جلسات هفتگى منزل سید جلال‏الدین تهرانى سناتور اسبق


2311 بازدید

جلسات هفتگى منزل سید جلال‏الدین تهرانى سناتور اسبق


موضوع : جلسات هفتگى منزل سید جلال‏الدین تهرانى سناتور اسبق.

به : 321 تاریخ 27/1/47

از : 20 / ه / 7 شماره : 2383/20/ ه 7



در ساعت 1100 روز جمعه گذشته 23/1/47 جلسه هفتگى منزل

سیدجلال‏الدین تهرانى سناتور پیشین با حضور عده‏اى در حدود 30 نفر از جمله ساعد مراغه‏اى سناتور فعلى و نخست‏وزیر اسبق. دکتر محمود نجم‏آبادى. مهندس شیبانى از ایرانیان مقیم اروپا و از استادان درس هیئت ـ دکتر عاقلى رئیس روابط عمومى حزب ایران نوین ـ فروتن دادستان شهرستان قزوین ـ شکوه‏الملک صوفى از خوانین گیلان ـ یوسف صوفى1 مدیرکل اداره ورشکستگى وزارت دادگسترى ـ دکتر عبدالحسین نوائى رئیس سابق دانشکده ادبیات تبریز ـ دکتر هنجنى مشاور عالى وزارت کشور ـ فرهاد صفانیا مدیرکل اسبق شهردارى تهران ـ محمد قماشى عضو بانک ملى ایران ـ مشیرى از کارشناسان مالى وزارت دارائى ـ یداللّه‏ محمدى عضو بانک ملى ایران ـ سیداصغر عدیلى2 خطیب سابق وزارت آموزش و پرورش ـ شیخ زین‏العابدین انصارى از سردفتران معروف تهران ـ آزاد3 از روساى سابق ادارات وزارت کشور ـ معینى از معلمین سابق فرهنگ ـ بوذرى عضو سابق مجلس شوراى ملى ـ تهرانى مدیر روزنامه خراسان و عده‏اى از وعاظ جوان تهران که در محلات تهران وعظ مى‏کنند تشکیل و مذاکرات زیر انجام پذیرفت.

1ـ ابتدا راجع به تعطیل کردن روز تاسوعا بحث شد و در این مورد سیداصغر عدیلى اظهار داشت اگر ما فرمان دولت را عمل نکنیم حداقل نسبت تنبلى به ما مى‏دهند ولى بهتر است هم دستور اجرا شود و هم موضوعات اصلى دین رعایت گردد سپس اضافه نمود منظور از تعطیلى روز تاسوعا این بود که دانش‏آموزان مدارس در جلسات وعظ و خطابه دینى شرکت کنند و مطلبى یاد بگیرند و اکنون که دستور است مدارس در این روز باز باشد بهتر است که اشخاصى را در نظر بگیرند که در مدارس در روز تاسوعا درس

دینى به دانش‏آموزان بدهند.

این بحث مورد تایید حاضرین قرار گرفت و وعاظ حاضر در جلسه گفتند عجب سوژه خوبى است ما این مطلب را در منبرها هنگام وعظ تذکر خواهیم داد. سیدجلال‏الدین تهرانى در دنباله این بحث خطاب به حضار اظهار داشت باز شما حرف سیاسى زدید از این بهائى‏زاده (منظور آقاى هویدا) که قبر پدرش در قبرستان بهائى است چه انتظارى دارید. و اضافه نمود اینها خدمت اعلیحضرت مى‏روند و به ایشان دروغ گزارش مى‏دهند همان طورى که باتمانقلیچ درخت‏هاى چهارصد ساله بالا خیابان مشهد را اره کرد و گفت کار خوبى کردیم در صورتى که هر کس درخت چهارصد ساله را ببرد باید اعدام شود

این جلسه در ساعت 1215 خاتمه پذیرفت

اصل در ت ـ ه ـ 23 این نسخه در پرونده امیرعباس هویدا 62423 ضمیمه گردد















1ـ یوسف صوفى فرزند محمدتقى صوفى سیاوشى در سال 1294 ه ش در املش به دنیا آمد. پدر و برادرش از ملاکین منطقه و کشاورز چاى و اجاره‏دار شیلات بودند و خود او نیز از مالکین املش به شمار مى‏رفت. او که از دانشگاه تهران، لیسانس حقوق گرفته بود، به مشاغل قضائى روى آورد و در رشت در امور قضائى فعالیت کرد. بخشى از مشاغل وى، چنین است :

مستشار استیناف در تهران ـ رئیس اداره سرپرستى صغار و محجورین ـ مستشار دادگاه عالى جنائى تهران ـ بازرس بازرسى کل کشور مأمور در وزارت خارجه و سازمان برنامه ـ قاضى دادگسترى و... یوسف صوفى که از اعضاى حزب ملیون و در سال‏هاى 24 و 25 در زمان تحصیل در دانشگاه، علیه توده‏اى‏ها فعالیت کرده بود و کلاس‏هاى مخصوص بورسیه‏هاى سازمان ملل را در پاریس و بروکسل با موفقیت طى کرده و در جلسات منزل سید جلال‏الدین طهرانى شرکت داشت، در دوره هیجدهم مجلس شوراى ملى با معرفى سید جلال‏الدین تهرانى، مورخه‏الدوله سپهر، سرلشکر حسن ارفع و سرتیپ صفارى در انتخابات لاهیجان نفر دوم شد و در دوره بیستم، از رودسر به مجلس راه یافت.

