«میرسیدعلی همدانی» در ایران مغفول است


2038 بازدید

«میرسیدعلی همدانی» در ایران مغفول است

پرویز اذکایی استاد تاریخ و پژوهشگر همدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی و اندیشه‌ای ایران‌زمین گفت: خوشبختانه شخصیت‌های اندیشه‌ای ما بسیار زیاد هستند و باید برای شناساندن ذخائر فرهنگی و اندیشه‌ای خودمان تلاش بیشتری کنیم. به طور مثال «میرسیدعلی همدانی» در مشرق زمین، هندوستان، پاکستان و شهرهایی همچون کشمیر و کشور تاجیکستان بسیار معروف است آرامگاه او نیز در تاجیکستان است اما آن دوره در ایران فرهنگی قرار داشته و برای او بسیار اهمیت قائل بودند، همایش‌ها و جشن‌های سالیانه نیز برای او برگزار می‌شود.

اذکایی با تأکید بر اینکه میرسیدعلی همدانی از نوابغ و شخصیت‌های درجه اول ایرانی محسوب می‌شود که از هند تا ماوراءالنهر، شام تا بلاد عربی سفر کرده بود، اظهار داشت: رواج اسلام در بسیاری از شهرها مرهون فعالیت او بوده اما متأسفانه تنها کتابی را که درباره او نوشته شده، بنده نوشتم و توسط دانشگاه بوعلی سینا همدان هم چاپ شد اما دیگر نه تجدیدچاپ شد نه کسی رغبتی به تجدید آن نشان داد.

این پژوهشگر افزود: میرسیدعلی همدانی مشهور به «شاه همدان» در قرن هشتم می‌زیست و نقش عظیمی در تبلیغ اسلام در کشمیر و ... دارد. مزار او اکنون در شهر کولاب در نزدیک شهر دوشنبه است و حتی تصویر خیالی او هم روی اسکناس‌های تاجیکستان نقش بسته است.

این استاد دانشگاه درباره دیگر مفاخر ایران زمین گفت: درباره برجسته‌ترین مفاخرمان باید بگویم که به اعتقاد من پیش از ابن سینا باید به حکیم محمدبن زکریای رازی اشاره کنیم و او را باید به خوبی بشناسانیم و پس از او نیز خواجه نصیرالدین طوسی است.

وی یادآور شد: در کشورهای مختلفی که پیش‌تر در ایران فرهنگی بودند مفاخر زیاد است از آسیای میانه یا ماوراءالنهر که جزو ایران‌زمین بوده و الان هم به لحاظ فرهنگی ایرانی است اینها همه شخصیت‌هایی داشتند اما برجسته‌ترین به لحاظ فلسفی و طبی پیش از ابن سینا همان رازی و پس از او نیز خواجه‌نصیر بوده است.

 

اذکایی درباره وضعیت فلسفه در دانشگاه‌های آسیای میانه و کشورهایی از جمله تاجیکستان گفت: متأسفانه وضعیت فلسفه در این کشورها خوب نیست یک تعداد برجستگان علمی دارند که تعدادشان محدود است ولی در حوزه ادبیات بسیار فعال هستند و به ادب بسیار اهمیت می‌دهند.


فارس