اظهارات یک نفر دیپلمات یکى از سفارتخانه ‏هاى بلوک شرق در تهران پیرامون اوضاع ایران


2215 بازدید

اظهارات یک نفر دیپلمات یکى از سفارتخانه ‏هاى بلوک شرق  در تهران پیرامون اوضاع ایران
اخیرا دیپلمات یکى از کشورهاى اروپاى شرقى مقیم ایران پیرامون تحولات و اوضاع جارى کشور، اظهاراتى بشرح زیر نموده است :

«.... در موقعیت فعلى هیچگونه امیدى براى بهبود وضع داخلى ایران و شانسى براى بختیار و یارانش وجود ندارد و اینکشور روزبروز با سرعت بجنگ داخلى نزدیک میشود.1 با فشاریکه خمینى بر دولت وارد مینماید، بعید بنظر میرسد که بختیار بتواند بر اوضاع مسلط شود. در حال حاضر خمینى توجه خود را به ارتش و سران آن معطوف نموده و این میرساند که او روزبروز در مورد موفقیت خود امیدوارتر میشود...» دیپلمات مزبور با اشاره به ضعف دستگاه تبلیغاتى دولت ایران در مقابل مخالفین، عنوان نموده است که دولت آقاى بختیار در این جریان بازنده اصلى است زیرا مخالفین بتاکتیکهاى مختلف دولت آشنائى دارند و از قبل آموزشهائى در این زمینه دیده‏اند و بخصوص میدانند که در صحنه جنگ وضع بهترى دارند. یاد شده در تشریح تاکتیکهاى دولت چنین اضافه نمود : «... دوستان شوروى ما چنین بررسى نموده‏اند که دولت بختیار با یاستهاى مختلف خود سعى دارد هر چه بیشتر وقت بدست آورد و سعى دارد با این تاکتیک نیروهاى موافق خمینى را دچار بى‏تفاوتى نماید و از طرف دیگر با ایجاد تضاد عقاید بین قشرها و گروههاى مختلف ایجاد تفرقه کند و سپس با یک هجوم حساب شده آنها را بکلى متلاشى نماید...» دیپلمات مورد اشاره آنگاه با تاکید بر اینکه سفارت متبوع وى بشدت مشغول جمع‏آورى اطلاعات درباره اوضاع ایران بمنظور برآورد وضعیت آتى این کشور میباشد، ادامه داده : «... ما باید بهکمیته‏هائى که هدایت مردم را بعهده گرفته و همچنین گروههائى که این اعتصابات و تظاهرات را طرح‏ریزى مینمایند، توجه بیشترى داشته باشیم...»

نامبرده در خصوص دخالت کمونیستها و نقش شورویها در جریانات اخیر چنین اظهار نظر نموده است :

«... یکى از دوستان شوروى ما که با روحانیون اصفهان در تماس است، اطلاعاتى در مورد اعتصابات راه آهن بدست آورده و گفته است کمونیستها در این کار نقش عمده بعهده دارند و این جریان میرساند که دوستان و رفقاى ما در راه‏آهن هم هستند. در هر حال باید بگویم آنطور که از دوستان شوروى خود شنیده‏ام، آنها سرگرم تهیه طرحى هستند که ضمن آن با تشکیل گروههائى، کلیه خیابانها و

جاده‏هاى اطراف تهران و شهرستانها را کنترل نمایند و از طرفى قصد دارند تردد فشارها را نیز تا حد امکان کنترل کنند و بدینوسیله اطلاعاتى در مورد نقل و انتقالاتى که بعمل میآید، کسب نمایند. بطور کلى نفوذ کمونیستها در حال افزایش است و آنها توانسته‏اند جاى خود را در بین مخالفین باز نمایند. از نظر دوستان شوروى ما موفقیت آنها بسیار مثبت و خوب است و در آینده بسیار نزدیک آنها نقش اصلى را در تظاهرات بدست خواهند گرفت زیرا کمونیستها در حال حاضر بسیار خوب رهبرى میشوند. در چند روز آینده مسائل خاصى روشن میگردد که البته این مسائل بستگى به نوع تظاهرات خواهد داشت ولى آنچه مسلم است ارتباط کمونیستها در نقاط مختلف ایران گسترش خواهد یافت...»



ارزیابى خبر : خبر صحت دارد.



1ـ وقوع جنگ داخلى در ایران خواست اتحاد جماهیر شوروى بود. قرینه این داورى را مى‏توان از موضع‏گیرى تازه حزب توده نیز دریافت. حزب توده پس از تغییر در رهبرى روز بیست و سوم دى ماه با اطلاعیه‏اى که منتشر کرد خواستار تدارک همه جانبه مسلحانه خلق شد. (اسناد و دیدگاه حزب توده ایران از آغاز پیدایى تا انقلاب بهمن 1357، ص 892 تا 897) در مقاطع بعدى هم از اظهارات این دیپلمات بلوک شرق استنباط مى‏شود که این حزب در حال نفوذ، تدارک و کنشهاى فعالانه‏اى براى این کار بود. با همین مقدمه است که مى‏توان حدس زد حزب توده و گروههاى وابسته به آن در حمله به نظامیان، برخى ترورها، آتش‏سوزیها و حرکات مسلحانه‏اى که در دى و بهمن رخ داد، نقش داشتند. سازمان چریکهاى فدایى خلق هم در همین راستا حرکت مى‏کرد. سند بعدى را بخوانید.