12
اردیبهشت
1393
سخنرانی در مسجد الجواد
موضوع: جلسه روضه خوانى متشکله در مسجد الجواد
از : 20ه3 تاریخ 14/12/49
به : 316 شماره : 14012/20ه3
جلسه مذکور بعدازظهر روز 14/12/49 در مسجد الجواد تشکیل شد ابتدا مرتضى مطهرى منبر رفت و پس از بیان مقدمه گفت همانطور که در شبهاى گذشته راجع به منافق و خطرات آن بحث شد منافقان دو حالت دارند یکى اینکه وقتى با بیدینان مىنشینند مىگویند ما به مسلمانان ایمان نداریم و آنها احمق هستند و هنگامیکه با مسلمانان روبرو مىشوند چنان خود را متدین جلوه مىدهند که آدم مبهوت مىماند. خطر اینگونه افراد خیلى زیاد است چون ظاهرا مسلمان کامل ولى باطنا بىدین هستند و بر علیه دین کار مىکنند آنگاه جریان جاسوسى یک شخصى را که بر علیه اقدامات هانى1 کرده و رازش را نزد عبیداله زیاد فاش ساخته بود بیان نمود و در پایان اظهار داشت شبى حضرت محمد(ص) خوابى دید (البته در قرآن هم بآن خواب اشاره شده است) و فرمود در خواب دیدم عدهاى در بالاى منبر من مىروند بنام دین سخن مىگویند ولى همه آنها به شکل میمون هستند و مردم با دیدن آنها عقب مىروند یعنى خدا را انکار نمىکنند ولى از منبر کناره مىگیرند.
بعد از اتمام سخنرانى مطهرى یک نفر مداح شروع به خواندن اشعار نمود که چند بیت آن بشرح زیر است:
پاى بگذار جاى پاى حسین
گرچه دارى بسر هواى حسین
کرد نهضت به کربلا که مگر
ملت خفته را کند بیدار
نکنى اقتدا اگر به حسین
گریه هرگز ترا نبخشد سود
سپس در ساعت 45:20 آقاى دکتر شریعتى که وسط سرش مو ندارد و در طرف راست لب بالایش یک خال ریز دارد و جوان مىباشد آغاز سخن نمود و ضمن صحبتهاى متفرقه گفت اگر حسین براى گریه کردن مرده است آنهائى هم که حسین را کشتند گریه مىکردند و با ذکر مثالى بیان داشت ما را منحرف ساختهاند و آنچه درباره حقیقت اسلام است نمىدانیم لیکن جبر تاریخ یک روز انقلاب بوجود خواهد آورد و در ساعت 30:22 به گفتار خود پایان داد. افراد حاضر در مسجد اغلب از طبقه جوان بودند و با دقت خاصى به گفتار سخنرانان گوش مىکردند.
نظریه شنبه : تصور مىرود منظور مطهرى از بیان جمله مربوط بخواب پیغمبر انتقاد از افرادى باشد که با لباس شخصى منبر مىروند.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظرى ندارد. ضمنا فوقالذکر مربوط به انجمن اسلامى مهندسین است. آمال
نظریه چهارشنبه : نظرى ندارد.
1ـ منظور هانى ابن عروه است.
از : 20ه3 تاریخ 14/12/49
به : 316 شماره : 14012/20ه3
جلسه مذکور بعدازظهر روز 14/12/49 در مسجد الجواد تشکیل شد ابتدا مرتضى مطهرى منبر رفت و پس از بیان مقدمه گفت همانطور که در شبهاى گذشته راجع به منافق و خطرات آن بحث شد منافقان دو حالت دارند یکى اینکه وقتى با بیدینان مىنشینند مىگویند ما به مسلمانان ایمان نداریم و آنها احمق هستند و هنگامیکه با مسلمانان روبرو مىشوند چنان خود را متدین جلوه مىدهند که آدم مبهوت مىماند. خطر اینگونه افراد خیلى زیاد است چون ظاهرا مسلمان کامل ولى باطنا بىدین هستند و بر علیه دین کار مىکنند آنگاه جریان جاسوسى یک شخصى را که بر علیه اقدامات هانى1 کرده و رازش را نزد عبیداله زیاد فاش ساخته بود بیان نمود و در پایان اظهار داشت شبى حضرت محمد(ص) خوابى دید (البته در قرآن هم بآن خواب اشاره شده است) و فرمود در خواب دیدم عدهاى در بالاى منبر من مىروند بنام دین سخن مىگویند ولى همه آنها به شکل میمون هستند و مردم با دیدن آنها عقب مىروند یعنى خدا را انکار نمىکنند ولى از منبر کناره مىگیرند.
بعد از اتمام سخنرانى مطهرى یک نفر مداح شروع به خواندن اشعار نمود که چند بیت آن بشرح زیر است:
پاى بگذار جاى پاى حسین
گرچه دارى بسر هواى حسین
کرد نهضت به کربلا که مگر
ملت خفته را کند بیدار
نکنى اقتدا اگر به حسین
گریه هرگز ترا نبخشد سود
سپس در ساعت 45:20 آقاى دکتر شریعتى که وسط سرش مو ندارد و در طرف راست لب بالایش یک خال ریز دارد و جوان مىباشد آغاز سخن نمود و ضمن صحبتهاى متفرقه گفت اگر حسین براى گریه کردن مرده است آنهائى هم که حسین را کشتند گریه مىکردند و با ذکر مثالى بیان داشت ما را منحرف ساختهاند و آنچه درباره حقیقت اسلام است نمىدانیم لیکن جبر تاریخ یک روز انقلاب بوجود خواهد آورد و در ساعت 30:22 به گفتار خود پایان داد. افراد حاضر در مسجد اغلب از طبقه جوان بودند و با دقت خاصى به گفتار سخنرانان گوش مىکردند.
نظریه شنبه : تصور مىرود منظور مطهرى از بیان جمله مربوط بخواب پیغمبر انتقاد از افرادى باشد که با لباس شخصى منبر مىروند.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظرى ندارد. ضمنا فوقالذکر مربوط به انجمن اسلامى مهندسین است. آمال
نظریه چهارشنبه : نظرى ندارد.
1ـ منظور هانى ابن عروه است.
نظرات