اسناد ساواک ـ پرونده انفرادى

2ـ سید على‏اصغر عدیلى فرزند محمد در سال 1286 ه ش در تهران متولد شد. وى که داراى لیسانس فلسفه و ادبیات و علوم تربیتى و به عنوان خطیب وزارت آموزش‏وپرورش کار مى‏کرد، در سال 1316 کتابى تحت عنوان، تاریخ مختصر افغانستان در شهر تبریز به طبع رساند و به هزینه صندوق پس‏انداز بانک ملى در سال 1342 هر ساله یک جلد مجموعه مذهبى تألیف کرد که تعداد آن به دوازده جلد رسید. مشارالیه که با اسداللّه‏ علم رابطه دوستى داشته است، در سال 1345 ضمن تجلیل از او مى‏نویسد : «آمرزش روان تابناک شوکت‏الملک علم مؤسس سازمان فرهنگى شوکتیه را از فضل پروردگار خواستارم. دوست دیرین على‏اصغر عدیلى» مشارالیه که در سال 1356 در جلسات متشکله در منزل دکتر حسابى شرکت داشته است، در سال 1357 که براى زیارت عتبات عالیات به کشور عراق مسافرت کرده در گفتگو با دوستان خود خبر از انتشار کتابى به شرح زیر داده است : «در کتابخانه‏هاى اماکن متبرکه کتابى دیدم که در آن خمینى را امام معرفى کرده این کتاب 2000 صفحه بوده و اخیرا منتشر شده است.»

با عنایت به مشخصاتى که وى از کتاب نقل کرده است، بنظر میرسد منظور او جلد اول کتاب بررسى و تحلیل نهضت امام خمینى تألیف حجه‏الاسلام سید حمید روحانى باشد.

اسناد ساواک ـ پرونده انفرادى



3ـ جمال‏الدین آزاد فرزند مهدى در سال 1288 ه ش در رشت به دنیا آمد. پدرش دکتر مهدى الهى (آزاد)، در رشت به طبابت اشتغال داشت. جمال‏الدین که تحصیلات را در کلاس دوم متوسطه رها کرده بود، در سال 1313 به استخدام شهردارى رشت درآمد. او که در روزنامه‏هاى محلى گیلان، تحت عنوان «یادداشت‏هاى روزانه من» مطالبى را منتشر مى‏کرد، در سال 1315 به عنوان نویسنده بهدارى شهردارى رشت به کار خود ادامه داد. دیگر مشاغل وى به این شرح است: 1319 بایگان کارگزینى بهدارى کل ـ 1321 رئیس دفتر حسابدارى بهدارى رشت ـ

جمال‏الدین آزاد که بعدا به وزارت کشور، منتقل شده بود، کلاس اختصاصى آمار و ثبت احوال را در وزارت کشور طى و معادل دیپلم ادبى گرفت و در سال 1325 به عنوان بخشدار جوین، مشغول به کار شد. دیگر مسئولیت‏هاى وى در این دوران، این چنین است:

1326 بخشدار ماسال شاندرمن

ـ 1327 کارمند اداره حسابدارى

ـ 1328 بازرس استاندارى اول ـ 1331 بازرس ویژه استاندارى اول

ـ 1337 فرماندار طوالش

ـ 1339 وابسته به کادر سیاسى

ـ 1341 فرماندار قروه

ـ 1343 منتسب به کادر سیاسى

ـ 1344 فرماندار خمین

ـ 1346 فرماندار دهلران

ـ 1348 فرماندار خلخال

ـ 1350 به دستور وزیر کشور بازنشسته شد.

مشارالیه که به علت فعالیت‏هاى بسیارش در کودتاى 28 مرداد 1332 نشان درجه 3 رستاخیز گرفته بود، ترقى خود را، مدیون خانم پروین صوفى که معاون پارلمانى وزارت کشور و خواهر همسرش بود، مى‏دانست و در گزارشى که مربوط به دوران تصدى فرماندارى خلخال، توسط وى مى‏باشد، چنین معرفى شد : «شخص بددهن و عصبانى معرفى مى‏شود و بارها نزد اهالى و رؤساى ادارات خود را منسوب خانم صوفى معرفى کرده و مخالفین خود را تهدید کرده است.»

وى در گزارش دیگرى فردى اخاذ معرفى گردیده که داراى سوءاستفاده‏هاى فراوان بوده است.