ساحت‌های پژوهشی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شناخته شد


2397 بازدید

ساحت‌های پژوهشی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شناخته شد

با ورود به چهارمین دهه انقلاب اسلامی که همراه با رخدادهای بزرگ ادبی و چاپ و انتشار هزاران اثر در حوزه نظم و نثر بوده است، بایستگی پژوهش گسترده‌تر و عمیق‌تر در عرصه‌های گوناگون ادبی آن بیش از گذشته احساس می‌شود.

سنگری در کتاب «ساحت‌های مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» توصیفی-تبیینی، از رهگذر تدوین و پیشنهاد موضوع‌های نیازمند پژوهش و توجه‌دادن پژوهشگران و دانشجویان به به بنیان‌های تحقیقی این عرصه کوشیده است تا مسیر را برای برداشتن گام‌های نخستین طراحی مهندسی معرفتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هموار سازد.
 
« ساحت‌های مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» مشتمل بر سه فصل؛ «کلیات»، «شعر انقلاب اسلامی» و «ادبیات داستانی انقلاب اسلامی» است، آن‌گاه در ادامه گونه‌های ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شامل خاطره، زندگی‌نامه، ادبیات نمایشی، یادداشت روزانه، گزارش‌نویسی، سفرنامه، نثر ادبی، نامه، وصیت‌نامه، کوتاهه‌نگاری‌ها و کوتاهه‌گویی‌ها، طنز و... به ایجاز توضیح و در پایان هر یک، موضوع‌هایی برای پژوهش پیشنهاد داده شده است. 

در ابتدای کتاب که تکاپویی است برای نشان‌دادن آفاق و ساحت‌ها و قلمروهای ادبی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و موضوع‌های پژوهشی مرتبط، پیشگفتار ناشر و مقدمه مولف آمده و در انتهای اثر، کتاب‌نامه درج شده است.

سنگری اخیراً با اشاره به کتاب «ساحت‌های مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» گفته بود: برخی ساحت‌ها چون وصیت‌نامه‌ها، کوتاهه‌نگاری‌ها، سنگر‌نوشته‌ها، دیوارنوشته‌ها، دشت‌نوشته‌ها، لباس‌نوشته‌های اسارت، نامه‌ها، نامه‌های اسارت، یادداشت‌های روزانه، گزارش‌ها، ادبیات حوزه نمایشی، ساحت‌های تازه‌ای‌اند و نحوه پرداختن به آن‌ها مهم است.
 
«سوگ سرخ»، «حنجره معصوم»، «زبان و ادبیات فارسی پیش‌دانشگاهی در جلدهای متعدد»، «کرشمه‌های قلم»، «یادهای سبز» و «پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس» از دیگر آثار این پژوهشگر است. همچنین کتاب «بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس» این نویسنده که در سه جلد نوشته شده به عنوان برترین کتاب سال دفاع مقدس شناخته شده است.

«ساحت‌های مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» تالیف «محمدرضا سنگری»، ازسوی سازمان انتشارات «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» با همکاری «پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با شمارگان دو هزار نسخه، 112 صفحه، قطع رقعی و به بهای 50 هزار ریال منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهندگان است.


ایبنا