خاطره جالب بادامچیان از امام درباره نفاق بنی‌صدر/ نقش شهید آیت در آشکار کردن چهره واقعی بنی‌صدر


1975 بازدید

خاطره جالب بادامچیان از امام درباره نفاق بنی‌صدر/ نقش شهید آیت در آشکار کردن چهره واقعی بنی‌صدر

سیدابوالحسن بنی صدر پس از انقلاب به سرعت به دومین مقام قدرتمند انقلاب اسلامی تبدیل شد و 17 ماه بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد و به همان سرعت از پله قدرت در جمهوری اسلامی پایین آمد رهسپار فرانسه شد و هنوز با مصاحبه با بی بی سی فارسی و صدای آمریکا به دفاع از خود می‌پردازد  و و عزل وی از ریاست جمهوری، از موضوعات مناقشه انگیز در تاریخ انقلاب است. دوران هفده ماهه ریاست جمهوری بنی صدر (اسفند 58 تا خرداد 1360) یکی از پرحادثه ترین دوران های انقلاب اسلامی است. به همین دلیل با اسد‌الله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفت‌وگو نشستیم تا پدیده عزل نخستین رئیس جمهور جمهوری اسلامی را به واکاوی بپردازیم.  

*چهره سازی بنی‌صدر توسط امریکا صورت گرفت

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این گفت‌وگو اظهار داشت: بنی‌صدر مهره آمریکا بود که در زمان دکتر علی امینی که دانشجو بود. شبکه پنهانی آمریکا او را چهره کرد و او بحث چالشی در مواجهه با علی امینی که به دانشگاه آمده بود مطرح کرد تا چهره‌سازی او توسط آمریکایی‌ها آغاز شود.

وی افزود: ابوالحسن بنی صدر بعد از برکناری علی امینی از ایران به فرانسه رفت با اینکه با ترجمه عربی قرآن کریم هم آشنایی نداشت و در واقع لیبرال و ملی‌گرا بود. اما با تالیف چند کتاب، در جامعه خود را به عنوان فرد مذهبی نشان داد.

*بنی‌صدر درک درستی از اقتصاد و اسلام نداشت

وی با بیان اینکه بنی‌صدر درک درستی از اسلام و حتی اقتصاد نداشت، گفت: با این حال کتاب اقتصاد اسلامی نوشت، دلیل این چهره سازی این است که استعمار و استکبار زمانی که نهضتی در کشوری از جهان شروع می‌شود. برای حفظ منافع استعماری خود و نفوذ آن در نهضت دست به اقدامات گوناگون از جمله چهره‌سازی می‌زند و به قول شهید آیت چهره بدلی درست می‌کند. تا با نفوذ در جنبش و قدرت گرفتن آن چهره های نفوذی در جنبش، نهضت را از مسیر اصلی خود منحرف کند.

بادامچیان با ذکر مصادیقی از چهره های بدلی که استکبار ساخت، گفت: به طور مثال مسعود رجوی، شاپور بختیار،‌ دکتر الهیار صالح نیز چهره‌های بدلی بودند که ساخته و پرداخته استکبار بودند.

*بنی‌صدر آپارتمانش را در اختیار امام قرار داد

وی با بیان اینکه بعد از تبعید امام به فرانسه بنی‌صدر آپارتمان خود را در اختیار امام قرار داد و امثال قطب‌زاده در کنار امام فعالیت را شرع ‌کردند، گفت: با توجه به سابقه ملی گرایی و لیبرالی و ویژگی ها، اقدامات این افراد برای امثال بنده جای تعجب داشت.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه امام در طول نهضت مراقب افرادی با این ویژگی بود تا انقلاب را به انحراف نکشانند، گفت: امام در سخنرانی خود فرمودند: یک یهودی تازه مسلمان شده به است یک عالم دینی همدانی ابراز ارادت بیش از اندازه به او و ائمه اطهار می‌کرد که امام ‌فرمود آن عالم تعجب ‌کرد و ‌گفت من که اولاد پیامبرم به این اندازه به ائمه ابراز ارادت نمی‌کنم و بعدها مشخص شد این ابراز ارادت تقلبی بوده است.

وی با اشاره به سابقه ملی‌گرایی و مصدقی بودن بنی‌صدر و بدون حجاب ظاهر شدن همسر و دخترش در عرصه عمومی، گفت: چنین شخصی چهره انقلابی و اسلامی به خود گرفته بود و سعی می کرد وانمود کند کارشناس اسلامی است که می‌تواند مشکلات جامعه را حل کند و این چهره‌سازی به حدی در جامعه موثر واقع شد که چهره بزرگانی مانند شهید بهشتی و مطهری تحت‌الشعاع چهره بنی صدر قرار گرفتند.

