«معصومه رامهرمزی»‌ مجموعه داستان‌های دفاع مقدس ویژه کودکان را به نمایشگاه کتاب می‌آورد


2371 بازدید

«معصومه رامهرمزی»‌ مجموعه داستان‌های دفاع مقدس ویژه کودکان را به نمایشگاه کتاب می‌آورد

معصومه رامهرمزی نویسنده دفاع مقدس   از انتشار مجموعه داستانی «ستاره‌های دنباله‌دار» ویژه مخاطب کودک و نوجوان خبر داد و گفت:‌ طی چندین سال گذشته همواره در نظر داشتم تا در حوزه کودک کاری ویژه در زمینه دفاع مقدس انجام شود،‌ اما از آنجا که نویسنده کودک و نوجوان نبودم و قلمی برای این مخاطب نداشتم موفق به انجام این کار نشدم،‌ تا اینکه سال گذشته در جریانی با برخی از آزادگان دفاع مقدس آشنا شدم،‌ آزادگانی که در زمان نوجوانی و حتی کودکی به اسارت درآمده‌ بودند‌، برخی از بومیان مناطق جنگی به شمار می‌رفتند و برخی دیگر نیز خود به جبهه رفته بودند.

وی ادامه داد:  از طرف دیگر دریافتم که مخاطبان کودک ما شناختی از جنگ و دفاع مقدس ندارند،‌ بنابراین اگر بتوانیم شخصیت‌های کودک و نوجوان جنگ را به درستی ترسیم کنیم،‌ می‌توان نوعی شناخت مناسب و جامع از دفاع مقدس به کودکان امروز منتقل کرد،‌ هم‌چنین نقش کودکان و نوجوان در جنگ نیز معرفی می‌شود،‌ علاوه بر آن اتفاق خوب دیگری که با ترسیم شخصیت‌های کودک و نوجوان جنگ رخ‌ می‌داد این بود که به نوعی در این کارها و کتاب‌ها به بچه‌های گروه سنی کودک آموزش می‌دهیم که شیوه عبور از بحران‌ها در زندگی چگونه است.

نویسنده کتاب «بکشنبه آخر»  تصریح کرد: بر همین اساس این طرح  گروهی را راه‌اندازی کردم و از دوستان نویسنده،‌ شاعر،‌ تصویرگر،‌ گرافیست و ناشر خواستم تا کاری پژوهشی و جدید در زندگی آزادگان نوجوان جنگ صورت دهیم که اکنون 4 جلد از این مجموعه آماده انتشار است و در نمایشگاه کتاب تهران توسط موسسه پیام آزادگان منتشر خواهد شد.

رامهرمزی با بیان این مطلب که در این 4 مجلد به دو تن از آزادگان نوجوان دفاع مقدس پرداخته شده است‌، گفت:‌ البته باید توجه داشت که روند کار به این صورت نیست که در هر کتاب داستان زندگی‌نامه یک آزاده مشخص روایت شود،‌ بلکه ما از زندگی‌نامه این آزادگان خط‌های داستانی را خارج کرده‌ایم‌، پس از آن با توجه به نیاز و سلیقه مخاطب این خط‌های داستانی را در قالب قصه روایت کردیم. بنابراین نویسنده از تخیل خود نیز برای پیشبرد روایت استفاده کرده است.

وی افزود:‌ البته ما مبدأ و مقصد اصلی اثر را همان واقعیت دفاع مقدس قرار دادیم و تلاش کردیم چیزی خلاف آنچه که در جریان دفاع مقدس و اسارت رخ داده است،‌ نیاوریم،‌ برای اطمینان از این امر،‌ آثار را پس از تألیف در اختیار برخی از آزادگان قرار دادیم و آن‌ها خود واقعیت نوشته شده را ارزیابی کردند. علاوه بر آن به دلیل حساس بودن کار،‌ ما موضوع را بارها بازنویسی  و تلاش کردیم،‌ روند کار را بسیار منظم و اصولی پیش ببریم.

رامهرمزی که طراحی اصلی این مجموعه را بر عهده دارد‌، گروه‌های سنی «ب»،‌ «ج»‌ و «د»‌ را گروه‌های مخاطب این مجموعه عنوان کرد و افزود:‌ تلاش کردیم، زبان و بیان کودکان را حفط کنیم،‌ روایت داستان  تلخ و گزنده نباشد،‌ واقعیت‌های جنگ را بگوییم.

وی با بیان این مطلب که متأسفانه نویسندگان کودک ما چندان تمایلی برای ورود به اینگونه مسائل ندارند،‌ گفت:‌ برخی فکر می‌کنند، چون جنگ یک پدیده تلخ است، نباید برای کودکان آن را روایت کرد،‌ اما جنگ یکی از واقعیت‌های زندگی ماست و نمی‌شود در این حوزه کاری نکنیم،‌ پیش از این نیز آثاری چون «شب بخیر فرمانده» و «کلاه خود»‌برای کودکان و نوجوان منتشر شده است،‌ اما هر کدام تلنگری به یک موضوع زده‌اند‌، ما به دنبال یک جریان‌سازی هستیم،‌ آزادگان نوجوان و کودک دفاع مقدس در واقع در یک دوره‌ای سفیران جمهوری اسلامی ایران بودند،‌ بنابراین باید این مقطع از تاریخ را برای کودکان و نوجوان امروز تبیین کنیم تا بتوانیم در آینده تأثیرگذاری آن را ببینیم.

این نویسنده تعداد مجلدات این مجموعه را 14 جلد عنوان کرد و افزود:‌ تیم ما آمادگی کامل برای ادامه این مجموعه را دارد،‌ اما باید دید که پس از انتشار این 4 مجلد،‌ بازخورد مخاطبان چیست؟ دوم اینکه بخشی از کار نیز به بودجه‌های حمایتی که تخصیص داده می‌شود مرتبط است. البته ما در طی نگارش این کتاب‌ها بخش‌هایی از متن را در کتابخانه‌ها به شکل پایلوت اجرا می‌کردیم و نظرات بچه‌ها را اعمال می‌کردیم‌، اما باید در جامعه بازخورد نویسندگان و منتقدان را نیز ببینیم،‌ چرا که پیش از آغاز این طرح زمانی که موضوع را با نویسندگان در میان می‌گذاشتیم،‌ اغلب من را برحذر می‌داشتند و معتقد بودند که جنگ خشونت‌طلب است و نباید در حوزه کودک این کار را انجام داد‌، اما ما در واقع جنگ طلب نیستیم‌، به دنبال این هستیم که مقطعی از تاریخ کشورمان را که در آن در کنار همه زشتی‌های جنگ زیبایی‌های دفاع  وجود داشت را روایت کنیم‌، به نظر من نحوه ورود و زاویه دید در این زمینه بسیار  موثر است،‌ اگر نویسنده‌های ما خلاقیت خود را به کار بگیرند می‌توانند کتاب‌هایی بنویسند که مضامین و مفاهیمی که  موید و پیگیر جنگ هستند،‌ به کودکان منتقل نشود.


تسنیم