ارتش ایران هدف قرار می‌گیرد


1524 بازدید
ارتش

ارتش ایران هدف قرار می‌گیرد

«ارتش ایران هدف قرار می‌گیرد» عنوان سندی است از مجموعه اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی در تهران – کتاب نهم. این سند مربوط به سال 1357 و دوران انقلاب اسلامی است:

خیلی محرمانه

شماره گزارش: 1669030878                                                     8 دسامبر 1978 ـ 17 آذر 1357

از: اداره تحقیقات ویژه نیروی هوایی، منطقه 72 ـ تهران، ایران

به: ستاد فرماندهی اداره تحقیقات ویژه نیروی هوایی، واشنگتن دی. سی

عنوان: ارتش ایران هدف قرار می‌گیرد

16ـ خلاصه: (خیلی محرمانه) جزوه‌ای در تهران پیدا شده که از ارتش می‌خواهد به اپوزیسیون بپیوندد. گزارش شده است از سوی دولت در تأسیسات نظامی اصفهان، گردهماییهای مذهبی ترتیب داده شده است. نامه‌ای که به واحد نظامی تبریز نسبت داده شده می‌گوید نیروی زمینی با تظاهرکنندگان نخواهد جنگید. اعتقاد بر آن است که این سند قلابی است ولی حداقل شواهدی در دست است که برخی مردم در تبریز معتقدند ارتش نخواهد جنگید. طی دو روز گذشته در 38 فروند از 41 فروند هواپیمای اف ـ 5 در پایگاه هوایی تبریز خرابکاری شده است.

22ـ جزییات:

الف ـ (بدون طبقه‌بندی) این گزارش حاوی اطلاعات خام می‌باشد. طرحها و یا خط‌مشی‌ها نباید صرفاً بر اساس این گزارش شکل بگیرند یا اصلاح شوند.

ب ـ (بدون طبقه‌بندی) منبع جزوه‌ای به زبان فارسی به دست آورده که در حوالی خیابان کوروش کبیر و نگارستان 7 در شمال شرقی تهران میان اتومبیلهای در حال عبور پخش می‌شده است. ترجمه این جزوه بدین شرح است: (عطف به شنبه 2 دسامبر). با نزدیک شدن مقدس‌ترین لحظات ما تلاش می‌کنیم ارتش ایران را بیدار کنیم. نیروهای مسلح ایران همیشه از شاه، فقط شاه و نه کشور حمایت کرده‌اند. ای پرسنل قدیمی ارتش! طی جنگ جهانی دوم شما هم ترسیدید و نتوانستید دوام بیاورید. شما همه فرار کردید. دلیل فرار شما آن بود که با سلاحهای مرگباری مواجه شدید ـ تاکنون همه ایرانیان با کلام وارد جنگ شده‌اند، ولی از حالا به بعد اگر شما نظامیان به ما نپیوندید، ما شروع به جنگ مسلحانه با شما خواهیم کرد. ما خصوصاً طی ماههای مذهبی چنین خواهیم کرد.

در حال حاضر شما نظامیان با مسلمانان می‌جنگید و نمی‌دانید که دشمنان واقعی ایران آنانی هستند که می‌خواهند حکومت ایران را دوباره به شاه بازگردانند. بدون امضاء، بدون تاریخ صدور.

ج ـ (خیلی محرمانه) منبع یک مقام امنیتی ایرانی است که در گذشته نیز گزارشات قابل اعتمادی داده است. منبع حضور یک روحانی را در FASC-3 [به تلگرام اصلاحیه در سند شماره 1139 مراجعه کنید] را تأیید کرد، ولی در مورد جزییات مفاد سخنرانی وی چیزی نگفت. او تأکید کرد که پیام سخنرانی «حمایت از دولت» بوده است.

