انتخاب حجت‌الاسلام حاج شیخ‌احمد فقیهی به عنوان شهید شاخص حقوقدان کشوری


2297 بازدید

انتخاب حجت‌الاسلام حاج شیخ‌احمد فقیهی به عنوان شهید شاخص حقوقدان کشوری

 مراسم بزرگداشت شهید شاخص حقوقدان کشوری در سال 92، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد فقیهی، امروز در محل سالن همایش‌های سیزده آبان برگزار شد.

حجت‌الأسلام و المسلمین حاج شیخ احمد فقیهی از سوی سازمان بسیج حقوقدانان به عنوان شهید شاخص سال 92 معرفی شده است.

وی به عنوان قاضی شرع شهرستان‌های استهبان، فسا، داراب و نی‌ریز‌، به فرمان امام خمینی (ره) به این مقام منصوب شده بود.

شهید فقیهی متولد 19 اسفند 1310 در شهرستان استهبان بود و روز 17 مردادماه 1360، توسط منافقان کوردل ترور شد.

مرحوم علی‌اکبر پرورش درباره این شهید گفته است: «شهید فقیهی درصدد معرفی خودش نبود به هیچ عنوان؛ همیشه در صدد معرفی خدا بود، یعنی از ساده‌ترین و کوچک‌ترین چیزی که در ذهن شنونده بود سعی می‌کرد خدا و اولیای او را معرفی کند و این معنا در زندگی او کاملاً مشهود بود.»

به گزارش فارس، به مناسبت انتخاب شهید فقیهی به عنوان شهید شاخص حقوقدان کشوری در سال 92، مراسم بزرگداشت وی در سالن 13 آبان لانه جاسوسی برگزار شد.

‌در ابتدای این مراسم، مسئول سازمان بسیج حقوقدانان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در 35 سال اخیر دشمنان زیادی به خود دیده و هر جا کینه دشمن زیاد شده است، ترور اسلام‌گرایان را تنها راهکار دیده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محبی ادامه داد: شهادت دانشمندان هسته‌ای در سال‌های اخیر نشانگر آن است که ما در موضوع هسته‌ای به چنان پیشرفتی دست یافته‌ایم که دشمن توان تحمل حضور این نخبگان را ندارد، بنابراین دشمن در اقدامی ناجوانمردانه دست به ترور می‌زند تا نخبگان را از صحنه حذف کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شهدای عرصه علوم انسانی ما معطوف به اوایل انقلاب اسلامی است، گفت: این بدان دلیل است که علوم انسانی امروز، آنچنان که در تراز انقلاب اسلامی باید باشد، نیست و تولیدات ما در عرصه علوم انسانی به نحوی نیست که افراد انقلابی کار را در دست گیرند و کینه دشمن را زیاد کنند.

مسئول سازمان بسیج حقوقدانان بیان کرد: حقوق و علوم انسانی نیازمند تحولی است که دشمن‌هراسی را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محبی افزود: شهید مطهری، شهید بهشتی و صاحبان قلم در علوم انسانی افرادی بودند که دشمن قدرت تحمل آنها را نداشت و مجبور شد حذف فیزیکی آنها را انتخاب کند؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد فقیهی نیز از شهدای عرصه علوم انسانی و حقوق بود که با اقدامات انقلابی خود به نحوی عمل کرد که تحمل دشمن تمام شد و آنها وی را از صحنه فیزیکی حذف کردند.

مسئول سازمان بسیج حقوقدانان بیان کرد: این سازمان  در یک سال اخیر به ترویج فکر، نام و اندیشه حجت الاسلام والمسلمین حاج‌ شیخ احمد فقیهی پرداخته است.

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم آیت‌الله کعبی اظهار داشت: در تفسیر حیات‌بخشی اسلام، چندین مطلب بیان شده است؛ در یکی از تفاسیر، معارف حقیقی اسلام حیات‌بخش است، در تفسیر دیگر حیات، جهاد و شهادت عنوان شده است و در واقع حیات در شهادت است.

وی افزود: در تفسیری دیگر درباره حیات گفته شده است حیات یعنی بهشت و نیز برخی دیگر ایمان و عمل صالح را حیات می‌دانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یکی دیگر از تفاسیر حیات، ولایت و رهبری الهی است که در این باره می‌توان گفت ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) مصداق تمام حیات است، البته حیات با همه این معانی مرتبط است، اما در کل، حیات به معنای ولایت است؛ یعنی حیات جامعه بشری در گرو ولایت الهی و حکومت انسان صالح است.

وی با بیان اینکه ولایت مایه عزت است، گفت: طبق آیات قرآن، اگر انسان می‌خواهد در خط مستقیم اسلام بماند باید تابع ولایت الهی باشد.

آیت‌الله کعبی با تأکید بر اینکه ولایت شاخص است و شهدا نیز شاخص هستند، افزود: مسیر امام راحل و شهدای اسلام در دوران کنونی برای عزت‌بخشی، الهام‌بخشی، پیشرفت و تحقق آرمان‌های اسلامی، حرکت در مسیر ولایت الهی و توجه به ولایت فقیه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ولایت فقیه تداوم حقیقی ولایت رسول‌الله و ولایت اوصیاء اطهار در عصر غیبت است.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: شهیدِ شاخص اینگونه معنا می‌یابد که زندگی شهید می‌تواند برای تحقق آرمان‌ها و اهداف الهی شاخص باشد.

وی اظهار داشت: برخی از این شاخص‌ها شامل خردورزی، احیای فطرت انسانی، تحکیم ایمان، تحقق عدالت، تحقق فضائل اخلاقی و عزت اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد فقیهی شهید شاخص از قوه قضائیه از لحاظ علم الهی، حضور در صحنه برای تحقق عدالت، کمک به محرومان و تحقق عدل، شاخص است.

آیت‌الله کعبی تأکید کرد: باید با نگرشی متشکل از 4 عنصر مقاومت، ساختن، پیشروی و حضور فعال بین‌المللی تا تحقق تمدن اسلامی، پیش رفت که نگاه امام خمینی(ره) به شهدا نیز در این مسیر بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به موضوع فرهنگ و مهندسی فرهنگی، بیان کرد: ما در کنار اقتصاد مقاومتی به مقاومت فرهنگی نیز نیازمندیم؛ حفظ هویت ملی در چارچوب ایمان و روحیه انقلابی لازم است.

بنابراین گزارش، در این مراسم همچنین حضرت‌ آیت‌الله حائری شیرازی و نیز نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی،‌ حضور داشتند.


فارس