انتشار کتاب درباره شهیدان، به حفظ امنیت ملی می‌انجامد


1848 بازدید

انتشار کتاب درباره شهیدان، به حفظ امنیت ملی می‌انجامد

سردار عبد‌الله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در آیین رونمایی از دو کتاب تازه‌نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: انتشار کتاب‌های «گزارش روزانه صحنه نبرد؛ لشکر 17 علی‌ابن ابی طالب در عملیات بدر» و «راویان صحنه جنگ، شهید محمد‌رضا ملکی» احترام به سرمایه‌های اجتماعی و به مثابه تامین امنیت ملی است.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از دو کتاب «گزارش روزانه صحنه نبرد؛ لشکر 17 علی‌ابن ابی طالب در عملیات بدر» به راویگری حسین الله‌داد و نخستین جلد از کتاب «راویان صحنه جنگ، شهید محمد‌رضا ملکی» نوشته مجید سان کهن با حضور سردار عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسین اردستانی، رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس و یحیی نیازی، مدیر گروه بررسی‌های جامعه‌محور مرکز اسناد وتحقیقات دفاع‌مقدس در محل این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین اردستانی با اشاره به کتاب «گزارش روزانه صحنه نبرد؛ لشکر 17 علی‌ابن ابی طالب در عملیات بدر» گفت: این کتاب یکی از دفتر‌های راویان دفاع مقدس است که در جبهه‌های دفاع مقدس خلق شد. دفتر راوی و گزارش عملیات که در آینده چاپ می‌شود و نیز نوارهایی که تاکنون منتشر شده و چند اثر نیز در همین زمینه در دست انتشار‌ند، اسنادی‌اند که خالقانش راویان مرکز اسنادند. با حذف راویان از مرکز اسناد چنین اسنادی خلق نمی‌شدند.

وی با بیان این‌که در هنگام جنگ تحمیلی راویان فقط با قلم، کاغذ و ضبط صوت در کنار فرماندهان و در سطح‌های مختلف و حضور داشتند، گفت: شاید به نظر بیاید که راوی به معنای واقعی رزمنده نبود اما در این سال‌ها که از جنگ فاصله گرفته‌ایم، می‌بینیم که مهم‌ترین کار را راویان به انجام رسانده‌اند زیرا صحنه‌ نبرد تمام شدنی است. الگو‌های فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی و نیز فداکاری‌های ملت ایران و در نتیجه همه این‌ها، هویت تاریخی که شکل گرفت، حاصل کار راویان است.

اردستانی این هویت تاریخی را اثری منحصر به‌ فرد دانست که در پیشینه تاریخی ما خلق نشده بود و تصریح کرد: ایران تا پیش از انقلاب سال 1357 فاقد قدرت حاکمیت بوده است. حتی می‌بینیم زمانی که بحرین از ایران جدا شد در عرصه تاریخی، روایتی از آن نداریم. دفاع مقدس از عصر عاشورا و صدر اسلام بازتولید کرد و ایران اسلام وامدار دفاع مقدس هستند. در طول جنگ تحمیلی 29هزار نوار از سوی راویان نوار ضبط، هزار و 200 دفترچه و بیش از 700 گزارش نوشته شد که کار بزرگ و ارزشمندی برای تارخ معاصر ایران است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس شهادت حسین الله‌داد را دلیل انتشار «گزارش روزانه صحنه نبرد؛ لشکر 17 علی‌ابن ابی طالب در عملیات بدر» به عنوان نخستین دفتر مجموعه راویان جنگ دانست و ادامه داد: دفتر‌های بسیار غنی‌تر و حساس‌تری هم در مرکز اسناد وجود دارد که در آستانه انتشارند.

وی درباره کتاب «راویان صحنه جنگ، شهید محمد‌رضا ملکی» گفت: این کتاب به زندگی یک راوی دوران دفاع مقدس پرداختیم و هدف ما معرفی راویان مرکز اسناد است. دفتر‌های راوی، سِرّی‌ترین اسناد مرکز محسوب می‌شوند. در انتشار این دفتر‌ها جملاتی از فرماندهان که بازتاب مناسبی ندارد را منتشر نمی‌کنیم و بر این اساس برخی از دفتر‌ها از نظر ما قابل انتشار نیستند.