*مسعود رجوی نهضت جهاد مسلحانه را منحرف کرد

وی افزود:‌ باید عبرت آموخت که چگونه چهار جوان از جمله مسعود رجوی به عنوان سازمان مجاهدین خلق (منافقین) اعلام مبارزه مسلحانه کردند و وابستگان استعمار دست به چهره‌سازی این افراد زدند تا در نهضت جهاد مسلحانه اسلامی انحراف ایجاد کنند و سه چهارسال در مبارزه اسلامی ملت با رژیم شاه محور شوند و بعد انحراف آنها آشکار شود و مبارزه آسیب بیابد بنی صدر هم همینطور است تا جایی که روزنامه‌های دوران طاغوت در سال57 نظرات بنی‌صدر را به عنوان نظرات امام مطرح می کردند او قصد داشت شکل و فرم نظام اسلامی در ایران را مشخص کند . و پیشنهاد داد نظام اسلامی جمهوری دموکراتیک اسلامی است که امام نفی کرد و سپس اعلام کرد: جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش نه یک کلمه کم.

وی افزود:‌ چهره‌سازی یکی از ابزارهای استعمار برای مصادره اسلام و انقلاب است. من روزی در اقامتگاه امام به امام گفتم می‌خواهم چیزی خدمت شما عرض کنم؟ امام با لحن خاص خود فرمودند چیه؟ گفتم به نظرم بنی‌صدر و یک نفر دیگر لیبرال و آمریکایی هستند. امام لبخندی زدند و فرمودند: دلیلی هم دارید؟ من گفتم نه، ولی با تمام وجود حس می‌کنم که اینها آمریکایی هستند امام سخنی نفرمودند و من فهمیدم که امام توجه داد که آنها مهره آمریکا هستند و گرنه مرا منع می فرمود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب در ادامه چهره‌سازی‌ امثال بنی‌صدر و قطب‌زاده آنگونه بود که بنی‌صدر پنج محافظ شخصی و قطب‌زاده شش محافظ شخصی داشتند و اگر جایی برای سخنرانی می‌رفتند گرد و خاک به پا می‌کردند و مردم گمان می‌کردند که انقلاب است که دارد برای این اشخاص خیلی مهم هزینه می‌کند این در حالی بود که شهید بهشتی و شهید باهنر با یک ماشین معمولی برای سخنرانی به جاهای مختلف می‌رفتند و اوایل انقلاب بحث محافظ وجود نداشت و به دلیل ترورهایی که بعد از انقلاب و عموما توسط منافقین انجام گرفت مسولان با محافظ در عرصه عمومی حضور می‌یافتند.

وی با ذکر خاطره‌ای به یک وجه دیگری از نفاق بنی صدر اشاره کرد و گفت: بنی‌صدر بعد از انقلاب علیه مصدق و ملی‌گرایی حرف زد که صدای آن در آرشیو صدا و سیما موجود است در یک سخنرانی اعلام کرده بود  در اروپا بودیم، برخی‌ها آمده بودند مدرس را مطرح کردند و همان آدمها بعد از انقلاب مصدق را در برابر امام علم کردند. اما خر خودتان هستید!

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: بنی صدر با پول مردم روزنامه‌ای با نام انقلاب اسلامی ـ در اصل روزنامه ضد انقلاب اسلامی ـ منتشر کرد. اگر به مقالات این روزنامه و قوت و ضعفش را فارغ از مسائل محتوایی و به صورت تکنیکی نگاه کنید و با روزنامه انقلاب اسلامی که در خارج از کشور راه‌اندازی کرد، مقایسه کنید. متوجه می‌شوید بعد از فرار از کشور تا چه اندازه روزنامه ضعیف، خصوصا مقالات بنی‌صدر چه بی‌مایه شده بود. این نشان دارد عوامل مختلفی در چهره‌سازی از او به روزنامه او کمک فکری می‌کردند.

*نفاق بنی‌صدر بعد از تصویب ولایت فقیه مشخص شده است

بادامچیان گفت: دست بنی‌صدر زمانی رو شد که مجلس خبرگان اصل ولایت فقیه را به تصویب رساند و بنی‌صدر در اعتراض به اصل ولی‌فقیه می‌گفت، ولی‌فقیه کسی است که 250 علم داشته باشد در حالیکه من 230 علم دارم و منتظری 150 علم دارد سخنان بنی صدر سرشار غرور و تکبر بود به گونه ای که گاه  از عقلانیت هم بدور بود. ولی به کار چهره سازی عمومی می آمد.

وی گفت: پس از تاسیس نظام جمهوری اسلامی همه انقلابیون بر این اعتقاد بودند که آیت‌الله بهشتی بهترین شخص برای  رئیس‌جمهوری است اما بر اثر تبلیغاتی که گروه‌های مختلف بر ضد چهره‌های انقلابی راه انداختند این امید کاذب در جامعه ایجاد شد که بنی‌صدر می‌تواند بر مشکلات فائق آید به این دلیل امام (ره) ممانعت کردند که روحانیون وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری در آن دوره شوند و حتی جلال‌الدین فارسی را نیز توصیه کردند از نامزدی ریاست‌جمهوری انصراف دهد. باتوجه به شائبه اینکه آقای فارسی ایران‌الاصل نیست و تبار افغانی دارد و آقای فارسی از نامزدی ریاست‌جمهوری انصراف داد.

