اسکن کتاب های کودک و نوجوان و نشریات دوره قاجار در اولویت کتابخانه ملی است


2287 بازدید

اسکن کتاب های کودک و نوجوان و نشریات دوره قاجار در اولویت کتابخانه ملی است

«اسحاق صلاحی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد اقدامات این مجموعه در حوزه اسکن کردن اسناد و اینکه چه تعداد سند بر زمین مانده است؟،گفت: روال اسکن اسناد همچون کتاب،نسخ خطی و چاپ سنگی نیست که بر روی سایت اطلاع رسانی شود، معمولا پژوهشگران بر اساس درخواست، فرمی را به معاونت اسناد ارسال کرده که پس از بررسی در کمیته و بر اساس مصوبه شورای عالی اسناد،موارد در خواستی
در اختیار تقاضا کنندگان قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه محدودیت و ممنوعیت در اطلاع رسانی اسناد وجود دارد،گفت:اگر منعی برای در اختیار دادن اسناد وجود نداشته باشد در صورتی که اسکن شده باشد پژوهشگر برای استفاده از آن هدایت می شوند، اما اگر اسکن نشده باشند اقدامات مربوط به آن را انجام داده و صرفا برای فیش برداری محققان آماده می شود.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه محتوای تمامی اسناد روی سایت قرار نمی گیرد، توضیح داد:این اقدام بر خلاف منافع ملی و سبب سو استفاده و دستاویز برای فرصت طلبان است، درخواست ها برای استفاده از اسناد تنها با رعایت جوانب و ضوابط و بر اساس مصوبه شورای عالی اسناد پاسخ داده می شود.

* اولویت اسکن با کتاب های کودک ونوجوان و نشریات دوره قاجار است
صلاحی در مورد آمار اسکن کتب خطی نیز گفت: تا کنون ۳۵ هزار جلد نسخه خطی اسکن شده و حدود یک هزار اثر که از سال گذشته تهیه شده نیز در حال اسکن شدن است، کتاب های چاپ سنگی نیز اسکن شده است .
وی از اسکن حدود ۱۳ هزار پایان نامه خبر داد و گفت:تاکنون ۱۳۶ هزار منبع شامل عکس ها، تمبرها و منابع غیرکتابی اسکن شده و بر روی تالار دیجیتال قرار گرفته است.
مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه اولویت بعدی اسکن آثار و منابع موجود در کتابخانه مربوط به کتاب های حوزه کودک ونوجوان است گفت:آثار برگزیده این حوزه انتخاب ، اسکن و بر روی سایت قرار خواهد گرفت.
این مقام مسوول در کتابخانه ملی از اسکن آثار نفیس و نادر در مجموعه یادشده خبر داد و افزود : برخی کتاب های ارزشمند که مراجعه کننده زیاد دارند با رعایت حقوق مالکیت معنوی در حال اسکن شدن است.
صلاحی در مورد اسکن نشریات دوره قاجار نیزگفت: این برنامه در اولویت است ،در صورتیکه دستگاه مورد نیاز در این جهت تهیه شود تلاش داریم به منظور صیانت از آثار فیزیک آن ها را دور از دسترس قرار دهیم و تنها محتوای اسکن شده را به پژوهشگران بدهیم.

* هیچ تفاهم نامه ای در نمایشگاه قرآن امضا نکردیم
وی در مورد حضور کتابخانه ملی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و اینکه تفاهم نامه ای منعقد شده است؟،گفت: به جز کشور افغانستان که مقدمات همکاری از پیش فراهم بوده تفاهم نامه ای با هیچ کشوری امضا نکردیم .

* نگارش کتابی با موضوع «آینده نگاری راهبردی با رویکرد ایرانی - اسلامی »
صلاحی همچنین به فعالیت نگارشی خود اشاره کرد و گفت : مشغول نگارش کتابی با عنوان « آینده‌نگاری راهبردی با رویکرد ایرانی - اسلامی ) هستم .
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه ره آورد تجربه غرب در دانشگاه ها و برخی دستگاه های آموزشی ورود پیدا کرده ضرورت آینده پژوهشی و آینده نگری در کشور بیش از پیش احساس می شود.
صلاحی ادامه داد: آینده پژوهی را می توان در تمامی شاخه ها و حوزه ها شناسایی، نباید اجازه دهیم مبانی فلسفی و نظری جوامع سکولار و غربی در جامعه دینی دیکته شود ، بلکه تلاش شود این مبانی را مبتنی بر ارزش های ایرانی و دینی در جامعه پیاده کرد.

* برخی اقدامات فرهنگی در کتابخانه ملی به دلیل کمبود بودجه اجرایی نشده است
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که برای اقدامات خود در حوزه فرهنگی چه نمره ای قائل می شوید؟، گفت : نمره ۱۸ یا ۱۹ این نمره محصول تلاش جمعی تمامی مدیران و کارکنان است .
صلاحی یادآور شد: از زمان حضورم در این مجموعه به تدوین استراتژیک پرداخته و برای اجرای برنامه هدف گذاری شده است، برخی برنامه ها به دلیل تعدیل بودجه عملیاتی نشده که یا خود پیگیر شدم یا آن را به مسوولان آینده ارجاع خواهم داد.
وی ادامه داد: برخی اقدامات انجام شده در سال های اخیر قالب مقایسه با چند سال قبل نیست، چاپ ۵۴ عنوان کتاب افزایش رتبه پژوهشکده و تعداد نشریات و اعضای هیات علمی از این اقدامات به شمار می رود.
رییس کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه تا دستیابی به نقطه مطلوب فاصله زیاد است گفت: برنامه های همچون رسیدن به «هاب ملی دانش» در شبکه دانش کشور از برنامه هایی است که در دستور کار داریم و امیدواریم بتوانیم آن ها را اجرایی کنیم .

* حضور قطعی در نمایشگاه فرانکفورت و راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در قزوین
وی در مورد دو اقدام در حال انجام در کتابخانه ملی در پایان کار دولت دهم گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی با شهرداری قزوین به امضاء رسید، مرکز اسناد و کتابخانه ملی در استان قزوین راه اندازی می شود. پس از تحویل گرفتن ساختمان اقدامات لازم انجام خواهد شد .
صلاحی از حضور کتابخانه ملی در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: این حضور قطعی شده و قرار است اقدامات صورت گرفته در حوزه دیجیتال سازی نسخ در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.


ایرنا