د ـ (خیلی محرمانه ـ غیرقابل رؤیت برای بیگانگان) منبع کنسول ایالات متحده در اصفهان است و کاملاً مورد اعتماد است. منبع گفت که طی چند روز اخیر حداقل در دو مورد شنیده است که روحانیون با اجازه دولت، در ساختمانهای دولتی مراسم مذهبی اجرا کرده‌اند. در هر دو مورد نام آیت‌الله خویی در طی مراسم برده شده است. منبع گفت که خویی یک روحانی شیعه است که تقریباً هم‌زمان با آیت‌الله خمینی از ایران تبعید شد. خویی به عنوان فقیهی که عمیقاً مذهبی بوده و از نظر سیاسی فعال نیست شناخته شده و از هنگام تبعید در عراق زندگی می‌کند و طبق گزارشات واصله، طی چند سال گذشته دولت چندین بار از خویی دعوت کرده است از تبعید بازگردد.

د ـ (خیلی محرمانه ـ غیرقابل رؤیت برای بیگانگان) منبع که یک افسر نظامی ایالات متحده است اطلاع داد که از طریق مرکز اطلاعات نمایندگی تهران، ایران اطلاعاتی بدین شرح به دست آورده است: در اواخر بعد از ظهر 2 دسامبر 78 منبع از یک مقاطعه‌کار ایالات متحده که در تبریز کار می‌کند و پیوندهای نزدیکی با نظامیان ایرانی در تبریز دارد کسب اطلاع نمود که یکی ازسه لشکر پیاده ارتش ایران در تبریز (معلوم نیست کدام لشکر) اعلام داشته‌اند که اسلحه‌های خود را زمین گذاشته و دیگر با تظاهرکنندگان و شورشیان ایرانی نخواهند جنگید. منبع این اطلاعات را، در صورتی که واقعیت داشته باشد، بسیار حساس می‌داند. منبع ثانوی یادشده هیچ اطلاعی در مورد هویت و یا مأموریت لشکر پیاده مورد اشاره ندارد.٭

وـ (بدون طبقه‌بندی) منبع مرکز اطلاعات هیأت نمایندگی در سفارت ایالات متحده در تهران است و اطلاعات زیر را از یک کارمند شرکت خدمات هوایی جهانی نورث روپ دریافت داشته است: روز 6 دسامبر 78 هنگام پایان کار در تبریز کارگران شروع به رقص و آوازخوانی و روبوسی نمودند. مقاطعه‌‌کار پرسید که چه اتفاقی افتاده است و در پاسخ به وی گفته شد که نیروی زمینی در تبریز سلاحهای خود را به زمین گذاشته و به انقلاب پیوسته‌اند.

زـ (خیلی محرمانه ـ غیرقابل رؤیت برای بیگانگان) منبع که یک افسر نظامی ارشد ایالات متحده در تهران است، اطلاع داد که نسخه‌ای از یک نامه به زبان فارسی دریافت داشتم. در اصل توسط یکی از پرسنل (NFI) مأمور در سفارت آلمان در تهران دریافت شده بود. این نامه که در دید اول واقعی به نظر می‌رسید به فرمانده لشکر دوم آذربایجان نسبت داده می‌شد که خطاب به تمامی پرسنل تحت فرماندهی‌اش نوشته است. نکته عمده این نامه این بود که در صورت بروز درگیری میان پرسنل تحت فرماندهی وی و معترضین یا تظاهرکنندگان ایرانی، پرسنل لشکر دوم اسلحه‌های خود را به زمین خواهند گذاشت و خون هموطنان خود را نخواهند ریخت. امضای نامه به فرمانده لشکر دوم آذربایجان نسبت داده می‌‌شد. منبع گفت که در بررسی آرایش جنگی نیروی زمینی ایران هیچ واحدی به نام لشکر دوم آذربایجان یا لشکر دوم وجود ندارد. به طور خلاصه آنکه این نامه علیرغم صحت ظاهری آن فریبی بیش نبوده است. منبع گفت هیچ اطلاعی که مؤید گزاش امتناع نظامیان ایرانی در برخورد با معترضین باشد، در دست ندارد.

ح ـ (خیلی محرمانه) منبع افسر اجرایی در بخش نیروی هوایی هیأت مستشاری نظامی بوده و اطلاعات ذیل را ارائه نمود: سرگرد لی فیربورن رئیس تیم TAFT نیروی هوایی در پایگاه هوایی تبریز روز 6 دسامبر 78 گزارش نمود که در 38 فروند از 41 فروند هواپیمای اف‌-5 مستقر در آن پایگاه خرابکاری شده است و سیمهای یک یا هر دو سکان اصلی هواپیماها قطع شده است. رئیس تیم TAFT چیزی در مورد زمان خرابکاری نمی‌داند. نیروی هوایی شاهنشاهی ایران در مورد این واقعه سکوت اختیار کرده و اطلاعات مزبور از طریق همتایان نظامی و آشنایان ایرانی به دست آمده است. خرابکاری ظاهراً طی روزهای 4 و 5 دسامبر 78 صورت گرفته است.