*امامت چیزی را بر مردم تحمیل نمی‌کند

بادامچیان در پاسخ به این سوال که چرا امام از بنی صدر نخواست انصراف دهد گفت:وی ادامه داد: امامت آن چیزی نیست که بر مردم تحمیل شود بلکه همراه مردم در تحولات شرکت می‌کند و امام و ولی فقیه به تبیین و تحلیل وقایع می‌پردازد تا به ملت آگاهی داده شود تا درست تصمیم بگیرد.

*مذاکرات هسته‌ای نتایج آنچنانی نداشت 

وی افزود:‌ به طور مثال در مذاکرات هسته‌ای امید کاذبی پدید آمد که اگر مذاکره شود مشکلات کشور حل خواهد شد که ولی‌امر در مشهد فرمودند: «من نسبت به مذاکره خوشبین نیستم اما مخالف هم نیستم» و بعد از آنکه مذاکره انجام شد بسیاری متوجه شدند که حرف ولی امر مسلمین درست بوده است و فهمیدند نتایج آنچنانی نداشت.

وی افزود: امام نیز فرصت داد بنی‌صدر که امید کاذبی نسبت به او در مردم پیدا شده بود قدرت را در دست بگیرد تا شاید هم اصلاح شود ولی او اصلاح‌پذیر نبود و حتی زمانی که او خواست فرماندهی کل ارتش را بگیرد امام اختیار فرماندهی کل قوا را به او تفویض اختیار کردند تا او بهانه نگیرد که نگذاشتند من کار انجام دهم ولی در عمل مشخص شد که ایشان ناتوان است و کم‌کم این امید کاذب توسط مردم برچیده شد و مردم شعار می‌دادند «سپهسالار پینوشه، ایران شیلی نمیشه»، به این ترتیب مردم پی به ماهیت یک مزدور و مهره آمریکایی بردند.

بادامچیان گفت: علت قدرت گرفتن بنی‌صدر نخست فریبکاری خودش بود و از طرف دیگر امکاناتی بود که در اختیار او قرار گرفت به گونه‌ای که بعد از انقلاب بسیاری از مردم در مقابل انتقادهای آنها که می‌گفتند همسر و دختر بنی‌صدر بی‌حجاب هستند، می‌گفتند شما علیه رئیس‌جمهور پرونده‌سازی می‌کنید که در جواب گفته شد اگر شما نزدیک خانه بنی‌صدر شوید می‌بینند که همسر و دخترش بی‌حجاب در انظار عمومی ظاهر می‌شوند. نمونه ای از روشنگری امام را نیز توجه کنید امام یک بار در سخنرانی فرمودند، گویند زن و دختر رئیس‌جمهور بی‌حجاب بیرون می‌آیند او پسر آن ملای همدانی است مگر زن و دختر پسر ملای همدانی بی‌حجاب از خانه بیرون می‌آید؟ و به این مردم دقت کردند و دیدند همینطور است این ترتیب ملت متوجه شد بنی صدر رئیس‌جمهور مطلوب جامعه اسلامی نیست به تدریج بنی‌صدر بطرف دیکتاتوری رفت و در  چهارده اسفند آن ماهیت واقعی خود را نشان داد و مردم چهره حقیقی او را شناختند حتی پس از آنکه بنی‌صدر برای سخنرانی در شهر خود همدان رفته بود احمد سلامتیان یکی از نزدیکان او به او گفت که امام شما را از فرماندهی کل قوا عزل کرده است که او در آن سخنرانی گفت: مردم رئیس جمهور منتخب شما در سنگر مقاومت ایستاده‌ است اما متوجه شد که مردم از جمله خود احمد سلامتیان و اطرافیان او صحنه سخنرانی او را ترک کردند و بناچار گریخت و مخفی شد و سپس همراه رجوی و معزی خلبان شاه با حمایت مخفی استکبار به فرانسه فرار کرد.

وی در ادامه گفت: شهید آیت از مخالفان بنی‌صدر بود شهید آیت سیاست‌مداری بصیر و با تجربه‌ بود که نخست از علاقه‌مندان آیت‌الله کاشانی بود و بسیار تحت تاثیر آیت‌الله کاشانی قرار گرفت و بعد از 28 مرداد32 مانند تعدادی دیگر از طرفداران آیت‌الله کاشانی به دکتر مظفر بقایی نزدیک شد بعد که به ماهیت مظفر بقایی پی برد او را رها کرد او در امور سیاست صاحب‌نظر بود و یکی از حامیان اصل ولایت فقیه و از مخالفان بنی‌صدر بود و اصرار داشت که فرماندهی کل قوا به ولی‌فقیه سپرده شود و در آشکار شدن چهره واقعی بنی صدر و لیبرال ها و تا حدودی مهندس موسوی نقش قابل ملاحظه دارد.


فارس