روایتی از تنهایی «آوینی»


2279 بازدید

روایتی از تنهایی «آوینی»

 «تکرار یک تنهایی» عنوان کتابی است که در سال گذشته به چاپ رسید. در این کتاب به بخش هایی از زندگی شهید سید مرتضی آوینی، پرداخته شده است. پایگاه خبری تحلیلی مشرق، در مطلبی به قلم میثم رشیدی مهرآبادی، به بررسی این کتاب پرداخته است. در این مطلب آمده است:  تا کنون کتاب های زیادی در مورد شخصیت شهید سید مرتضی آوینی نوشته شده و همه آن ها به نحوی سعی کرده اند یا زندگی وی را مورد بررسی قرار دهند و یا خاطرات یاران و همراهانش را ثبت و ضبط کنند؛ اما کتاب «تکرار یک تنهایی» فرقی اساسی با این گونه کتاب ها دارد؛ «تکرار یک تنهایی» شاید برای اولین بار از منظری متفاوت به موضوع نگاه کرده و به تعبیر نویسنده اش خواسته تا برای سید شهیدان اهل قلم روضه خوانی کند.

محمد علی صمدی، (نویسنده این کتاب) به جای اینکه مثل بسیاری از کتاب های درباره شهید آوینی به سراغ خاطرات گل و بلبلی و شیرین برود، روی تلخی های زندگی او دست گذاشته و انتخاب نام «تکرار یک تنهایی» هم به خوبی این تلخی را منتقل می کند.

صمدی در ابتدای کتابش به این موضوع به روشنی اشاره می کند و می نویسد: تنها بریده هایی را منظور نظر داشته ام که یادآور تنگنا ها و غربت ایشان باشد و آنچه از سالیان جنگ و جوانی آن شریف آورده شده است، با منظور ادراک بهتر و ژرف تر از احوالات او در آن روزگاران است...

ویژگی دیگر «تکرار یک تنهایی» عکس های کمتر دیده شده و گاهی منحصر به فردی است که در تمام کتاب و به صورت یک صفحه در میان و با چاپ چهار رنگ (رنگی) گنجانده شده است. نویسنده ، عکس هایی زیبا و دیدنی را در لابلای مطالب این کتاب قرار داده است.

«تکرار یک تنهایی» یازدهمین کتاب از سلسله کتاب هایی با نام کلی «یاران ناب» است که اساسا بر مبنای یک صفحه خاطره و یک صفحه عکس، طراحی و از سوی انتشارات یا زهرا(س)، سال گذشته وارد بازار کتاب شد.

این کتاب به غیر از مقدمه و بخش کوتاهی از زندگی شهید آوینی، 25 خاطره از افراد مختلف را در بر دارد و البته کتابی کم صفحه و راحت خوان است که می شود همه آن را در یکی دو ساعت خواند.

آخرین اطلاعات از انتشارات یازهرا(س) حاکی است کتاب های جدیدی از مجموعه یاران ناب زیر چاپ است و در نمایشگاه کتاب (اردیبهشت 93) ان شا الله عرضه خواهد شد.

«مرتضی خیلی تنها بود، اما اصلا به روی خودش نمی‌آورد. به شدت به مرتضی دنیا سخت می‌گذشت. از روزی که ازدواج کرد، توسط خانواده‌ی همسرش طرد شد تا روز شهادت، اما هیچ وقت این را نگفت. دو اتاق در خانه پدرش داشت. پدرش مسن بود و مادرش ناراحتی قلبی داشت. بچه‌هایش بزرگ‌تر شده بودند فضای زندگی‌اش تنگ بود، همسرش از این فضای کوچک به تنگ آمده بود. آدمی که شب‌ها مطالعه می‌کرد حتی برای مطالعه جا نداشت. شب‌ها برای صحبت تلفنی مکافاتی داشتیم، چون آن قدر باید آهسته صحبت می‌کرد که همسر و بچه‌هایش اذیت نشوند. آقای زم هیچ اعتنایی به او نمی‌کرد سه سال دنبال پانصد هزار تومان وام بود که بتواند جای مستقلی اجار کند و جالب بود که تا روزی که به شهادت رسید، هیچ کدام از آقایان مدیر فرهنگی، این وام را به او ندادند» این تنها گوشه ای از خاطرات تلخ و غمبار شهید آوینی به نقل از محمد علی فارسی است که با گزینشی هدفمند در این کتاب آمده تا خواننده را با واقعیت های زندگی و زمانه سید شهیدان اهل قلم بیشتر آشنا کند. در بخش دیگری از این کتاب آمده است: «

خیلی اذیت شد و جالب این جاست، در عین این که با این وضعیت سخت فیلم را می‌ساخت، بزرگترهای صاحب ادعای آن موقع سینما را می‌آورد که فیلم «شهری در آسمان» را ببینند و نظر بدهند. به هر جان کندنی بود برنامه آماده کرد که این‌ها بشینند و نظر بدهند قاعده این است که وقتی یک فیلم را نمایش می‌دهند، باید طرف مقابل بنشیند و فیلم را نگاه کند و نظر بدهد، حالا خواه این نظر مثبت باشد یا منفی. این‌ها به جای دیدن فیلم شوخی می‌کردند جوک می‌گفتند. مرتضی می‌گفت نگاه کنید، می گفتند: می‌دانیم چه هست. مرتضی! از جنگ دیگر چه می‌خواهی؟ ول کن تو را به خدا، تمام شد دیگر، برای چه جنگ را یادآور می‌کنی؟ نه تنها کمکش نمی‌کردند، بلکه مسخره‌اش هم می‌کردند. این طور مواقع یک تیک عصبی داشت. قطره‌‌ای بود که وقتی اعصابش را به هم می‌ریختند توی بینی‌اش خالی می‌کرد. می‌گفتم: مرتضی! عوامل حرفه‌ای تر برای کارت بگیر بیاور. می‌گفت: چه کسی؟ با کدام پول حاضر است در مرداد، در آن خاک و خل بیاید در خرمشهر و آبادان؟ کدام یک از کسانی که دو ریال کار یاد گرفته‌اند حاضر‌ند بیایند و این کار را بکنند؟ بعد هم حالا اگر بیایند، چه کسی حاضر است پول آن را بپردازد؟ می‌گفت: انگیزه‌ی همین بچه‌های به زعم تو تازه کار است که کار مرا جلو می‌برد، غیر از این‌ها کس دیگری نیست. می‌گفتم: خوب تو نه می‌دانی چگونه بگویی، نه عوامل درست و حسابی داری، نه پولی، نه چیزی.... که چی؟ می‌گفت: به خدا به جدم زهرا، نه انگیزه دارم و نه علاقه به این کار بریده بود، می‌گفت: فقط تکلیف است.»

در این کتاب، جدای از ذکر خاطراتی از چهره های آشنایی که همیشه در کنار نام شهید آوینی از آن ها هم به عنوان همرزم یاد می شود، از نام هایی چون شهرزاد بهشتی و مجید تفرش مجیدی نام برده شده که به چشم خوانندگان کتاب های مرتبط با او تازگی دارد.

«تکرار یک تنهایی» با قیمت 5000 تومان، سال گذشته منتشر شد و با توجه به استقبال مخاطبان و به رغم اینکه به جای تیراژهای 500 و 1000 نسخه ای در هر چاپ، در همان نوبت اول 5000 نسخه چاپ شده است، دور از ذهن نیست که به زودی به چاپ دوم برسد.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند ضمن مراجعه به کتابفروشی های معتبر در سراسر کشور با شماره تلفن 66465375 (021) تماس بگیرند.


فارس