یحیی نیازی، مدیر گروه بررسی‌های جامعه‌محور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، دیگر سخنران این آیین بود که به ارایه توضیحاتی درباره گروه تحت مدیریتش پرداخت و گفت: لازم به نظر می‌رسید که از میان تمامی اسناد گردآوری شده، روح اجتماعی جنگ هم به جامعه منتقل می‌شد.

وی مهمترین رویکردی که در این مرکز به آن پرداخته می‌شود، اجتناب از موازی‌کاری دانست و افزود: تعامل با سایر مجموعه‌های خارج از مرکز نیز از دیگر دغدغه‌های ما بود که بتوانیم اسناد مورد نیاز مرکز را از سایر گروه‌ها دریافت و به تولید آثار اجتماعی بپردازیم. بر این اساس، به این دلیل که بسیاری از مرکز‌ها مانند بنیاد شهید و حوزه هنری به موضوع شهیدان می‌پردازند، از پرداختن به این موضوع اجتناب کردیم، مگر در دو مورد سرداران شهید سپاه و راویان شهید دفاع مقدس.

نیازی ادامه داد: در پرداختن به موضوع سرداران شهید، به بُعد مدیریتی زندگی آن‌ها توجه کردیم. موضوع راویان شهید هم به این دلیل مورد توجه قرار گرفت که پیش از این، متولی خاصی به آن نپرداخته بود. 17 راوی در صحنه راویگری جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند که آمار قابل‌توجهی است. جمع‌آوری اطلاعات درباره شهیدان راوی دشوار است زیرا آن‌ها به صورت متداول در یک منطقه عملیاتی حضور نداشتند. می‌کوشیم زندگینامه و عملکرد آنان در جنگ تحمیلی را در قالب کتاب منتشر کنیم.

وی از پایان یافتن کتاب‌هایی درباره هفت راوی شهید خبر داد و افزود: دو کتاب مراحل نگارش متن را می‌گذرانند و تحقیق برای نگارش کتاب درباره 6 شهید دیگر در حال انجام است. کوشیده‌ایم که ویژگی روایی کتاب‌ها به گونه‌ای باشد که ضمن پرداختن به ابعاد زندگی آن‌ها، صحنه نبرد، اقدام‌های آن‌ها در این زمینه را هم با قلم شیوا و بهره‌گیری از صنایع ادبی یادآور شویم.

سردار عبد‌الله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سخنران پایانی این مراسم بود.

وی در سخنانی، انتشار کتاب‌هایی در باره شهیدان را سبب الگوبرداری جامعه از روحیه ایثار و شهادت‌طلبی آنان دانست و گفت: هر جامعه‌ای در پی حفظ امنیت ملی خود است. یکی از مولفه‌های امنیت ملی در هر جامعه‌ای حفظ سرمایه‌های اجتماعی و ارزش‌های آن جامعه است که این سرمایه‌ها مادی نیست بلکه اعتباری است که به واسطه یک فرد یا یک گروه، در جامعه توسعه داده می‌شود و دیگران با تکیه بر آن امنیت نظام را حفظ می‌کنند. بر این اساس، دانشمندان، شهیدان و هنرمندان می‌توانند سرمایه اجتماعی نظام باشند.

سردار عراقی انتشار کتاب‌های «گزارش روزانه صحنه نبرد؛ لشکر 17 علی‌ابن ابی طالب در عملیات بدر» و «راویان صحنه جنگ، شهید محمد‌رضا ملکی» را احترام به سرمایه‌های اجتماعی دانست و افزود: علاوه بر این، انتشار این آثار به مثابه تامین امنیت ملی محسوب می‌شود. این کتاب‌ها باید به‌صورت جذاب نوشته شوند تا بتوان شیرینی مطالعه را در ذائقه مخاطبان پدید آورد.

در پایان این مراسم با حضور حسین اردستانی، یحیی نیازی و سردار عبدالله عراقی، حسین اردستانی و یحیی نیازی و دو راوی جنگ تحمیلی از کتاب‌های «گزارش روزانه صحنه نبرد؛ لشکر 17 علی‌ابن ابی طالب در عملیات بدر» به راویگری حسین الله داد و نخستین جلد از کتاب «راویان صحنه جنگ، شهید محمد‌رضا ملکی» نوشته مجید سان کهن رونمایی شد.


ایبنا