قشقایی ها
در خرداد ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی، عشایر فارس به فرماندهی «صولتالدوله» قشقایی، قیامی گسترده را علیه نیروهای انگلیسی در جنوب ایران آغاز کردند. این قیام که به محاصره چندماهه شیراز و نبردهای سنگین انجامید، چند ده شهید از میان عشایر بر جای گذاشت. مقاومت ایلات جنوب، بهویژه ایل قشقایی، در برابر تجاوز خارجی، تصویری ماندگار از ایستادگی در برابر سلطه بیگانگان است. از تبار قشقایی در جریان...
نمونه ای از مکاتبات استانداری هفتم ( فارس ) با دربار در خصوص نحوه برخورد با قشقایی ها