلاسه تهیه شده با استفاده از عکس و اینفوگرافی های مستند ، سیر تحولات زندگی امام خمینی را از تولد تا وفات همراه با توضیحات مربوطه در اختیار مخاطبان بویژه نسل پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داده است.

 موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ، کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی حوزه هنری و کتابخانه تخصصی جنگ این حوزه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،کتابخانه مجلس شورای اسلامی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ، پژوهشگاه امام خمینی و همچنین روزنامه های اطلاعات و کیهان از منابع تامین محتوای کتاب حاضر بوده اند .

 اگرچه ابعاد مختلف زندگی امام خمینی در زمینه های سیاسی ، عرفانی ، فلسفی ، فقهی و تاریخی به حدی گسترده و عمیق است که یک اثر به تنهایی نمی تواند به همه این ابعاد توجه کند اما به اتکاء عکس های موجود که یا مستقیما با زندگی امام مرتبط بوده ویا غیرمستقیم ، این کتاب مخاطبان را با خود همراه می سازد.

شیرعلی نیا که خود در سال 1357 بدنیا آمده در این کتاب با اتکاء پژوهشی گسترده و عمیق خود ، زندگی امام خمینی و نقش تاریخ ساز ایشان را به مخاطبان هم نسل خود ارائه کرده است.

ازآنجا که سیر تحولات زندگی امام خمینی با تاریخ معاصر ایران درقبل وبعد ازپیروزی انقلاب اسلامی گره خورده است ، مخاطبان کتاب ضمن آنکه با مراحل زندگانی امام خمینی آشنا می شوند با نقاط عطف تاریخی ایران در86 سال یعنی درفاصله سالهای اول مهر1281 تا چهاردهم خرداد 1368 نیز آشنا می گردند. علاوه بر تصاویر تاریخی و نفیس که در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته اند، این دایره المعارف با عنوان بندی گویا و کوتاه  تلاش کرده انگیزه لازم را برای مخاطبان بوجود آورد تا با علاقه بیشتری موضوع  های مطرح شده در هر فصل را دنبال کند.

کتاب دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی (ره) دارای 12 فصل می باشد که هر فصل مقاطعی از زندگی امام را در بر گرفته است . علاوه بر این هر فصل به فصول کوچکتری نیز تقسیم شده و گاه شمارهایی نیز که مخاطب را در سیر حوادث قرار دهد ارائه گردیده است .

دراین کتاب همچنین تلاش شده با  تنظیم اینفوگرافی های تاریخی در حداقل صفحات اطلاعات فشرده ای را در باره سیر تحولات در یک دوره زمانی مشخص به خوانندگان کتاب ارائه کند.

از دیگر مزایای این کتاب تاریخی، زبان ساده وهمه فهم و بیان منصفانه  تحولات تاریخی به صورت موجز است. این در حالی است که نویسنده  برای بیان تحولات تاریخی بدلیل تغییرات زمان و سرنوشت اشخاص گوناگون در بستر تحولات ، با مشکلات متعددی روبرو بوده است .

تشریح تحولات و بیان رویدادهای تاریخی بدون در نظر گرفتن سرنوشت افراد تاثیرگذار از دشواری های روایت تاریخ معاصر است که این کتاب تا حد زیادی از عهده انجام آن برامده است.

تهیه نمایه برای کتاب نیز به مخاطبان کمک کرده تا بتوانند اشخاص یا اماکن و رویداد های تاریخی را به ترتیب حروف الفباء فارسی در پایان کتاب جستجو کنند. هرچند که اگر ارجاع ها و منابع متعدد کتاب در پایان هرفصل و نه در پایان کتاب ارائه می شد برای تسهیل کار محققان مناسب تر بود . در مورد ارجاع ها به روزنامه ها صرفا به تاریخ روزنامه اکتفاء گردیده و ازذکر شماره روزنامه  و صفحه مورد نظر صرفنظر شده است .

ترجمه مقدمه و معرفی کتاب به زبان های عربی و انگلیسی  در انتهای کتاب نیز، از سلیقه های خوبی است که دست اندرکاران این کتاب ارزشمند بکار برده اند.

در مجموع می توان گفت کتاب دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی (ره) در موضوع  خود کاری بی نظیر و ابتکاری  محسوب می شود که با برخورداری از طراحی زیبا ، صفحه آرایی و چاپ نفیس اثری ماندگار بوجود آورده است .  این کتاب از یکسو برای مخاطبان عام بسیار جذاب و برای مخاطبان خاص و متخصص تاریخ معاصر انقلاب و ایران تحسین برانگیز است.

این کتاب در 488 صفحه همراه با 19 صفحه ترجمه در تیراژ پنج هزار نسخه به قیمت 495000 ریال توسط انتشارات سایان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .    


انتشارات سایان