درباره مدارس حوزه علمیه قم


2963 بازدید

درباره  مدارس حوزه علمیه قم
به : مدیریت کل اداره سوم 316 تاریخ 21/10/1347

از : ساواک قم شماره : 4177/21



موارد خواسته شده بتفکیک و بشرح زیر باستحضار میرسد.

1ـ مدرسه فیضیه که از معروفترین مدارس علوم دینى قم میباشد جزء موقوفات است. ساختمان آن دو طبقه و جمعا 109 حجره و در حدود 200 نفر طلبه دارد. تولیت مدرسه مذکور بعهده احمد غروى است و مخارج مدرسه وسیله آقایان شریعتمدارى و گلپایگانى تأمین میگردد.

2ـ مدرسه دارالشفاء نیز جزو موقوفات میباشد که داراى 54 حجره است و 100 نفر طلبه در آن سکونت دارند تولیت این مدرسه نیز احمد غروى است و مخارج مربوطه را آقایان شریعتمدارى و گلپایگانى تأمین مینمایند.

3ـ مدرسه حجتیه که بزرگترین مدرسه قم میباشد و داراى 8 پارک و 200 حجره است و 500 نفر طلبه در آن سکونت دارند این مدرسه جزو موقوفات نمیباشد و تولیت اصلى آن طبق وصیت مرحوم آیت‏اله حجت بعهده سید محسن حجت میباشد لکن فعلاً آقاى سید حسن حجت تولیت آنرا بعهده دارد و در این مورد اغلب بین دو برادر اختلافاتى موجود است.

4ـ مدرسه خان (مدرسه آیت‏اله بروجردى) که جزو موقوفات نیست و ساختمان آن سه طبقه است و 59 حجره دارد و تعداد طلاب مقیم در این مدرسه در حدود 70 نفر میباشند. تولیت این مدرسه بعهده سید محمد حسن طباطبائى فرزند مرحوم آیت‏اله بروجردى است و مخارج مربوطه نیز بعهده وى میباشد.

5 ـ مدرسه آیت‏اله نجفى که غیر موقوفه میباشد و در خیابان ارم واقع است. ساختمان آن سه طبقه و تعداد حجرات 25 و عده طلاب ساکن در آن 40 نفر میباشند ضمنا طبقه سوم این مدرسه کتابخانه است. تولیت مدرسه آقاى نجفى شخصى بنام حاج اصغر تهرانى میباشد و سید محمود مرعشى فرزند آیت‏اله نجفى نیز در مدرسه مزبور نظارت مینماید مخارج این مدرسه را آیت‏اله نجفى میپردازند.

6 ـ مدرسه مؤمنیه (مدرسه نجفى) که در خیابان چهار مردان واقع است. این مدرسه 30 حجره دارد و در حدود 50 نفر طلبه در آن اقامت مینمایند. تولیت مدرسه مؤمنیه را شخصى بنام حاج وحیدى قمى شغل پارچه فروش و مداح بعهده دارد و سید محمود مرعشى فرزند آیت‏اله نجفى در این مدرسه نیز نظارت دارد و مخارج مربوطه بعهده خود آیت‏اله نجفى است.

7 ـ دارالتبلیغ اسلامى1 ـ که جزو موقوفات نمیباشد و مستقیما تحت نظر آیت‏اله شریعتمدارى اداره میشود. در این مدرسه طلاب سکونت ندارند و فقط روزها در آنجا بتحصیل علوم دینى میپردازند این مدرسه مجهزترین و مدرن‏ترین مدارس قم میباشد.

8 ـ مدرسه مهدیه ـ این مدرسه موقوفه دارد لکن در اختیار اداره اوقاف نمیباشد تولیت آن شیخ احمد منتظرى قمى است و داراى 21 حجره و در حدود 25 نفر طلبه دارد.

10 ـ مدرسه جانى خان (ناصریه) این مدرسه که در خیابان آذر جنب مسجد جامع قرار دارد جزو موقوفات میباشد تولیت آن سید محسن آل احمدى فرزند سید عباس پیشنماز مسجد میدان کهنه است. مدرسه جانى خان 20 حجره دارد و در حدود 30 نفر در آن سکونت مینمایند.

11 ـ مدرسه علوى ـ در قم خیابان تهران کوچه خسروى واقع است جزو موقوفات نمیباشد. این مدرسه 30 حجره دارد و در حدود 60 نفر از طلاب در آن سکونت دارند ساکنین این مدرسه را طلاب جوان و تازه وارد تشکیل میدهند که همگى در تکیه تولیت (تکیه ابوالفضل مصباح تولیت سابق که در اختیار گلپایگانى گذارده شده است) تحصیل مینمایند. تولیت مدرسه علوى را سید مهدى فرزند آیت‏اله گلپایگانى بعهده دارد.

12 ـ مدرسه حقانى ـ این مدرسه که بنام منتظریه و زنجانى نیز نامیده میشود در خیابان اراک کوچه ابوحسین واقع است تولیت آنرا شیخ حسین حقانى بعهده دارد و مخارج آن وسیله پدر نامبرده (آقاى زنجانى مؤسس مدرسه مزبور) تأمین میگردد. مدرسه حقانى جزو موقوفات نمیباشد و داراى 40 حجره است که تعداد 80 نفر از طلاب در آن سکونت دارند.

13 ـ مدرسه حاج ملا صادق ـ این مدرسه که در خیابان چهار مردان کوچه الوندیه کوى صادقیه قرار دارد داراى 30 حجره است و در حدود 50 نفر از طلاب در آن سکونت مینمایند. مدرسه ملا صادق جزو موقوفات است و تولیت آن بعهده آیت‏اله گلپایگانى است.

14 ـ مدرسه حاج سید صادق ـ این مدرسه در خیابان 4 مردان گذر قلعه واقع است و جزو موقوفات میباشد. تولیت آن بعهده سید هادى روحانى فرزند میرزا ابوالقاسم است. مدرسه سید صادق داراى 15 اطاق است که در حدود 20 نفر از طلاب در آن سکونت دارند.



رئیس ساواک قم

مهران

آقاى سورى. آقاى شکورى

1 ـ با توجه بسابقه ضمیمه تهیه و بعرض برسد

2 ـ بهره‏بردارى شود 23/10

24/10 سابقه ارائه شود



1 ـ دارالتبلیغ اسلامى یکى از اقدامات آقاى شریعتمدارى در راستاى اهداف فرهنگى خود، راه‏اندازى دستگاهى بنام دارالتبلیغ بود که با ظاهرى روشنفکرانه بتواند خدماتى را در زمینه فرهنگ به جامعه ارائه دهد. امّا با توجه به ماهیت ایشان، این دستگاه عریض و طویل، به پایگاهى براى انحراف در نهضت اسلامى مبدل گردید. هر چند کتب ارزشمندى نیز توسط برخى اساتید مبرز در آنجا چاپ شد.