عیش و عشرت در سفارت ایران در پکن


2194 بازدید

عیش و عشرت در سفارت ایران در پکن
از: 233 تاریخ: 26/4/2537

به: 91 شماره: 509/233

موضوع: اوضاع داخلی سفارت شاهنشاهی ایران در پکن

سفارت شاهنشاهی ایران در پکن جمعاً دارای 11 نفر کارمند ایرانی و 17 نفر چینی است که چهارنفرشان در ظاهر به‌عنوان مترجم و انجام کارهای دپیلماتهای ایرانی در سفارت مشغول هستند ولی عملاً مترجمین ناظر به تمام امور داخلی سفارت چه محرمانه و چه آشکار می‌باشند و بر کارمندان ایرانی ریاست می‌کنند.

قبلاً تعداد کارمندان چینی نصف این عده بود، هر سفارتخانه‌ای در پکن دارای یک نفر مترجم و چند ن پیشخدمت چینی‌ می‌باشد و در حقیقت این عده نسبتاً زیاد به سفارت ایران تحمیل شده و این امر ناشی از ضعف جناب آقای محمود اسفندیاری سفیر شاهنشاه آریامهر است که مقامات وزارت امور‌خارجه چین هم از هر نظر از آن بهره‌برداری می‌نمایند.

جناب آقای محمود اسفندیاری سفیر شاهنشاه آریامهر با دبیر دوم سفارت، خانم ... که دارای همسر (فعلاً در تهران است) و دو فرزند خردسال می‌باشد روابط نامشروع دارد به‌طوری که در غیاب همسر خانم ... اغلب شب‌ها در منزل وی بسر می‌برد و در تمام محافل دیپلماتیک مسافرتها به اتفاق این خانم ظاهر می‌شود، این موضوع موجب خنده دیپلماتهای مقیم پکن بخصوص عراقی‌ها و کشورهای اسلامی شده و اکثراً با تمسخر و گاهی آشکار به روابط جناب آقای سفیر با این خانم اشاره می‌کنند، جناب آقای سفیر شاهنشاهی در هر موردی وابستگی خودشان را به خاندان سلطنتی اعلام می‌دارند و چندین بار هم به نمایندگی هم نصیحت کردند که کارهای داخلی سفارت را ندیده بگیرد و می‌گویند بهتر است تو هم دنبال عیش و عشرت باشی زیرا به تنهایی نمی‌توانی 35 میلیون جمعیت ایران را اصلاح کنی.