۲۹ هزار نوار، ۱۲۰۰ دفترچه و ۸۰۰گزارش؛ میراث ارزشمند راویان دفاع مقدس


1549 بازدید

۲۹ هزار نوار، ۱۲۰۰ دفترچه و ۸۰۰گزارش؛ میراث ارزشمند راویان دفاع مقدس

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراسم رونمایی از دو کتاب این مرکز گفت:راویان دفاع مقدس ۲۹ هزار نوار را در سال‌های دفاع مقدس ضبط کرده و ۱۲۰۰ دفترچه و ۷۰۰ تا ۸۰۰ گزارش نوشته‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حسین اردستانی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراسم رونمایی از دو کتاب این مرکز، در مورد این کتاب‌ها توضیحاتی ارائه کرد و  گفت: کتابی که مربوط به لشگر 17 علی‌بن‌ابیطالب در عملیات بدر است و امروز رونمایی می‌شود، یکی از دفاتر راویان جنگ است که در سطوح مختلف جنگ به عنوان سند جمع آوری شده است. اسنادی که خالقان آن راویانی هستند که در کنار فرماندهان مختلف حضور داشتند. شهید حسین اله‌داد یکی از همین راویان است که در کنار فرمانده لشگر 17 علی بن ابیطالب حضور داشته و اسناد مربوطه را جمع‌آوری کرده است. ما تقریبا در تمام قرارگاه‌ها مثل قرارگاه نجف، قدس، کربلا، نوح، خاتم و ... راوی داشته‌ایم، حتی در قرارگاهی مثل قرارگاه سلمان که ذیل دیگر قرارگاه‌ها بود نیز راوی داشتیم. راوی فقط یک ضبط، خودکار و دفترچه همراه داشته و در تمام مدت در کنار فرماندهان به جمع آوری اسناد و نوشتن آن‌ها مشغول بوده است. به همین دلیل همه ما راویان دفاع مقدس در جنگ حتی یک تیر هم شلیک نکرده‌ایم. گاهی حسرت می‌خوردیم، اما نتیجه را که نگاه می‌کنیم می‌گوییم که شاید بهتر از این کار در میادین جنگ وجود نداشت. امروز که جنگ به پایان رسیده، تنها این اسناد باقیمانده و آنچه از آن‌ها به جای مانده هویت تاریخی جنگ ماست.
وی افزود: دفاع مقدس سرمایه‌ای است که برای کشورمان ماقبل نداشته است؛ یعنی حداقل از دوران صفویه تا سقوط پهلوی ایران در روند اضمحلال قرار داشته و فاقد حاکمیت بوده است و دولت در ایران تا قبل از سال 57 رسمیت و حاکمیت نداشته است. انقلاب توانست این قدرت را به ایران بدهد و این حاکمیت را تکمیل کند، اما حمله عراق آن را با مشکل مواجه کرد و اوضاع به گونه‌ای شد که اگر جمهوری اسلامی در دفاع مقدس مقاومت نمی‌کرد، باید حاکمیت نرم را هم به دشمن واگذار می‌کرد. من معتقدم دفاع مقدس بازتولیدی از عاشورا و صدر اسلام است و ایران وامدار دوران دفاع مقدس است.
اردستانی با اشاره به فعالیت سنگین راویان دفاع مقدس گفت: آنها کار بسیار بزرگی را انجام دادند که جز در مرکز مطالعات دفاع مقدس کسی توانایی انجام آن را نداشت.راویان دفاع مقدس 29 هزار نوار را در سال‌های دفاع مقدس ضبط کرده و 1200 دفترچه و 700 الی 800 گزارش نوشته‌اند و به همین ترتیب کار بزرگی برای تاریخ معاصر ایران انجام شده است. در جنگ‌های دیگر دنیا مشابه چنین چیزی را نداشته‌ایم؛ هر چند در خاطرات خبرنگار آمریکایی در جنگ ویتنام نوشته شده است که خبرنگار در کنار خلبان آمریکایی نوشته و حال و روز آن را در زمان بمباران وصف می‌کند، اما همین نگاه و فعالیت خبرنگاری دامنه کار او را محدود کرده است. ما در روایت دفاع مقدس با تاریخ نگاران مواجه بوده‌ایم، زیرا راویان قرارگاه‌های مختلف مثل قرارگاه قدس مرکز یا خاتم به اندازه فرماندهان آن سطوح اطلاعاتشان بالا بود  ودر برخی موارد حتی بیشتر از فرماندهان اطلاع داشتند. شهید اله‌داد راوی یگانی ما بود و به این دلیل اولین دفتر راوی را از او شروع کردیم، زیرا به شهادت رسیده است.
وی افزود:کتاب دیگری که امروز رونمایی می‌شود به معرفی خود راوی پرداخته است. کتاب «راویان صحنه جنگ: شهید محمدرضا ملکی» در مورد زندگی این راوی است که مانند دیگر راویان دفاع مقدس ناشناخته مانده است. راویان ما حتی در دفاتر سپاه نیز شناخته شده نبودند و جز در عرصه‌های عالی کشور آثارشان معرفی نشده است و حالا وقت آن است که خود راویان هم پرداخته شود. این کتاب تماماً به شهید ملکی پرداخته است، به طور کلی در آثاری که از این پس با این عنوان ارائه می‌دهیم، هدفمان نشان دادن روش راویان مرکز اسناد و ماهیت آثار آنها است. دفاتر راویان از نظر ما سری‌ترین اسناد مرکز هستند، زیرا راویان بدون هیچ‌گونه ملاحظه و خودسانسوری همه چیز را یادداشت کردند و امروزه قسمت‌هایی را که بازتاب مناسبی نخواهند داشت، حذف می‌کنیم؛ گرچه در این دفتری که امروز رونمایی می‌شود حذف خیلی کمی صورت گرفته است.کتاب لشگر 17 علی ابن ابیطالب در منطقه هور الهویزه و عملیات بدر نوشته شده است که از تاریخ 20/12/ 61 تا 25 / 1/ 64 جمع‌آوری شده است.


خبرگزاری تسنیم