نظریات تهیه‌کننده: (خیلی محرمانه) عناصر ضددولتی اهمیت حمایت نظامی، خصوصاً حمایت نیروی زمینی، را در ثبات رژیم فعلی دریافته‌اند و به همین دلیل تلاش نموده‌اند چنین رابطه‌ای را در دید سربازان عادی منفی بنمایانند. تظاهرکنندگان در اول سپتامبر 78 تلاش کردند با دادن گل به سربازان و ادعای اینکه سربازان و تظاهرکنندگان برادر هستند و برادران یکدیگر را نمی‌کشند، پیوندهایی با سربازان برقرار کنند. جزواتی مانند آنچه که در بالا بدان اشاره شد، توسط اپوزیسیون چاپ شده و از ارتش می‌خواهد از حمایت از شاه دست بردارد. آیت‌الله خمینی،‌دشمن اصلی شاه نیز در پاریس اغلب با این لحن صحبت می‌کند. اطلاعات زیادی که تأیید کننده موفقیت عناصر ضددولت در میان ارتش ایران باشد، در دست نیست. در یکی از تأسیسات نیروی دریایی ایران در بندرعباس یک تئاتر به آتش کشیده شد و در پایگاه دیگر در اصفهان یک هلیکوپتر بر اثر یک انفجار نابود شد. روز 5 دسامبر 78 اتومبیلی که به یک شرکت آمریکایی تعلق داشت در پایگاه هوایی بوشهر به آتش کشیده شد. در یک سازمان نظامی با وسعت ارتش ایران، می‌توان انتظار داشت که برخی افراد با سیاستها و برنامه‌های کل مؤسسه توافق نداشته باشند. مردم شمال غرب ایران از نژاد ترک بوده و به طور سنتی مخالف دولت مرکزی فارس می‌باشند. در اوایل دهه 1920 به هنگام روی کار آمدن رضاشاه و نیز در 1945 هنگام تشکیل جمهوری کوتاه‌مدت دمکرات توطئه‌های جدی در این منطقه شکل گرفت. ترکیب دقیق فرهنگی و نژادی نظامیان مأمور در منطقه تبریز معلوم نیست. بنابراین طبیعی است که سلسله مراتب ارتش تلاش نماید از طریق تماس با روحانیون شیعه که فعالین ثابت قدم ضدشاه نبوده‌اند، و نیز باز کردن راه‌هایی برای تماس با آنان که رهبری مذهبی حدود 97 درصد جمعیت ایران را در دست دارند، خصوصاً در شرایط ناآرامی‌های جاری، با تبلیغات مذهبی مقابله کند. علیرغم سفر اخیر ملکه به عراق، گزارشات مطبوعاتی هیچ اشاره‌ای به تماس با خویی نداشته‌اند. ولی معمولاً انجام چنین دیدارهایی توسط مقامات ایرانی که در حال سفر هستند اجباری است. گزارشی دریافت شده مبنی بر اینکه آیت‌الله خویی پیامی برای جامعه شیعیان ایران فرستاده و از ایشان خواسته است مراسم محرم را با آرامی برگزار کنند. مدتی است در گوشه و کنار کشور، شایعات زیرسئوال بودن میزان وفاداری واحدهای مختلف ارتش به دولت زیاد شده است، ولی تاکنون هیچ اطلاعاتی که مؤید این داستانسرایی‌ها بوده باشد در دست نیست. چندین نامه ساختگی دیگر که دعوی ناآرامی در ارتش دارد کشف شده است. (IIR 1669 0198 78) گزارش نامه تبریز و سند قلابی آذربایجان نیز بدون شک از همین قبیل هستند چرا که تبریز در استان آذربایجان واقع شده است.


٭ در اصل سند حرف (D) دوبار آمده است. م.


از مجموعه اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی در تهران – کتاب نهم